Jeg skriver dette indlæg for at få en generel disskussion på banen, omkring hvad man aftalemæssigt kan gøre som et lille software udviklings firma eller konsulent virksomhed generelt, for at forbedre chancen for at få opgaver hos større kunder. Fact er jo at man er et lille firma, men vi stiller typisk op med de samme betingelser for betaling(fastpris eller timepris), som vores større konkurrenter. Omend vi prismæssigt muligvis er billigere end vores større konkurrenter, så vil det for vores potentielle kunder altid være en afvejning af risiko, værdi og pris. Pga. antallet af personer i vores firma (1-2), så score vi typisk højt på risikoskalaen. Til det skal lægges at vi ikke har det Brand som vores større konkurrenter har, samt de nødvendige referencer, såfremt man er relativ nystartet, hvilket også tæller negativt på risikoskalaen. Spørgsmålet er så, kan vi sammensætte vores samarbejdsmodeller på en anden måde, så det bliver mere attraktivt for mellemstore og store kunder? Jeg har selv identificeret 3 muligheder:
Jeg er klar over at ingen af de ovennævnte muligheder løser problemet omkring risiko for kunden, samt at der er nogle problemstillinger i at vi ejer kildekoden. Men min forventning er dog at mulighederne vil være mere attraktiv for kunderne i forhold til kundens økonomiske risiko. Derudover er der givetvis nogle forskelle i, hvor godt disse 3 muligheder understøtter en Win-Win filosofi, hvilket er vigtigt for os. I må meget gerne kommenterer på de 3 muligheder jeg er kommet frem til, samt komme med forslag til andre tilgange. Hvis der er nogen der har erfaringer de vil dele ud af, vil det være rigtig fedt at høre om det. Ser frem til jeres kommentarer. Mange hilsner René Lund Espensen. |
Hej Lars
Nu kender jeg ikke meget til software udvikling, men hvorfor holde fokus på pris hvis det ikke er det konkurrenceparameter i er stærkest på?
Du nævner selv kundernes risikovurdering, men deres risikovurdering inkluderer vel meget andet end betalingsbetingelser? AT i er små er ikke en ulempe for jeres kunder - det er en fordel fordi:
- Kunden snakker altid med udvikleren, ikke med receptionist, sekretær, projektleder, programmør, barselsvikar oma.
- I tilbyder et engagement og indlevelse som de store ikke kan
- I er mere fleksible både mht. rettelser, deadlines oma.
- osv.
Så hvorfor al denne fokus på pris?
Hilsen Morten