Hej Alle, Jeg funderer ofte over om brugerundersøgelser og autoplay skader firmaer mere end de gavner. Beklager det lidt lange indlæg, men jeg kunne godt tænke mig, at høre andres mening om de to features vi alle møder dagligt. Brugerundersøgelser Pop-up brugerundersøgelser er noget man oftere og oftere støder på og jeg har af to årsager aldrig nogensinde taget mig tid til at deltage i en. Den første er, at jeg tit får dem smidt i hovedet første gang jeg besøger en ny hjemmeside og derfor ikke har nogen forudsætninger for at svare på, om jeg kan finde rundt på siden eller ej. Den anden er, at jeg bliver irriteret over at blive tvunget til at tage en beslutning om noget der for mig er fuldstændig irrelevant i situationen. Resultatet er at jeg lukker pop-up vinduet så hurtigt som muligt og kan jeg ikke finde en lukkemulighed hurtigt nok, så forlader jeg hjemmesiden. En enkelt gang har jeg nået at se, at man kan afkrydse et felt og så dukker brugerundersøgelsen først op når man er ved at forlade siden. Det er fint nok, men hvorfor ikke implementere sådan en undersøgelse i designet eller sørge for at den første popper op efter eksempelvis 5-10 klik rundt på siden? Jeg går ud fra at det koster et firma nogle penge at få foretaget disse undersøgelser og at de måske kun betaler pr. besvaret skema. Men hvad mon det koster i tabt fortjeneste fra kunder der bare lukker ned i irritation? Autoplay Autoplay er næsten endnu værre end brugerundersøgelser. Det bringer næsten minder frem fra de skrækkelige midi-tider hvor man var tvangsindlagt til at høre "Für Elise" på repeat, mens man desperat prøvede at spæne en hjemmeside igennem, så man kunne slippe væk igen. I dag kan man så ved et forkert ryk med musen risikere at aktivere et banner der straks går igang med at afspille både musik og speak. Da mange bare har højttalerne stående tændt, så resulterer det i en sjældent velkommen oplevelse. Mange bannere har også en mouseOut funktion, men hvis banneret ikke får det registreret korrekt, så fortsætter reklamen. I slemme tilfælde kan det også gøre at man vælger at lukke hjemmesiden i irritation og her er det sandsynligvis ikke engang "den onde" der ejer hjemmesiden, men bare en der viser reklamen. Går man ind på en hjemmeside hvor der automatisk starter musik, eller der kommer en "vært" ud og fortæller om firmaet, så har man i det mindste en interesse i indholdet på siden, men det gør ikke oplevelsen bedre - især ikke hvis en mute-knap ikke er tydelig og tilgængelig.
Jeg synes at mulighederne i begge features er rigtig gode, især det med at gøre bannere og hjemmesider mere levende med lyd og video. Det bør bare efter min mening altid gøres til brugerens eget valg. Med venlig hilsen Tommy |
Præcis de 2 ting du nævner er ganske forfærdelige hvis du spørger mig.
Jeg hader de der brugerundersøgelser, og vil aldrig svare på en andet end at svare at brugerundersøgelsen skal væk hurtigst muligt :)
De forvirrer mere end de gavner, det er ikke brugervenligt og fjerner folks fokus fra hjemmesiden med det samme de besøger den, hvilket helt kan få dem til at glemme deres mål med besøget allerede fra det første sekund.
Autoplay er ikke helt så galt som ovenstående, men stadig yderst belastende især hvis der er fuld skrald på højtalerne, og man så lige pludselig bliver vækket af en ordentlig omgang lyd fra reklamen. Den skal helt sikkert stoppe igen ved mouseout!
:)