Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af spisested - Hvordan kommer jeg igang ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-venner.

Det praktiske med at opstarte virksomhed har jeg nogenlunde styr på (Har prøvet det et par gange efterhånden) - men min nye idé handler om opstart af et spiseted og her er jeg på bar bund med hensyn til de krav myndighederne stiller til et sådant...

Mit setup er i korte træk:
1. Jeg stiller en pose penge til opstarten.
2. Min partner står for den forretningsmæssige daglige drift.
3. En 3. person skal have ansvaret for køkken/fødevarer.

Hverken min partner eller jeg er uddannet kokke eller lignende, vi er udelukkende med på den forretningsmæssige side. Vi skal altså have fat i en person som har det sorte bælte i et køkken, men hvilke krav skal vi stille til denne person ?

Jeg tænker at myndighederne stiller en del krav, men:
1. Ansvaret for maden skal ligge hos en person med hvilke certifikater/uddannelse ?
2. Køkkenet/indretningen skal overholde hvilken lovgivning ? 
3. Der skal hos kommunen søges hvilke tilladelser ?

Har I nogen indspark - hvordan kommer jeg rent praktisk i gang med min idé ?

- Jeg takker for eventuelle svar.

 

 

 

 

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 00:54
Hvor mange stjerner giver du? :

HenningGS:
Jeg tænker at myndighederne stiller en del krav, men:
1. Ansvaret for maden skal ligge hos en person med hvilke certifikater/uddannelse ?
2. Køkkenet/indretningen skal overholde hvilken lovgivning ? 
3. Der skal hos kommunen søges hvilke tilladelser ?

1. Gerne kok og fødevare behandlings bevis.

2. .... dem alle? Fødevarestyrelsen, brand sikkerhed, arbejdsmiljø etc.

3. Da der sker ændringer konstant, vil det bedste svar kunne leveres af kommunen.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra Danmark
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det i en gamle butik el. er det i nye lokaler her snakker vi NYE for hvis det er nye lokaler skal du ansøg kommunen lige fra fedtudskiller til mange ting.

Gamle butik! det kan godt være det er 100 år siden der var en restaurant på stedet så er den godnok.

Gamle Restaurant/butik kan du køre på den godkendelse som ligger hos fødevarestyrelsen.

1. alle der lave/producer mad skal have en uddannelse el. et kursus

2. indretningen: Fødevarestyrelsen bestemmer..

3. der skal ikke søges tilladelse hos kommunen ved gamle lokaler

send gerne en PM på an@afma.dk.

Restaurant/hotel konsulent ved ny-opstart af restaurant samt ved problemer med restauranter og hoteller.

Tilmeldt 29. May 07
Indlæg ialt: 245
Skrevet kl. 02:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville helt klart anbefale dig at se så mange afsnit som muligt af Gordon Ramseys - Kitchen Nightmares (http://www.fox.com/kitchennightmares/).

Det handler ikke så meget om alt det praktiske som andre i denne tråd allerede har delt med dig, men mere om hvad man som restaurant-ejer skal holde øje med - og hvad man absolut ikke skal gøre. Derudover, indeholder de en hel masse fede ideer til hvordan man kan markedsføre sig som restaurant.

Held og lykke med projektet.

/Nicolaj

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henning,

Mht. indretning af køkken og tilladelser så er de lokale fødevaremyndigheder stedet at starte.

Du skriver, at du har styr på det praktiske mht. opstart af virksomhed, men har du helt overblik over, hvad det vil sige at drive en restaurant? Ikke fordi jeg på nogen måde vil kritisere dit sikkert udmærkede projekt, men fra min omgangskreds ved jeg, at det er en temmelig vanskelig branche, medmindre man har erfaring, og er en stærk leder. Hvis du ikke er det, så skal din partner være brancheerfaren, og i givet fald burde vedkommende vide, hvilke krav man stiller til en kok. Kokke er et specielt folkefærd, og der kan ind i mellem være langt mellem personer, som både er produktive, dygtige og økonomiske. 

Det er ofte en "sej" proces at drive en restaurant i gang, og som regel fungerer det bedst, når ham med pengene er med på gulvet. Det virker til, at du ikke selv skal deltage i den daglige drift, og derfor vil du givet blive meget afhængig af din partner. Jeg håber, du har gjort dig nogle tanker om, hvordan du vil holde denne partner motiveret og hvad du stiller op, hvis/når vedkommende stopper eller blive ude af stand til at passe sit arbejde. Jeg er en stor fortaler for, at alle nøglepersoner har fingrene på kogepladen i en eller anden form. Så hellere eje lidt mindre.

Blot en tanke.

venlige hilsener,

Jens

Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for alle jeres svar.

Jeg kommer lige med lidt flere oplysninger om min idé (Som altså stadig er på skitseniveau):

Jeg er far til 2 børn og både min kæreste og jeg har fudtidsjob. Vi er alle hjemme ved 16:30-tiden og så bliver der handlet ind, lavet mad, vasket op mv. Som mange af jer sikkert ved, tager dette en god del af børnenes sidste vågne timer i hverdagen. (Ingen tvivl om at det kan optimeres, børnene kan inddrages i madlavningen osv. - men vi får det bare ikke organiseret så tit)

Sådan er der mange børnefamilier der bruger de sidste timer af eftermiddagen/tidlig aften.
- Det ville sku' være nemmere at smutte over til farmor ved spisetid, få et godt almindeligt måltid hverdagsmad rydde af bordet og så smutte hjem igen... Jeg skulle nok betale farmor for råvarerne mv. - den udgift ville jeg alligevel have haft, hvis vi lave mad derhjemme.

Så min ide' er at:
1. Finde egnede lokaler, gerne en hal af en slags, tømme de lokale loppemarkeder og indrette hallen som 10-12 kopier af farmors spisestue (De kan være adskilt af rumdelere/reoler eller lign.) 

2. Finde et par "farmødre" som bare skal lave den type aftensmad de har gjort altid (Hverdagsmad) De skal så have det nødvendige kursus (hygiegne mv.) og nogle størrer gryder.

3. Invitere hele byen på aftensmad. Pris: Samme udgift som man selv ville have haft plus 10% - og kom gerne tilbage imorgen, hvorfor selv lave mad til den pris ?

Det er altså ikke en egentlig restaurant og ikke noget man bliver millionær på, men hvis det bare kan løbe rundt med en fornuftig margin... (Labskovs idag, boller i karry i morgen, lasagne på lørdag osv.)

Hvad siger I, tror i på den ?

@Lasse: Tak for svar.
@Trading direct: Jeg får brug for konsulent hjælp når jeg kommer længere i forløbet. Det kan være jeg vender tilbage da.
@Nicolaj: Super ide, det vil jeg gøre.
@Jens: Jeg er helt enig. Det vil ikke fungere hvis ikke de involverede fik del i virksomheden og/eller havde penge i klemme, det er helt klart et must at det skrues sammen på den måde. 

 

 

Fra Nykøbing Sj
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 855
Fra  Jimmis garage Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henning

Jeg har været med til at starte 4 restaurantter op og 2 helt fra bunden. Jeg vil helt klart anbefale dig at starte op i et lokale som ER godkendt af myndighederne, det ander er en lang sej kamp og MEGET dyr.

DIt setup bliver meget svært for dig, da du aldrig må overlade noget til andre. DU skal have styr på din forretning fra a-z og ingen andre skal det. Du eller din partner skal have de fornødne godkendelser, såsom bevilling, næringsbrev og godkendelsen på køkkenet. Det skal en kok ikke have, for han har ikke den samme ansvarsfølelse som I og hvad med den dag han smutter???

Du skal også have styr på leverandør aftaler og vide hvad du kan hive ud af dem. Du skal have en viden om de forskellige produkter og vide hvilke priser du kan få dem til. Dette er yderst vigtigt og jeg har igennem tiden set, at jeg har kunne få mine varer 30-50% billigere ned mine kollegaer som ikke har forstand på det og det er altså mange penge på bundlinien.

Du skal også have styr på dine køkken procenter og her skal kokken selvfølgelig ind over, men ansvaret er dit og dit ansvar at kokken overholder det. Du skal tjekke hver indkøbs faktura og hele tiden følge med der.

At starte sådan noget, er ikke noget man kommer sovende til og mange tror det er en romantisk drøm. Men det er det ikke, det er hårdt arbejde og derfor bukker virkelig mange resauranter under. Bare det med at lave et driftbudget, har mange ikke lavet og det skal man bare gøre.

Udover dette er der nogle lovkrav som skal overholdes ift bevilling.

Men du kan kontakte mig her på amino eller på vovol@ofir.dk så kan jeg hjælpe dig med det hele og se om det er realistisk det du vil igang med ;-)

Mvh Jimmi

Fra Danmark
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henning

Det hedder "folkekøkken".. Idéen er god, hvis du bor i en stor by her snakker vi over 40.000 - hvis du vil have besøg hver dag. ellers kan du kun gøre det 1 gang om ugen.

Beliggehed tja. bare maden og service er på plads kommer der gæster kun et Spørgsmål om tid - mange forsamlingshuse køre disse aftener samt en del skoler hvor prisen ligger på omkring de 50 kr,-

Du kan ikke køre et køkken med 10 % på prisen - bare El kommer næsten til at koste mere! et lille køkken med alt i maskiner ligger El på ca. 30.000 til 40.000 om året.

Normal ganges indkøbsprisen med 4,5 som giver ca. 30% i cost "køkkenprocent" altså = ca. 70 % i DG derefter kommer alt.

Løn - De rettet vi snak om her, skal der bruges lang tid på bluset ellers bliver indkøbsprisen for høj hvis vi er ude i Filet/mørbrad

Husleje

Maskiner "som koster rigtig mange penge" man kan ikke få dem i elgiganten..

M.m

Hvordan med indkøb? vare fra mange leverandør, kommer om morgen før 12.00 og gerne kl. 06.00Smile

Hvordan med rester/spild fra dagen før... eller skal folk/gæster bestille bord dagen før ellers kan du stå med rigtig meget mad på frost.. = død kapital.

Selvfølig vil det være bedst hvis du kunne alt, men det kan man ikke.

Ja kokke er nogle mærkelig personer, er selv en af dem...

Hvis du vælger nye lokaler skal være opmærksom på:

Lokalplan..

Om det er lav byggeri eller høj byggeri omkring - ved høj byggeri skal du have en skorsten til din udluftning ca. 120.000 bare for den.

Fedtudskiller ca. 55.000 - Parkeringfond - 25.000

Handicapkrav kommer lidt an på hvor mange gæster du/i vil have

Men der også mange gode ting ved et nyt sted -

Indretning

Køkken

Område

m.m

Men at starte en restaurant er ikke svært - der er bare mange flere ting, som man skal være opmærksom på.

Tilmeldt 4. Jan 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad mig lige sige til alle, at jeg er villig til at sylte min idé når jeg har fundet ud af hvorfor den ikke holder, men indtil da, tillader jeg mig at lege videre med tanken og være nysgerrig.

Tusinde tak for svar Afma. Her mine kommentarer:

Ja, jeg burde kalde det et folkekøkken, for det er netop det jeg forestiller mig.
Mine 10% var et "bud", måske den skal hæves lidt, men jeg skal ligge gunstigt i pris, da jeg skal lokke alle i lokalområdet ud af deres huse ved spisetid, og gerne 3 eller 4 gange om ugen. Så både prisen og maden skal være i orden !

Med hensyn til "maskiner": Jeg kan herhjemme med mit almindelige komfur, potter og pander lige lave chilli con carne til 12 personer og jeg forestiller mig så (naivt) at jeg med 10 komfurer kan lave chilli til 120 personer....

Har jeg brug for en fedtudskiller og parkeringsfond ? 

Med hensyn til spild/rester: Jeg forestiller mig at "farmor" tager en lang arbejdsdag et par gange om ugen og laver en ordentlig røvfuld skipperlabskovs, boller i karry og måske en 3. ret som herefter fryses. Dagen hvor skibberlabskovsen er på menuen, skal denne optøes og varmes i de mængder der er behov for, resten bruges i ugen efter. Skulle der være kogt for mange kartofler, må den stå på biksemad en af dagene. Altså på samme måde som familien Danmark jo gør derhjemme, bare i større målestok.

Hele konceptet skal holdes simpelt.

Fra Danmark
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 02:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Chili til 120 personer kan du lave på 2 komfurer - men om du skal bruge en fedtudskiller eller parkeringsfonden. disse ting er lovkrav - der er mange ting, som der er ikke er brug for - men lov er lov.

Ang. komfur til hjemmet er de bygget til hjemmet ikke til brug i det prof. liv. hvor de køre mellem 10 og 12 timer hverdag.

Ang. Optøning af mad - her skal du bare husk at skriv det er fersk/optøet mad - og ikke frisk det kan koste en bøde på 5.000 til 15.000 fra fødevarestyrelsen hvis du skrive det er frisk og hjemmelavet.

for fødevarestyrelsen går ind og kigge på om maden er færdiglavet mad, nå du fryser den - selvom du har lavet den selv.

Der er flere ting som en fødevarekonsulet/hygiejneteknikere kan hjælpe dig med, hvis og når du holder åbeningsfest.

derfor skal du også have et kursus i næringsbasen. lovkrav! hvis du ikke har en udd.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)