Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PHP include i én fil? - hastighed?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg sidder og leger lidt med php include filer, og har lige et par spørgsmål:

1.  Har antalet af include filer betydning for en sides hastighed - uanset om man bruger 5, 10 eller 100 i et fil?

2. Kan man samle alle include filer i én fil (opdele én fil med flere include html/koder) - så der kun hentes fra én fil. Og i så fald hvordan gør man? - har det betydning for hastigheden? 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Modex:

1.  Har antalet af include filer betydning for en sides hastighed - uanset om man bruger 5, 10 eller 100 i et fil?

Det kommer jo an på hvad der er i filerne og hvad de gør. Som udgangspunkt betyder det jo ikke noget, hvis filerne er tomme - men hvis de laver 50 databasekald hver, kan det godt blive et problem når du inkluderer 100 af dem.

Modex:

2. Kan man samle alle include filer i én fil (opdele én fil med flere include html/koder) - så der kun hentes fra én fil. Og i så fald hvordan gør man? - har det betydning for hastigheden? 

Igen - det er svært at sige hvad du kan forvente med hastigheden når du inkluderer - især når vi ikke ved hvad du regner med at lave.
Men overordnet set er det en meget anvendt ting at gøre - opdele sine elementer og inkludere dem efter behov.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ) Ja det har en betydning for hastigheden, men du vil sandsynligvis ikke mærke noget. Bryder vi det ned, så kræver det jo nogle cyklusser af CPU'en, for at udføre en stump kode. Det er lidt nemmere at forstå princippet, hvis du har prøvet at arbejde med et lav-niveau sprog som Assembler

2 ) Jeg forstår ikke helt det spørgsmål. 

Generelt kig på include , include_once, require, require_once og  se hvad der er mest attraktivt i din situation.

Tilmeldt 13. May 08
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmål 2 - Der mener jeg: Nu laver jeg jo flere include filer som jeg includer, fx top, indhold bund m.fl. - det vil i dette eksempel betyde 3 filer. Så tænkte jeg om man kunne lave én samlet fil i stedet, hvor html/koden for de 3 filer er samlet. Hvis svaret er ja, i så fald skal man jo adskille kodedelene i filerne på en eller anden måde - hvordan/link til eksempel?

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjaa du kan jo ligge det ind i funktioner 

include_funktioner.php

function print_top() {
return ---
}

function print_bottom() {
return ---
}

og så benytte print print_bottom() og print print_top().

De steder du vil have udskrevet den respektive kode. 

Fra Ballerup
Tilmeldt 2. Dec 10
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 01:29
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ... hvad "koster" include

Det overhead der er på et include er så lille at du i det store hele ikke skal bekymre dig om det.. Tænk hellere på en masse andre ting og brug include når det giver mening :-)

Hvis du har MANGE sidevisninger, MANGE includes og et DÅRLIGT webhotel, så kan du lave nogle test selv hvor du fx udskriver en html-kode i stil med:

<? for ($i 1$i <= 10000$i++) { ?>
<p>test<p>
<? } ?>

ELLER

<? for ($i 1$i <= 10000$i++) {
include("html.php")
} ?>

(hvor html.php indeholder <p>test<p>)

Så smider du en timer ind på hver side af de 2 for-løkker og sammenligner hvor lang tid de tager.. Du vil nok se en lille forskel - måske... Men det bliver minimalt vil jeg skyde på..

2 ... flere include i samme fil

Jeg ved faktisk ikke hvor klog php er.. Om den ved det er samme fil der skal læses flere gange og den derfor kun læser filen fra disk 1 gang.. Men uanset hvad, så kan det snildt lade sig gøre.. Og det kan gøres på flere måder..

Den mest simple måde ville jeg sige var at lave en variabel der hedder $ID fx.. Sæt den til "top" eller "bot" og i dit dokument laver du en if-sætning der kigger om $ID er top eller bot.. Læg mærke til du måske skal bruge global variabel for at få access til den rigtige værdi..

MEN jeg vil da klart fraråde at have for mange filers indhold samlet i 1 fil.. Mit bud er at du mister overblikket og får svært ved at finde frem til stumperne, huske deres ID osv.. Lige præcis en "design-skabelon" kan man argumenterer for kan give mening at lave på denne måde, da du kan få nogle IDE-fordele ved at snyde dit IDE til at tro du arbejder med en fuld designet side, så du kan bruge dit IDE's WYSIWYG/Design editor til at lave design fx... Men kommer an på hvilket IDE du bruger.. Nogle IDE har smarte features så du opnår samme effekt på andre måder..

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Modex:

1.  Har antalet af include filer betydning for en sides hastighed - uanset om man bruger 5, 10 eller 100 i et fil?

2. Kan man samle alle include filer i én fil (opdele én fil med flere include html/koder) - så der kun hentes fra én fil. Og i så fald hvordan gør man? - har det betydning for hastigheden? 

Det helt korte svar - som andre også er inde på - er at lade være med at bruge sin tid på sådan nogle småting. Hvis du koder det 'ordenligt', dvs. at filerne enten indeholder funktioner eller klasser, så koden ikke bliver eksekveret når de bliver included har det en minimal betydning på performance.

Det er meget vigtigere at du har en ordenlig struktur i dine filer, så du kan finde rundt i din kode. At forsøge at samle alt i en fil resulterer typisk i at man fuldstændigt mister overblikket.

Hvis du får problemer med performance på et senere tidspunkt kan f.eks. eAccelerator - der findes også andre - hjælpe dig med at cache 'compiled' kode. Det er dog 3 eller 4 skridt i en performance optimering. Database kald, caching, kode optimering o.lign. giver langt mere end de småting her.  

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)