Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

APS Opstart

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 2. Jul 09
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle "Aminoer"

Jeg og en kammerat har idag hvert vores enkeltmandsfirma. Firma A drives som fuldtidsbeskæftigelse og Firma B drives ved siden af almindeligt lønmodtagerjob.

Vi har i et stykke tid handlet med lidt forskelligt, men det er lidt besværligt med hvem der køber og hvem der sælger. Fakturering og bogføring er lidt kompliceret når vi har hvert sit firma.

Nu vil vi lave et fælles APS hvor vi kan købe og sælge fælles uden at skulle fakturere hinanden. Det må alt andet lige være noget nemmere. Det skal lige siges at vi fortsætter med hvert vores enkeltmandsfirma ved siden af.

Der er lige nogle spørgsmål som vi gerne vil have afklaret.

1. De 80.000 som vi skyder ind i selskabet ( hver 50 %), kan vi købe varer for dem ?

2. Kan vi skyde hver 40.000 ind i selskabet af ubeskattede penge ?. Jeg tænker her på om jeg må hæve 40.000 i mit enkeltmandsfirma til dette. Det vil give mit firma et underskud. Kan jeg det ? og hvis JA, hvordan ?

3. Idag har vi varer for mere end 80.000. De varer ønsker vi at flytte til det nye fælles firma, da det er de vare som vi skal sælge i det nye fælles firma. Hvordan gør vi det nemmest ? Bruger vi bare de 80.000 og køber varene af vores enkeltmandsfirmaer ??

4. Er det det nemmeste ikke at købe et "skuffeselskab " ? og hvad skal vi passe på her ?

 

Mange spørgsmål, men håber at I vil hjælpe

/Henning

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

1. Ja...det kan i.

2. Ja...men de bliver beskattet..idet du betaler skat af resultatet og ikke hævningen.

3. Ja...eller indskyder varerne som aktiver i selskabet.

4. Nej.....opret et nyt.........vi kan sagtens hjælpe her.

 

MvH

Peter

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henning

Den mindst komplicerede del er i bund og grund, hvordan stiftelsen af selskabet bedst tilrettelægges. Jeg vil til gengæld anbefale dig og din kammerat, at I samtidig med stiftelsen overvejer at indgå en ejeraftale i forbindelse med etableringen af jeres fælles selskab, hvor I tager stilling til blandt andet følgende forhold:

  • Hvordan skal selskabet ledes ?
  • Hvordan træffer I beslutninger i selskabet (hvilke beslutninger skal træffes i fællesskab, og hvilke beslutninger kan I hver især træffe) ?
  • Forkøbsret mv. hvis en af jer ønsker at sælge mv.?
  • Hvordan håndteres konflikter, og hvordan skal I skilles ved eventuel uenighed?
  • Har I pligt til at stille yderligere kapital til rådighed, hvis selskabet har behov for dette ?

Du er velkommen til at sende mig en PB, hvis du/I har behov for sparring i denne forbindelse.

Mvh Peter - Advokat Aarhus

Tilmeldt 2. Feb 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne lige uddybe det udemærkede svar fra Peter.

Indskud i et ApS, er ikke en udgift og du kan derfor ikke lave et underskud - penge du skyder ind i et ApS, er penge der skal komme fra din "egen lomme". Hvis pengene kommer fra din enkeltmandsvirksomhed er det derfor som Peter skriver en hævning, og en hævning er som udgangspunkt at sidestille med løn.

Varer eller andre aktiver kan sagtens indskydes istedet for kolde kontanter, men det kræver en revisorerklæring, min anbefaling vil derfor være at i køber et skuffeselskab hos en advokat, det kan fås for omkring 1.750 kr., til hvem man også betaler de 80.000 kr., du får så et selskab med en bankbeholdning på 80.000,-, som du efterfølgende kan købe dit eget varelager for, du laver ganske enkelt en faktura fra din enkeltmandsvirksomhed, som om det nye ApS var en kunde.

Jeg kan måske ikke helt se hvad i skal med jeres respektive enkeltmandsvirksomheder, med har i sikkert en logisk forklaring på.

Tilmeldt 2. Jul 09
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

@EXZ

Tak for svaret.

Det nye APS skal udelukkende bruges til at købe og sælge de varer som vi er fælles om.

Vores enkeltmandsfirmaer er begge servicevirksomheder i en helt anden branche. Det er altså ikke for at snyde og bedrage nogen.

/Henning

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Du har egentlig svaret på det, men kan et personligt selskab ikke eje aktier/anparter som et aktiv?

Det er efterhånden 20 år siden jeg havde et personligt selskab, så spørgsmålet er af ren nysgerrighed.

Dbh. Aleksander

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud over en stærk ejeraftale, så vil jeg foreslå, at du/I stifter hvert jeres anpartsselskab (ja, 2 x 80.000) og opretter et underliggende 50/50% ejet selskab til denne forretningsaktivitet - hvis I har mulighed for det.

Dbh. Aleksander 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Aleksander..Jo et personligt selskab kan godt eje aktier amnparter(men beskatningen sker jo på

personen).

Hvorfor skulle trådstarter dog opretter 2 holdingselskaber over driftsselskabet.

Hvad er begrundelsen for dette og har du belæg for dette?

 

MvH

Peter

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej.

Aleksander..Jo et personligt selskab kan godt eje aktier amnparter(men beskatningen sker jo på

personen).

Hvorfor skulle trådstarter dog opretter 2 holdingselskaber over driftsselskabet.

Hvad er begrundelsen for dette og har du belæg for dette?

 

MvH

Peter

Det som jeg mente jeg skrev var, at trådstarter (og hans partner) bør repræsentere deres reskpektive ejerskab af det fælles selskab gennem et selskab. Jeg kender ikke til mange opstartskonstellationer, som ikke følger denne model.

Mht. beskatning af investering, foretaget i personligt selskab, så sker beskatningen vel først når der realiseres en givenst?

Dbh. Aleksander

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hei igen Aleksander.

Hmm...jeg kender mange konstellationer, hvor holdingselskab kun er til besvær.

Men det ved vi ikke nok om her for at kunne rådgive.

Ja....som aktieindkomst.

MvH

Peter

 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)