Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget skader autoplay og brugerundersøgelser firmaers indtægt?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Nærum
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Det hemmelige rum bag reolen Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Alle,

Jeg funderer ofte over om brugerundersøgelser og autoplay skader firmaer mere end de gavner.

Beklager det lidt lange indlæg, men jeg kunne godt tænke mig, at høre andres mening om de to features vi alle møder dagligt.

Brugerundersøgelser

Pop-up brugerundersøgelser er noget man oftere og oftere støder på og jeg har af to årsager aldrig nogensinde taget mig tid til at deltage i en.

Den første er, at jeg tit får dem smidt i hovedet første gang jeg besøger en ny hjemmeside og derfor ikke har nogen forudsætninger for at svare på, om jeg kan finde rundt på siden eller ej.

Den anden er, at jeg bliver irriteret over at blive tvunget til at tage en beslutning om noget der for mig er fuldstændig irrelevant i situationen.

Resultatet er at jeg lukker pop-up vinduet så hurtigt som muligt og kan jeg ikke finde en lukkemulighed hurtigt nok, så forlader jeg hjemmesiden.

En enkelt gang har jeg nået at se, at man kan afkrydse et felt og så dukker brugerundersøgelsen først op når man er ved at forlade siden. Det er fint nok, men hvorfor ikke implementere sådan en undersøgelse i designet eller sørge for at den første popper op efter eksempelvis 5-10 klik rundt på siden?

Jeg går ud fra at det koster et firma nogle penge at få foretaget disse undersøgelser og at de måske kun betaler pr. besvaret skema. Men hvad mon det koster i tabt fortjeneste fra kunder der bare lukker ned i irritation?

Autoplay

Autoplay er næsten endnu værre end brugerundersøgelser. Det bringer næsten minder frem fra de skrækkelige midi-tider hvor man var tvangsindlagt til at høre "Für Elise" på repeat, mens man desperat prøvede at spæne en hjemmeside igennem, så man kunne slippe væk igen.

I dag kan man så ved et forkert ryk med musen risikere at aktivere et banner der straks går igang med at afspille både musik og speak. Da mange bare har højttalerne stående tændt, så resulterer det i en sjældent velkommen oplevelse.

Mange bannere har også en mouseOut funktion, men hvis banneret ikke får det registreret korrekt, så fortsætter reklamen.

I slemme tilfælde kan det også gøre at man vælger at lukke hjemmesiden i irritation og her er det sandsynligvis ikke engang "den onde" der ejer hjemmesiden, men bare en der viser reklamen.

Går man ind på en hjemmeside hvor der automatisk starter musik, eller der kommer en "vært" ud og fortæller om firmaet, så har man i det mindste en interesse i indholdet på siden, men det gør ikke oplevelsen bedre - især ikke hvis en mute-knap ikke er tydelig og tilgængelig.

 

Jeg synes at mulighederne i begge features er rigtig gode, især det med at gøre bannere og hjemmesider mere levende med lyd og video.

Det bør bare efter min mening altid gøres til brugerens eget valg.

Med venlig hilsen

Tommy

Fra Rødkærsbro
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 481
Fra  ReneSejling.dk Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Præcis de 2 ting du nævner er ganske forfærdelige hvis du spørger mig. 

Jeg hader de der brugerundersøgelser, og vil aldrig svare på en andet end at svare at brugerundersøgelsen skal væk hurtigst muligt :)

De forvirrer mere end de gavner, det er ikke brugervenligt og fjerner folks fokus fra hjemmesiden med det samme de besøger den, hvilket helt kan få dem til at glemme deres mål med besøget allerede fra det første sekund.

Autoplay er ikke helt så galt som ovenstående, men stadig yderst belastende især hvis der er fuld skrald på højtalerne, og man så lige pludselig bliver vækket af en ordentlig omgang lyd fra reklamen. Den skal helt sikkert stoppe igen ved mouseout!

:)

Fra København
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 137
Fra  Contimist Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tommy

Jeg synes egentlig, at de selv svarer meget godt på spørgsmålene - måske fordi jeg er enig :-)

Brugerundersøgelser

Jeg er stor tilhænger af surveys; de giver et usammenligneligt godt indblik i dine brugere/kunder. Dog er jeg tilhænger af en opt-in fremgangsmåde, hvor jeg ikke nødvendigvis smider en popup ind.

Jeg har ikke sporet nogen negativ (eller positiv) effekt på konvertering, når jeg tidligere har anvendt popups - men det er på high traffic sites.

Min fremgangsmåde nu er dels en frekvensstyring; kun X ud af 10 brugere får mulighed for at deltage. Og hver bruger får kun "invitationen" én gang. Derudover vil jeg helst undgå popups, men i stedet indsætte et banner eller en "reklametekst", hvor jeg beder brugere om at deltage. Ofte er det en god ide med en gulerød; fx "Besvar 10 spørgsmål og vind et gavekort på XXX kr.".

Autoplay

Jeg vil altid prøve at undgå autoplay med lys ved mouseover, selvom FDIM's retningslinier faktisk "tillader" det. Årsagen er, at jeg - som du - selv bliver irriteret.

Mouseover-triggeren vil jeg dog gerne anvende til at starte animationer og videoer uden lyd. Og hvis banneret har lyd, skal det aktivereres ved klik. Jeg har flere gange "kopieret" den let gennemsigtige "Play-knap", som man ser i YouTube-videoer.

Den er let genkendelig og signalerer at man her kan "gøre noget".

Fra Nærum
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Det hemmelige rum bag reolen Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

René Sejling:
Autoplay er ikke helt så galt som ovenstående, men stadig yderst belastende især hvis der er fuld skrald på højtalerne, og man så lige pludselig bliver vækket af en ordentlig omgang lyd fra reklamen...

Ja det er lige præcis det og mange sidder jo og arbejder ved computeren både sen aften og om natten. Det er måske ikke hele familien der finder glæde i at blive vækket med gode råd om forsikringer og valg af banker.

Det glæder mig, at jeg ikke er alene om at blive irriteret! ;o)

Med venlig hilsen

Tommy

Fra Nærum
Tilmeldt 24. Aug 11
Indlæg ialt: 332
Fra  Det hemmelige rum bag reolen Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Phillip:

Brugerundersøgelser

Derudover vil jeg helst undgå popups, men i stedet indsætte et banner eller en "reklametekst", hvor jeg beder brugere om at deltage...

Autoplay

Jeg vil altid prøve at undgå autoplay med lys ved mouseover, selvom FDIM's retningslinier faktisk "tillader" det. Årsagen er, at jeg - som du - selv bliver irriteret.

Mouseover-triggeren vil jeg dog gerne anvende til at starte animationer og videoer uden lyd. Og hvis banneret har lyd, skal det aktivereres ved klik. Jeg har flere gange "kopieret" den let gennemsigtige "Play-knap", som man ser i YouTube-videoer.

De metoder er efter min mening rigtig gode!

Hvad brugerundersøgelsen angår, så kan man vel også helt komme udenom frekvensstyring ved at lave et integreret banner eller en tekst, kan man ikk'? Eller er der andre årsager til at undgå, at give alle muligheden for at deltage?

Med hensyn til autoplay er jeg også helt på linie med dig. Hvis jeg ser en spændende animation - mouseOver aktiveret eller ej - så er der 200% større sandsynlighed for at jeg vil lytte, hvis lyden skal aktiveres manuelt, end hvis jeg bliver tvunget til det.

Med venlig hilsen

Tommy

Fra København
Tilmeldt 5. Jan 06
Indlæg ialt: 137
Fra  Contimist Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad brugerundersøgelsen angår, så kan man vel også helt komme udenom frekvensstyring ved at lave et integreret banner eller en tekst, kan man ikk'? Eller er der andre årsager til at undgå, at give alle muligheden for at deltage?

Der er mange årsager. Fx for ikke at "forstyrre" alle brugerne; vi kender alle hvor nemt det er at blive forstyrret af forskellige ting på nettet. Og pludselig løber man tør for tid, og må hellere vente med at købe det der produkt.

Frekvensstyringen gør også, at besvarelser bliver spredt bedre ud over dagen/ugen/måneden, og derfor kan være med til at give et bedre billede af adfærden. Jeg oplever fx store forskelle i konvertering på dagens forskellige tidspunkter, ugens dage osv. og det er derfor interessant at have kvalitativ data fra forskellige tidspunkter.

Frekvensstyring kan laves på mange måder. Man kan programmere det selv - fx. IP- eller cookie-baseret - bruge et survey-system, der har det indbygget, eller have et banner via et adserving-modul, der understøtter frekvensstyring.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)