Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor laver Asus, Dell osv. dog ikke bare lækre bærbare, ligesom Mac?

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har længe gået og tænkt på, hvorfor dog Asus og Dell ikke laver nogle lækre laptops ligesom Apple gør?
Vi kan vel hurtigt blive enige om, at grunden til Apple's kæmpe vækst, skyldes at de tog de bærbare computere til et ny niveau, ved at gøre en bærbar til et flot design! Hvorfor i alverden har Asus,Dell og HP ikke lavet bærbare magen til Mac, blot med Windows, og i et stilfuldt design? 
 

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Tingene skulle jo gerne passe sammen. OSX med lækre alu books.. Windåse med ... ja..

http://www.sadtrombone.com/sad_trombone.swf

;) Kim

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tja. Hvornår har Apple lavet noget nyt? De har mantra, der fungerer godt:

  • Skal være mere brugervenligt og intuitivt
  • Skal se godt ud

De andre konkurrerer på ydelse og nytænkning. Det er slet ikke Apples strategi. De tager det som der findes på markedet og gør det lækkert og nemt at bruge.

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Fordi der skal være noget for enhver smag, og enhver pengepung.

Vi kan ikke alle have råd til at købe forkromede udgaver af en bærbar med æble styresystem og langsommere arbejdskraft, men for dobbelt så mange penge :)

Tilmeldt 9. Nov 10
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det har du ret i. Forstår bare ikke hvorfor de store koncerner som Windows ikke bare laver noget magen til? Det er jo ikke fordi de hverken har teknologien eller økonomien til det! 


 

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Windows er software (Microsoft er bag) - og kun software.

Det er hardwareproducenter der skal tage sig sammen. Der er nogle copyright issues iforhold til diverse funktioner som ikke bare kan kopieres - omend de har forsøgt ;)

Så vidt jeg husker har DELL (eller var det IBM) også lavet en rigtig lækker alu-sag. Skal lige som om jeg kan finde et link til den.

Mht. performance og mac - så ser jeg ikke helt hvor det halter? Min mac kører væsentligt bedre end min pc - og andre pc's jeg er stødt på. Kan være pcs kan overhale staionære macs - det skal jeg ikke kunne sig. Og i de tilfælde hvor de performer ens - der er der bare et bedre finish på mac'en. Hvor jeg tit har været i "hvorfor har de dog gjort det"-mode når jeg har arbejdet med en pc.

Og ja - det betaler man også for!

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

krilson:

Det har du ret i. Forstår bare ikke hvorfor de store koncerner som Windows ikke bare laver noget magen til? Det er jo ikke fordi de hverken har teknologien eller økonomien til det! 

Jeg undrer mig også. Jeg ville sandsynligvis købe en windows-computer, hvis jeg kunne få en i samme lækre design som Mac - og det kan jeg umuligt være ene om.

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå for søren. Jeg foreslog som dit spørgsmål som svar, fordi jeg ikke lige fattede, hvad den funktion skulle bruges til. Men det er en ny måde at sige: jeg er enig på, fandt jeg ud af :D

Der er da andre konkurrenter på markedet, der gør det samme som Apple. Bang og Olufsen gør det samme. De konkurrerer meget lidt på teknik, men det skal være nemt at gå til og se godt ud. Du kan se deres BEO-link som et udtryk for samme strategi som Apples.

Mac er jo meget små i forhold til Windows. Windows er komplekst, fordi alle de harddiske, skærme, drev osv. du sætter til skal Windows kunne genkende. Ved Mac er det kun hardware fra Apple der bliver genkendt. Dertil er funktionaliteten meget basal i forhold til Windows. Du kan kalde det for en windows light - men det fungerer. Og fakta er, at ASUS, Dell eller alle de andre ikke lige kan lave et nyt operativsystem, for det koster mange mange penge og du aner ikke hvordan brugerne tager imod det.

På hardwaresiden prøver de andre også at komme efter Apple og der er papirstynde bærbare fra flere producenter. Men det kører windows - og windows er vildt stort og sluger mange ressourcer. Så du oplever som bruger, at det er langsommere.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er vel ret simpelt at regne ud?

Fordi det koster penge at ansætte dygtige designere, lave R&D m.v. og de fleste pc-producenter kæmper på pris, fremfor kvalitet og design. Hvis de skal blive ved med at kunne sælge en laptop til 3-4000 kr så er de tvunget til at skære udgifter de steder hvor færeste bemærker det og i wintel verdenen er det som regel på udseende, da de fleste alligevel er vokset op med at computerer er nogle grimme sataner. Samtidig er plastik billigere og nemmere at arbejde med end metaller, så sålænge det ikke er en nødvendig paramter for at sælge en maskine har de ikke travlt med at påføre sig flere udgifter.

Samtidig er de fleste wintel-producenter meget afhængig af hvordan standardkomponenterne ser ud fordi det er for dyrt at bygge specialkomponenter, bare for at deres laptop kan blive 1 mm tyndere. Derfor er de fleste systemer der fåes til det prisniveau en wintel køber er vant til, ofte bygget af standardkomponenter der er klisteret sammen i en kasse.

Rent faktisk er der sket en væsentlig forbedring af designet på mange laptops hen over de sidste år, primært drevet af konkurrencen fra Apple og andre highend producenter. Kig bare på diverse DELL bærbarer igennem de sidste 10 år.

Derudover så er "lækker" jo et subjektivt begreb og jeg er sikker på der er en masse kineserer, Amerikanere m.v. der synes at de fancy glossy plastik-bærbarer, fyldt med fartstriber osv er sprøde og veldesignende. Nu er det bare sådan at Apple har en rimelig skandinavisk tilgangsvinkel til design (simpel, roligt og enkelt) grundet Steve Jobs og Jonathan Ive's personlige stil, og derfor giver det nok mere resonans hos os europæere end de kinesiske lysshows og party-maskiner med en milliard ubrugelige funktioner som Asus og DELL ofte præsenterer.

Sidst men ikke mindst bliver mange af wintel producenternes laptops lavet for at forsøge at udfylde huller i markederne, ved at sætte ekstra funktionalitet på i form af mærkelige knapper eller lignende, eller de bliver lavet som et co-brandet produkt hvor f.eks. skype betaler for at få integreret en skype-knap og lignende. På den måde bliver mange produkter lynhurtigt til et kludetæppe af skrammel fordi det er svært for en producent at sige nej til at tjene er par 5 mere ved at sætte et klistermærke på, lave en skype-knap eller lignende, når avancen i forvejen er minimal.

Alt det bøvl slipper Apple for primært fordi de har taget en beslutning om at den slags gider de ikke, og fordi de ikke behøver at gøre det da deres avance er høj nok til at kunne tillade sig at sige nej til den slags forslag.

Det betyder så at nogen typer mennesker brokker sig over at Apple Maskiner koster mere end wintel maskiner osv, men i sidste ende handler regnestykket reelt om hvorvidt man hellere vil betale lidt mere for at undgå ting som klistermærker over alt, mærkelig pre-installeret software, at ens computer er støbt i tynd plastik der knirker når det bøjer og i stedet skåret ud fra et helt stykke metal som ofte forlænger maskinens levetid og gør at den stadigvæk ser pæn ud efter et par års brug.

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

YesYesYesYesYes @Oscar

Og tak for stjernen Emil :)

Side 1 ud af 4 (38 indlæg)