Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP til handel med Thailand!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har fået tilbud fra en firma i Bangkok, som skal producere nogle boligtekstiler for mig. Jeg har allerede modtaget prøver, og de levede op til alle forventninger. Firmaet virker umiddelbart stort og veletableret, de er professionelle at kommunikere med og jeg har generelt en god fornemmelse omkring dem.

Nu lyder mit spørgsmål så på, hvor meget man skal/kan forhandle med Thailandske firmaer. Det er vel ikke som at handle med gadesælgere, der forventer at man byder 50% under? Jeg har fået priser på køb af 50, 100 og 500 stk til en start. Umiddelbart ligger de temmeligt højt, jeg vil gerne have dem ca 25 % ned - men er det realistisk?

Og ja, mange vil sikkert sige "prøv dog bare at sætte din egen pris" - men jeg vil heller ikke virke uprofessionel/useriøs. Er der nogle der har erfaringer med handel med Thailand - er der uskrevne regler for produkt/prisforhandlingen?

Jeg tager først derned til vinter, så indtil da kører den på mavefornemmelsen.

Håber på lidt hjælp - på forhånd tak :-)

Mvh Anette

 

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er almindeligt at forhandle i Thailand, med undtagelse af i brand forretninger. Jeg kan ikke forestille mig det er anderledes. Min erfaring begrænser sig til indkøb af diverse ting på store wholesale markeder og her forhandles der heftigt om prisen. Jeg tror godt du med god samvittighed kan prøve at få prisen et godt stykke ned især hvis der er konkurrenter til virksomheden. Men husk at man altid kommer længst med et smil og godt humør - især i Thailand.

Tilmeldt 9. Jun 09
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

På wholesale markeder skal du forvente at prisen ligger alt for højt fra start. Men da du har kontakt til en veletableret virksomhed så kan du som udgangspunkt forvente at prisen ligger som den skal.

Jeg har ikke handlet med tekstil branchen i Bangkok, men andre brancher, og der er min erfaring at de veletablerede virksomheder er meget seriøse, både med deres produkter og deres priser.

Det er ikke forkert at spørge et Thailandsk firma om de vil give en rabat, er man høflig er de faktisk rigtig positive at gøre forretning med.
Du kan jo sige til firmaet at du er interesseret i at handle med dem da du har et godt indtryk af dem, men at du også forhandler med andre som pt ligger 25% under deres pris. Så du vil bare lige høre om de er fleksible med hensyn til prisen inden du forhandler videre med konkurrenterne. For selvom du helst vil handle med dem er kost prisen også en faktor.
Så har du vist oprigtig interesse for firmaet, de vil kunne forstå dig, og du vil helt sikkert kunne få en indikation af om de står fast eller de virkelig er fleksible. Og så kan du beslutte dig ud fra deres reaktion.

Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg ved det godt - man kommer rigtig langt med venlighed dernede :)

Tak for dit indlæg.

 

Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej BKK

Det er netop også det, jeg har tænkt - at virksomden er veletableret og professionel, og derfor nok også starter limeligt reelt ud. Men som I alle andre lande, må man vel forvente et vis forhandlingsniveau. Jeg prøver at trykke dem lidt på maven og se, om de ikke kan handles lidt med. Tak for dit indput :)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12667
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Granny:
Umiddelbart ligger de temmeligt højt, jeg vil gerne have dem ca 25 % ned - men er det realistisk?

Hos seriøse firma vil prisen normalt altid kunne forhandles, men spørgsmålet er jo altid hvor meget uden at producenter bliver fornærmet (taber ansigt) eller lavere en ringere kvalitet.

vær opmærksom på at der er store kulturelle forskelle som er meget vigtige at have kendskab til når du skal forhandle i Asiatiske lande. Hvis du ønsker at lære lidt mere om forhandling med andre kulture (bl.a thaier) så kan jeg stærkt anbefale dig at læse Ridhard R. Gesteland´s bog.

Richard R. Gesteland;   Cross-Cultural Business Behavior: Marketing, Negotiating, Sourcing and Managing Across Culture 4 th. ed.

http://www.ais-sprog.dk/02_kulturtraening/richard_gesteland.pdf

 

Mvh

Ravn

Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit råd. Jeg har allerede et godt kendskab til den thailandske kulter grundet adskillige rejser dernede, men det er min første forhandling - så det er godt at være lidt forberedt. Jeg vil klart kigge nærmere på din henvisning, tak :)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)