Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import - når man selv henter varerne ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Aug 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er så uoverskueligt at læse sig frem til alle de regler der findes i forbindelse med import til videresalg til butikker. Så ville høre om nogen herinde kunne hjælpe mig med nogle hurtige svar.

Jeg overvejer stærkt at importere lædervarer fra Marokko i form af sko og tasker. Jeg er helt med på at jeg skal import-registreres.

Dog har jeg en hel masse spm ang. det praktiske:

- Har prøvet at finde den specifikke varekode, men er bange for jeg ikke vælger den rigtige, er der nogen der har en lille guide til varekode-listen ? er der nogen der ved hvad toldprocenten er på disse varer fra Marokko ? og er der straftold?

- Hvis man vælger at starte ud med at importere sine vare personligt i bil, det vil sige kører her fra DK til Marokko hente varer i bilen og så hjem igen, gælder der så de samme regler omkring told og moms?

- Hvis man, som ovenstående forklarer, selv tager ned, køber og bringer varerne hertil, hvilke papirer skal så udfyldes på forhånd. (tænker på toldpapirer)

- Skal jeg have noget dokument fra de Marokkanske myndigheder når jeg importerer derfra ? Jeg tænker på, hvis jeg nu bliver stoppet af tolden i Marokko, hvilke dokumenter skal jeg så vise.

Hvilke udgifter er der ellers i forbindelse med personlig import, udover told, moms, og købspris ?

De varer jeg vil importere, produceres og sælges meget lokalt fra små virksomheder. Leverandøren har altså ikke særlig meget erfaring med salg til udlandet, og det foregår meget fra hånd til hånd, dvs. uden fakturaer osv. Er der nogle papirer jeg skal være ekstra opmærksom på at få med fra min leverandør.

Mange tak på forhånd.. er virkelig ved at fare vild i import-verdenen.

Tilmeldt 3. Aug 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu et par spørgsmål:

Når man betaler importmoms, har man så betalt den moms man skulle selvom man videresælger sine varer? eller er det en ekstra moms?

- Hvordan vurdere told hvad varernes værdi er værd hvis man ikke har nogen faktura? og hvad vurdere de det generelt ud fra?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12667
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

munmim:
Hvis man vælger at starte ud med at importere sine vare personligt i bil, det vil sige kører her fra DK til Marokko hente varer i bilen og så hjem igen,

 

Undskyld men det var da godt nok det best useriøse jeg længe har hørt at køre 8.012 Kmfor at hente vare..... er du overhoved klar over hvad det vil koste dig i brændstof + arbejdstid for at køre den tur.

 

 

 

 

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Munmim.

Først og fremmest vil jeg sige, jeg er helt enig i, man kan finde fantastiske ting i Marokko, og meget af det de byder på, er blevet rigtig populært og moderne herhjemme. Har netop startet en webshop med importerede varer fra Marokko www.chicliving.dk. Bliver dog ofte overrasket over forskellen mellem, hvad jeg tror, folk synes er fedt herhjemme og hvad realiteten er. Der er masser af fede lædervarer, hvad tænker du specifikt på i forbindelse med sko - babouche, sandaler eller? Og hvorfra i Marokko - Marrakesh?

Mht. selv at køre ned og hente varerne, så er det nok det mest besværlige med hensyn til papirarbejde og told. Jeg har desværre endnu ikke fundet ud af hvordan dette skulle være muligt. Ville ellers rigtig gerne, da jeg rejser til Marokko flere gange årligt. Hvis du finder ud af, hvordan det fungerer, hvis man selv slæber varerne hertil (jeg vil nu godt nok flyve), så sig endelig til.

Du skal ikke have nogen papirer fra myndigheder, men du skal have nogle papirer fra et godkendt eksportfirma. Mht. told i Danmark, så kan du ikke sende noget hertil uden fakturaer. Helt korrekt køber man mange ting hos små lokale håndværkere, men du kommer på ingen måde uden om fakturaen. De fleste sælgere skal nok finde ud af det, hvis du vil købe en større mængde og ellers aflyser handlen, men som sidste udvej, så køb en regning-blok til dem. Jeg må desværre sige, at det ofte kan være det største problem at handle med folk, der ikke har eksporterfaring. Og det er med alt lige fra ensartet kvalitet af varerne, faktura og betalingsaftaler. Ellers skal man finde en mellemmand, der har erfaringen, det bruger jeg af og til, og det gør langt de fleste.

Nu har jeg følt mig nødsaget til at sende med eksportfirma, da jeg pt ikke har kunne se nogen anden udvej, men det gode er, at man ikke skal tænke på varekoder, der vil være et firma i havnen/lufthavnen der sørger for det udfra fakturaer og papirerne fra eksportfirmaet. Det har for mig været det mest positive i processen, at det ikke var et større problem.

Der nogle frihandelsaftaler mellem Marokko og EU på nogle produkter. Har dog ikke sat mig videre ind i det, da det går automatisk, når man bruger eksportfirma.

Jeg har nogle kontakter, hvis du er interesseret i at udveksle nogle erfaringer, så kan du skrive til min mail susanne.bach@chicliving.dk.

Mange hilsner Susanne Bach.

Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Munmim og Susanne

Lidt til jer begge !

Vi har pt gang i import af vare fra fillipinerne, vi har dog ikke den store erfaring endnu-men har fået en del erfaring efter et besøg i fillipinerne her i aug.

At sende varer fra ikke eu land er ikke bare lige :( men det er rigtigt hvad susanne nævner at et exportfirma kan stå for alle papirer.

Hvis man gerne vil styrer det selv er det også en mulighed at oprette et firma i det land man vil exportere fra,det er den løsning vi har valgt.

men venlig hilsen

Den-phil 

Tilmeldt 17. Jun 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal altid have et oprindelsescertifikat på de varer du vil importere. Det er svært når du "bare" vil købe tilfældigt. Såfremt du bliver stoppet i told og du ikke har et oprindelsescertifikat så er det bare sur røv. Et oprindelsescertifikat er ikke bare lige at opdrive og det er meget indviklet. 

Til dem som har været heldig at få noget hjem. Ja, det var heldigt det ikke blev stoppet i tolden.

Tilmeldt 3. Aug 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

først og fremmest er der ca 3500 km dertil, hvilket kan tilbagelægges på 2 døgn. Men det er ikke afstanden der er pointen. Det er fordi jeg alligevel tager derned jævnligt i bil, så ja jeg er klar over omkostningerne i brændstof + færge + arbejdstid

Det hele ligger i at jeg alligevel skal derned, derfor overvejede jeg at hente varer med tilbage. Men det er åbenbart ikke så lige til. Det havde jeg egentlig heller ikke regnet med, men man kan jo lige så godt undersøge regler på området, det mister man intet ved.

Iøvrigt mange tak for svar til jer andre, jeg blev en del klogere. Alternativt kunne man finde en leverandør inden for EU, eksempelvis Holland/Belgien. De skulle have en del handel med varer fra Marokko. Desværre får man det så ikke lige så billigt men det går nok op nå man alligevel skal betale told og diverse afgifter ved import uden for  EU.

Mange lyder helt opgivende mht eksport uden for EU. Hvordan får man evt. kontakt til en eksportør ? og hvilket arbejde står han får helt specifikt?

Fra skype: thomasdalby
Tilmeldt 29. Dec 07
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dan-Phil

må man høre hvordan importen er gået, og hvilke varer du roder med.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)