Vi har forholdsvis mange i vores netbutik som skriver i kommentarfeltet at pakken må sættes i skuret / garagen eller lign. Det er selvom at varens pris ofter er 3000-4000 kr. Post Danmark mv. fraskriver et hvert ansvar for bortkomst, når pakken først er scannet som leveret, ved flexlevering. Ud fra loven og denne tråd forstår jeg dog at det stadig er vores ansvar som netbutik, hvis pakken skulle blive stjålet / forsvinde på kundens adresse, efter den er scannet "leveret". Dette gælder uanset om kunden acceptere andet i betingelserne mv.
Er det korrekt forstået ? |
Alt ansvar kan da ikke påhvile afsender som både skal tage skraldet for både transportør og kunde.
Du er ansvarlig overfor din kunde, men du kan til enhver tid rejse krav mod transportøren, som skal erstatte dit tab. Det gør de også - jeg har gode erfaringer med PostDanmark.
I bliver ved med at sige det bedste er at sende ny vare til kunden - Hvad med næste gang og næste gang ? - der skal da strammes op på de regler der vedrører forbrugernes ansvar i en sådan sag og det var hele meningen med min tråd.
Sådan er lovgivningen nu engang, så hvis du vil ændre det, må du få det taget op politisk
Og korrekt - kunden kan modtage varen - smadre den og så klage til butikken over at det evt er en fragtskade - Jøsses !
Det er de færreste kunder, der gider det - de kan også bare sige, at de ikke har modtaget pakken, eller benytte sig af fortrydelsesretten (den er 14 dage, og det er også bestemt af lovgivningen)
Det sidste nye er at folk køber tøj på nettet - bruger det i weekenden og returnere det om Mandagen fordi det "ikke passer" - men det er vel også ok !
nej, selvfølgelig er det ikke OK
Der er en million regler og love der beskytter forbrugeren, men hvor er en simpel regel som fordrer at voksne mennesker i det mindste skal reklamere rettidigt over en evt skade på forsendelsen.
Du kan ikke fravige lovgivningen til skade for forbrugeren.