Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bosidende udenfor EU men arbejdende for dansk virksomhed

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Dec 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg er ny herinde, men håber I kan hjælpe mig med nogle svar. Jeg arbejder i øjeblikket i en dansk international virksomhed, men har planer om at flytte familien permanent til udlandet (uden for EU).

Rent praktisk vil jeg stadig kunne varetage mine arbejdsopgaver i den danske virksomhed, mens vi bor i udlandet. Ønsket er selvfølgelig at kunne tage min danske løninkomst med til udlandet. Spørgsmålet er blot hvordan man vil kunne strikke det lovligt /praktisk sammen?

Til info så har virksomheden faktisk allerede en filial i det pågældende land, men mine arbejdsopgaver har intet at gøre med den lokale afdeling. Derfor er der ikke tale om en normal udstationering.

Jeg ser umiddelbart 3 mulige scenarier for mig:

1. Jeg vil få en ny dansk arbejdskontrakt med hjemadresse i udlandet. Derved vil jeg beholde min danske løn, og alt vil virke som hidtil, og det vil blot se ud som om jeg arbejder hjemmefra permanent. SKAT bliver nok lidt bøvlet at finde ud af hvor jeg skal betale henne. Men vil det overhovedet kunne være en løsning?

2. Jeg bliver overflyttet til den lokale filial, og firmaet i danmark afregner min løn direkte med filialen i udlandet, som videresender min løn til mig i lokal valuta. Derved bliver det nemmere at finde ud af hvordan skat skal betales, da det derved bliver lokal SKAT der skal betales.

3. Jeg bliver freelance konsulent for den danske virksomhed. Derved skal jeg sende faktura til den danske afdeling hver måned, og så blive afregnet derigennem. Det bliver mere besværligt for mig da jeg ikke har erfaring med selvstendig virksomhed, og tilmed under udenlandske skattevilkår.


Jeg vil gerne sørge jer om I har nogle gode ideer, eller alternativer som jeg skal tænke over, eller undersøge. Hvis der er nogen som har prøvet et lignende setup, vil jeg gerne høre om det.

MVH Filip
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)