Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I/S, ApS - what the..

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg/vi er ganske enkelt i tvivl. Vi er to gutter der snart har én virksomhed kørende. Vi har allerede flere i tankerne.

Vi vil derfor gerne have en "overvirksomhed" hvor disse meget forskelligartede virksomheder hører under.

Det kunne eksempelvis være en bilforhandler og en købmand og en dyrehandel under samme "tag"

Hvordan gøres dette i praksis?

Er det ganske enkelt at oprette nyt CVR-nummer pr. virksomhed og lader "ejerskabet" stå i et selskab? (hvis ja, hvilken type virksomhed er dette selskab så?)

Eller skal der gælde ét CVR-nummer for den overordnede virksomhed og så SE-numre for de underliggende virksomheder?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe os.

mvh

thasje

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Tilmeldt 20. Apr 11
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht. valg af virksomhedsform, er mulighederne for jeres vedkommende I/S, Aps eller A/S. Ved et interessentskab (I/S) hæfter interessenterne solidarisk og personligt, men der er intet krav til hvor meget indskudt kapital der skal være i virksomheden. Ved A/S og Aps hæfter man ikke solidarisk, men der er krav til indskudt kapital.

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 08
Indlæg ialt: 2564
Fra  Chili Security Denmark ApS Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thasje.

Den konstruktion som jeg er ved at få lavet er at jeg har et 'overselskab' som ejer mine 'underselskaber'.

I dette tilfælde vil det så være Thajse Holding ApS, som så ejer Thajse Dyrehandel, Thajse Bilforhandler osv.

Så ejer dig og din ven hver en del af Thajse Holding ApS.

Det gør at hvis dyrehandlen går konkurs, går det ikke udover jeres andre aktiviteter. Derudover så kan I også nemmere sælge enkelte firmaer fra, hvis der nu er nogle der vil købe jeres bilforhandler.

Kan du følge mig? :-)

Derudover er der også en del skattemæssige fordele såvidt jeg kan forstå på min revisor, og det er vidst den konstruktion som er den typiske.

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Blom:
Kan du følge mig? :-)

Det ka' du dælme tro jeg kan. Det er lige præcis den løsning vi vidste eksisterede, men ikke kendte udtrykkene for :-)

Det er det vi søger (og til info har vi altså ikke en bilforhandler og en dyrehandler - det var blot til illustration af de forskellige brancher :-D)

Så er vi så ude i næste spørgsmål: Som ApS skal du have et kapitalindskud på minimum 80.000 ikke? Det har vi ikke!

Kan man så i dette tilfælde starte I/S først (det er uden kapitalkrav, right?) og så hvis likviditeten er 80k+ konvertere til et ApS.

Vi starter op med ét firma nu her (og det kan mange aminoer i øvrigt glæde sig til da det nok er noget der bliver budt velkommen!)

Vi erkender blot at vi allerede har adskillige forskelligartede firmaer i tankerne allerede nu - som vi ser realiseret indenfor de næste to år. Så istedet for at flyve rundt i alverdens virksomhedsformer mv. mv. var det jo smart at gøre det så 'enkelt som muligt' fra starten af?

I øvrigt; tak til begge for hurtig respons - det er det jeg elsker ved amino!

 

mvh

thasje

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ejerskabet alligevel er 100% til holdingselskabet, så kan man også overveje bare at lave et enkelt datterselskab der står for aktiviteterne under forskellige binavne.

Aktiviteterne skal være meget forskellige før der opstår nogen problemer i det første lange stykke tid.

Årsagen til at i bør overveje det er at administrationsomkostningerne (bogføring årsregnskaber m.v.) hurtigt kan løbe op med mange små datterselskaber. Især hvis datterselskaberne bare er prøveselskaber for at se om en idé holder vand og i gider satse på den.

Det er en god ide at lave forskellige virksomheder hvis i virkelig mener i vil satse på mange forskellige ting samtidig og der er forskellige eksterne interesser (andre investorer osv) i de enkelte projekter som ikke skal blandes sammen med hinanden, men det er også væsentlig mere kompliceret at holde styr på når der skal laves årsregnskab og der skal aftales internt imellem hinanden hvem der skal lave hvad og hvor der skal betales løn fra osv.

Især kan det blive svært at holde fokuset med mange små startopprojekter i hvert sit selskab og det er også vanskeligt at gøre dem rigtig interessante for eksterne investorer eller lignende hvis virksomhederne reelt set ikke har nogen ansatte der er dedikerede til kun det selskab, men det primært består af ejere der også arbejde i de andre selskaber m.v.

Det vigtigste hvis i skal have success med det i laver er at i ikke drukner i administration og samtaler om hvilket firma i nu skal arbejde for i denne måned osv. Så risikerer i at alle projekterne/selskaberne lyder under at i kun har 24 timer i døgnet. Har i derimod en masse penge her og nu i kan brænde af på at ansætte folk til at passe de enkelte projekter sådan i primært skal lede og fordele arbejdet, men ikke er en del af den daglige nødvendige drift af de forskellige selskaber, så er det lidt nemmere at få sådan en konstruktion til at fungere. 

Held og lykke med det. :-)

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Oscar: Tak for hurtigt svar!

Det forholder sig sådan at vi starter sådan set bare op med ét projekt (og det bliver en succes - selvfølgelig gør det det!)

Når det så kører på skinner, (det er en virksomhed der i grove træk kan passes af én person når den er etableret) så er planen at give os i kast med en anden ide vi har. Og sådan har vi egentligt en liste på 4-5 projekter vi tror stort set lige meget på. Men de bliver ført ud i livet 1 efter 1. Det kan være det tager år, måneder, dage, timer - whatever. Vi har en overordnet tidsramme for 2 år på de første 3 projekter - og det første år er der ikke løn til nogen af os anyway.

Mht regnskab, så har vi eventuelt revisorbistand fra én revisor under hele forløbet.

Med denne info hvordan tror du så administrationsbyrderne forholder sig?

Og hvad mener du præcist med:

Oscar Eg Gensmann:
Det vigtigste hvis i skal have success med det i laver er at i ikke drukner i administration og samtaler om hvilket firma i nu skal arbejde for i denne måned osv

Er der regler for 'hvor' man skal lægge sin arbejdsindsats? Jeg kan afsløre at indenfor de første to år er der ikke tale om at ansætte folk i vores virksomhed (udover os selv) - og hvis såfremt der tilknyttes medarbejdere bliver der mere tale om at 'købe' tjenester hos andre CVR-registrerede (dvs fx tilknytte en kommunikationskonsulent som løser småopgaver så længe det er nødvendigt) (Her behøver jeg ikke detaljer om freelanceforhold kontra hvad der er i retslige sammenhænge betragtes som fastansættelse :P)

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Fra København
Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 18
Fra  BizBuilder Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Med "overvirksomhed" mener du nok holding selskab....

Med mindre at de forretningsområder i har tænkt jer at arbejde med involvere store omsætninger og muligvis gæld er der ingen grund til at lave komplicerede selskabstrukturer.

Således at i ikke risikerer hus og hjem er det bedst at stifte et A/S, ApS eller s.m.b.a.

Alt efter jeres forretningsområde vælger i en virksomheds form, som passer dertil.

I/S kan jeg ikke anbefale ! (i hæfter personligt og solidarisk).

I er velkommen til at kontakte mig med yderligere spørgsmål...

VH Mikael.

Fra København
Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 18
Fra  BizBuilder Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

UPS - havde ikke set tråden...så du har jo dine svar - held og lykke !

Fra København
Tilmeldt 10. Jul 11
Indlæg ialt: 491
Fra  Confocus ApS Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

mikael thiesen:
Således at i ikke risikerer hus og hjem er det bedst at stifte et A/S, ApS eller s.m.b.a.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår.

Jeg kan fortælle at:

1. Vi optager ingen lån

2. Vi har ikke et stort opstartsbudget

Dvs. al den snak om at gå fra hus og hjem har jeg lidt svært ved at forstå.

Vi investerer ikke flere penge end vi har råd til at tabe om så at sige (læs: vi bruger måske 1000-10.000 kroner på opstart)

Med det sagt står det vel også tydeligt at vi ikke har 2x125.000 til aps eller 80.000 el lignende beløb.

Mht holding-selskab er der revisionspligt (kan jeg læse mig til på wiki'en). I det første selskabsår er det måske heller ikke nødvendigt - men for at være holding skal vi således slippe et beløb alligevel, eller hvordan?

The best way to predict the future is to create it. Se min profil her: Thomas Astrup 

Fra København
Tilmeldt 1. May 08
Indlæg ialt: 18
Fra  BizBuilder Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Som sagt havde jeg overset den øvrige tråd.

Mht. selskabskapital krav:

A/S = DKK 500.000,- 

ApS = DKK 80.000,-

S.M.B.A (selskab med begrænset ansvar) = DKK 0,- Denne type selskab har ingen regnskabspligt og dermed heller ingen revisor pligt. Udfordringen er tilgengæld at hver medejer uanset hvad der aftales ejer en lige stor andel af selskabet...dvs er man 2 personer ejer man selskabet 50/50 er man 3 ejer hver person 33 1/3 % osv...
Men bottomline er at man i S.M.B.A har samme hæftelse som i et ApS eller A/S dvs begrænset. Vælger i denne selskabsform skal i regne med 6 ugers behandlingstid hos E&S og også være opmærksom på den nye afgift som staten har lagt på virksomhedsstiftelser... 

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)