Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er du kørt træt i valg(et)?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Charlottenlund
Tilmeldt 15. Jul 10
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Er du kørt træt i valg(et)?

Folketingsvalget er ikke til at slippe udenom i disse dage. Vi bliver bombarderede med løfter, muligheder og flertalskombinationer fra alle sider.

Ved du hvor du vil sætte dit kryds?

Hvis du har haft svært ved at beslutte dig eller endnu ikke har besluttet dig, er du måske kørt træt i det at træffe valg generelt. Forleden læste jeg en artikel om et fænomen, der på engelsk hedder ”Decision Fatigue” - direkte oversat betyder det beslutningstræthed. En af pointerne i artiklen er, at menneskets evne til at træffe rationelle, værdibaserede og langtidsholdbare beslutninger bliver forringet jo flere beslutninger vi træffer i løbet af en dag.

Jeg kan i hvert fald nikke genkendende til det – jeg har da prøvet at stå i supermarkedet sidst på eftermiddagen og haft umanerlig svært ved at beslutte hvad aftensmaden skulle bestå i. Det skulle jo helst både smage godt, være sundt og ikke være alt for tidskrævende at lave. Hvis jeg så oven i købet har været træt og sulten… ret sandsynligt på det tidspunkt på døgnet… så har det næsten været en umulig opgave at træffe en beslutning, der opfylder mine egne kriterier om at aftensmaden skal smage godt, være sundt og ikke være alt for tidskrævende at lave.

Hvorfor er det så svært at træffe et så forholdsvist enkelt valg? Og hvorfor er der stor sandsynlighed for, at jeg ender med at træffe en beslutning som ikke lever op til mine egne kriterier?

Artiklen forklarer, at det moderne menneske dagligt stilles overfor så mange valgmuligheder og tager stilling til så mange ting, at vores hjerne sidst på dagen simpelthen er træt af at tage beslutninger. Det betyder, at vi sidst på dagen har større tendens til

  • at træffe beslutninger, der giver kortsigtede gevinster
  • at give efter for impulser
  • at træffe beslutninger, der ikke er i overensstemmelse eller deciderede modarbejder vores værdier/ønsker og som vi senere fortryder

Effekten forstærkes yderligere, hvis vi fysisk er trætte eller sultne og i nogle tilfælde bliver vi handlings-lammede og ender med ikke at tage nogen beslutning overhovedet.

5 tips til at træffe bedre valg!

  1. spis noget inden du beslutter noget vigtigt
  2. tag de vigtigste beslutninger tidligt på dagen
  3. lav planer, rutiner og faste aftaler fx om at motionere, så du ikke dagligt skal tage stilling til om du skal motionere for slet ikke tale om hvor, hvordan og hvornår
  4. sov på det – udskyd beslutningen til i morgen, hvis du er tvivl eller har svært ved at beslutte dig
  5. spørg dig selv om din beslutning understøtter dine langsigtede ønsker og drømme


Har du svært ved at træffe beslutninger eller svært ved at holde fokus og gennemføre beslutningen når den er truffet? Lige nu og frem til valglokalerne lukker torsdag den 15. september 2011 kl. 20 kan du få et Strategiforløb til kun 4.500 kr. inkl. moms. (Du sparer faktisk 2.000 stærke danske kroner!) Så skynd dig og send en mail til info@leeconsulting.dk

Fortæl mig mere om hvad et Strategiforløb er…


Nyd folketingsvalget!


De bedste hilsener

Lucy Lee

P.s. Artiklen hedder Do You suffer from Decision Fatigue og kan læses i The New York Times her…



Side 1 ud af 1 (1 indlæg)