Vi er interesserede i at opkøbe en anden virksomhed (et ApS). Virksomheden er forholdsvis ny, og de 2 regnskaber der foreligger viser begge et underskud. Det seneste gav et underskud der medførte at virksomheden har tabt sin egenkapital. Ledelsen forventer dog at genvinde dette via fremtidige overskud! Vi er interesserede i virksomheden, primært pga. domænet. Jeg tvivler på at de vil sælge virksomheden til en særlig lav pris, da de muligvis forventer at der skabes et overskud på sigt. Da jeg kontaktede dem var det ikke i deres største interesse at sælge, men alt er jo til salg til den rette pris! Jeg skal holde et møde med virksomheden, hvor vi bl.a. skal diskutere prisen. Vi er villige til at smide en pæn sum penge efter domænet (det er en webshop), men vurderer ikke virksomheden til at være noget særligt værd for os. Så vi vil selvfølgelig ikke give mere end vi er anser domænet for at være værd. Men hvordan tror I, at De værdisætter deres virksomhed situationen taget i betragtning? -Og findes der nogle anerkendte metoder der benyttes ved prissættelse af virksomheder, som jeg kan fremlægge for dem under mødet, eller handler det om at vi nævner en pris og så siger de ente Ja tak eller Nej tak? |
Værdiansættelse er jo sådan lidt lige som statistik... man kan dybest set få den til at vise det man gerne vil have den til.
Der findes et hav af metoder der er baseret på forventninger til fremtidige pengestrømme, men jeg kan da huske noget om et goodwillcirkulære fra SKAT, som jeg tidligere har set anvendt ved værdiansættelse af virksomheder. Jeg er dog på ingen måde ekspert på værdiansættelse af virksomheder, så om det vil være en "gyldig" metode at anvende vil jeg lade være op til andre at vurdere.