Hey Allesammen. - Dette er mit første indlæg, så undskyld hvis jeg har gjort noget forkert :) Jeg har drøm om at starte en virksomhed, i stil med Sport-Direct. Sport-Direct er nok Danmarks førende klubleverendør og levere til alle med et CVR-NR. Det kan være alt for firmatøj, firmagaver ect ect. Men de er nok mest kendt for levering til sportsklubber. SD har været på banen i mange år og har opnået et godt ry blandt deres kunder og de firmaer, som de selv bestiller fra. Men hvor god en rabat kan de egentlig få, når de bestiller fra mærker som Adidas, Nike og Select. Her er et eksemple. Preben(som er formand for den lokale fodboldklub) tager til SD for at bestille 14 nye spillertrøjer m/ tryk + 12 drikkedunke. Alt fra mærket Select. SD tager nu kontakt til en sælger fra Select for at få et godt tilbud. Men med Prebens bestilling, som skal SD jo ikke bestille i store mængder, da de jo nok bare vil komme til at ligge inde med resten. Så hvor stor rabat kan de egentlig få? Jeg har vel ligeså gode muligheder, for at få et godt tilbud? Og de helt store sportsklubber- ja de har jo nok deres egne aftaler med de store mærker indenfor deres sportsgren. Jeg mener selv at jeg er en god sælger og kan få fat på kunderne. Men er Sport-Direct bare for store?
Jeg glæder mig til at læse jeres svar.
Med venlig hilsen Robin Nielsen
(Det er muligt at jeg tager fejl, men har ikke set en anden klubleverendør, som er på SD´s niveau) |
For mig at se lyder det som om, du vil lave et firma LIGE PRÆCIS som Sport-Direct:-)
Dit eksempel med Preben holder måske på mikro-niveauet, men tænk på at SD nok har 10000 gange Preben pr. år (om det så er forskellige varetyper er hip som hap) - og så får man selvfølgelig nogen bedre priser. Så ja, du får muligvis bedre priser, hvis du bestiller 14 trøjer end 1 trøje - og derfor langt bedre priser, hvis du bestiller 10 000 trøjer/sokker/drikkedunke pr.år end 14.
I detailbranchen laver man som regel årsforhandlinger mellem leverandør og detailled, hvor man forhandler priser for det kommende år og her kigger man på det totale og potentielle salgsvolumen. Så hvis du vil have priser som SD, skal du i det mindste kunne sandsynliggøre, at du vil kunne sælge det samme på et år...ikke helt nemt.
Det korte af det lange er nok, at ideen som du præsenterer den, ikke er særlig god - desværre. I det mindste bør du overveje, hvordan du vil adskille dig fra SD: vil du være billigere, hurtigere, have andre varer, etc?
Men alt mulig held og lykke selvfølgelig:-)
Mvh.
Tøger