Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jura ifbm udlejning af lejlighed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3338
Skrevet kl. 01:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har siden marts måned udlejet min kærestes lejlighed til en person.

Lejeren er begyndt at forlange istandsættelse af lejligheden. Lejeren forlanger bl.a. at loftet bliver malet og at der bliver behandlet mod skimmelsvamp som angiveligt skulle have ramt lejligheden.

Lejeren forlanger at arbejdet udføres af professionelle. Det har jeg ikke penge til.

Lejligheden lejes ud uden profit, men lejeren forlanger drastisk nedgang i husleje fordi kvadratmeterprisen er for høj.

Idet jeg ikke har råd til at gøre lejeren tilfreds fik jeg den ide at jeg så ville opsige vedkommende og selv bo i lejligheden med min familie. Vi har indgået en skriftlig aftale om 3mdrs gensidig opsigelse, som jeg så har forsøgt at benytte mig af.

Jeg har så sendt en opsigelse, som lejer har afvist fordi den angiveligt ikke lever op til lejelovens formkrav.

lejer gør opmærksom på at lejer vil gøre indsigelse imod en evt. opsigelse der skulle overholde formkravene.

Er der nogen der kender en jurist advokat som er dygtig på dette område?

Eller er der nogen der bare kan fortælle mig om jeg skal finansiere denne lejers tilværelse så længe han lever i min lejlighed, - med andre ord, så længe han ønsker ? Her tænker jeg primært på hvis han får sin vilje og presset prisen ned på langt under indkøbspris pr. kvadratmeter.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen

Jørgen Olsen:
Lejeren forlanger bl.a. at loftet bliver malet og at der bliver behandlet mod skimmelsvamp som angiveligt skulle have ramt lejligheden.

Det er vel forstligt nok? Skimmelsvamp er ikke at spøge med, man kan faktisk blive ret syg af at leve i sådan noget, ser så helt uforstående over at du selv vil flytte ind med din familie, jeg har selv tidligere(flyttede for 1 år siden) boet i et hus med skimmelsvamp og lider stadig under det.

/Allan

Fra Middelfart
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 74
Fra  Lindholm Boligrådgivning Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Lejeloven er præceptiv - dvs ufravigelig på langt de fleste punkter. Lejeloven er til for at beskytte lejer! Har du ikke indgået en tidsbegrænset lejeaftale er lejekontrakten i princippet uopsigelig for dig sålænge lejer betaler sin husleje. Lejen skal følge markedslejen og kan nedsættes af husleje nævnet. Du skal selvfølgelig udbedre for skimmelsvamp på håndværksmæssig korrekt måde men du må dog selv vælge hvem der gør det. Du vil til enhver tid tabe sådan en sag. Din lejer har ret. Håber i finder ud af det.
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener at der er en mulighed for opsigelse, når det sker med henblik på eget brug, i Lejelovens §§ 83 litra A og 84.

Der er dog visse betingelser som skal være opfyldt og så er varslet 1 år jf. Lejelovens § 86.

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen,

Udfra mine erfaringer står du i mange tilfælde temmelig skidt som amatør-udlejer. Som det også nævnes, så er lejeloven ikke til at komme rundt om, og man kan som udlejer meget let komme galt afsted.

Jeg har på fornemmelsen at dialogen mellem partnerne er dårlig, og derfor tvivler jeg på at advokat-vejen hjælper dig ret meget. Det er altid en god ide at søge rådgivning hos en advokat, men sjældent at få advokaten til at kontakte modparten - for så mister du som regel fuldstændigt muligheden for en mindelig løsning.

Lejer ved givet, at han sidder med den lange ende, så uanset hvor irriteret du er på modparten, må du bide al skam i dig, og prøve at etablere en god dialog, så I kan finde en ordning begge parter kan leve med. Tal til hjertet, forklar dit problem og vær positiv. Det er ikke sikkert det hjælper, men det hjælper givetvis en hel del mere end at kæmpe forgæves og betale dyre penge for en juridisk proces.

Håber det giver lidt inspiration.

Venlige hilsener,

Jens

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3338
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for Jeres svar.

Nu har jeg tygget på den et par dage, - og jeg kan se jeg står rimelig dårligt idet jeg har indgået en tidsubegrænset lejekontrakt.

Jeg vælger derfor at bide i det sure æble og droppe opsigelsen, - og tage det hele som en oplevelse.

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jo, men uanset hvad, er det en rigtig god idé at få etableret en god dialog med lejeren. Begge parter har glæde af et godt samarbejde, og livet er for kort til at ligge i krig med hinanden. Der er jo også nogle reparationer som skal udføres.

Mit forslag vil være, selvom det måske føles meget grænseoverskridende, at tage en kop kaffe med modparten hvori du forklarer situationen og dit problem. Hvis han ender med at synes du er en flink fyr, så løser mange ting sig meget nemmere.

Venlige hilsener,

Jens

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)