Ifm. med arbejdsopgaver for et nyt selskab og et nyt produkt i Network Marketing branchen søges input til udarbejdelse af en "brand-book" - en guideline, en vision - et sæt "leve-regler" om du vil - for at understrege sammenhæng mellem signal og mål. Vi kender det allesammen: Begejstringen for et produkt, for et selskab får rigtig mange til at gøre ting - i en god mening - som bare ikke virker særligt godt "ude i marken": - Streamers og klistermærker på gamle rustne biler - Grimme tshirts med grimme tryk - Hjemmelavede flyers - Hjemmelavede websites som er pinlige - Boder/stande på markedspladser (som ikke har tænkt branding) Men især selskaber med wellness produkter skal præge deres ambassadører, så der er sammenhæng mellem det signal selskabet og selskabets produkter ønsker at sende - og det signal "ambassadøren" sælger. Især med sociale medier er det punkt vigtigere end nogensinde: Vi ser billeder fra events og "efter-møde-aktiviteter" hvor såvel store fadøl og cigaretter er på samme billede som perfekt brandet beklædning eller anden angivelse af hvilket produkt /selskab man repræsentere (det kan være titlen på det billedalbum billederne er placeret i). En anden ting som rigtig mange glemmer er hvor møder afholdes - oftest går det galt for 1-1 eller 2-1 møder - som afholdes på en tarvelig grillbar eller lignende steder. For noget tid siden havde jeg møde med en "top-networker" som ville give frokost downtown - det blev en - for grillbars branchen - highend grillbar, men vedkommende kørte lige den fedeste og grimmest grillkylling indenbords. Det holder bare ikke når vi snakker forretningsmøde. Et andet møde indvilligede jeg i at tage for at få lukket end evindelig pitch - men da vedkommende siger min samarbejdspartner og jeg giver kaffe på x sted.... en grillbar - så glem det! Muligvis at gå i for små sko - men der skal bare være en sammenhæng. På en grillbar kommer du til at stinke af friture - som du tager med videre til næste møde. Akkurat det samme som da jeg var i forsikringsbranchen: Aldrig, aldrig drik en øl med en kunde - for næste kunde kan ikke lugte om du har drukket en øl eller otte øl. Bottomline, kan du komme i tanke om andre scenarier eller inputs, så kast dem op til dialog. Kan jo osse være du er dybt uenig i mine betragtninger ;-) Lasse Burholt |
Wow - jeg har aldrig i mit ganske arbejdsliv været inviteret på grillbar! Og nej, selvfølgelig skal du ikke drikke øl eller noget, der ligner - sammen med en kunde :-)
Til dit spørgsmål: jeg krummer alvorligt tæer, når jeg støder på ubehjælpsom tekst. En ting er stave- og slåfejl (i officielt materiale), men værre er beskrivelser, der ikke hænger sammen. Nu er jeg selv i uddannelsesbranchen, og for mig hviner det i tænderne når folk taler om 'læring' men mener 'undervisning' - bare for at nævne et eksempel. Det er ikke fordi man skal kunne udtrykke sig særlig fint eller avanceret. Blot præcist.
En anden 'hader' for mig er alt, hvad der starter med 'Dan-', 'Scan-', 'Born-' (på Bornholm) etc. Det signalerer straks dårlig kvalitet, klamme lokaler, grimhed og det, der er værre. Jeg husker tilbage omkring murens fald, hvor et dansk firma (Steff-Houlberg?) forsøgte at sælge overfarvede, oversaltede, super-ringe spegepølser til russerne, i den tro at alt vestligt for østlandenes befolkninger måtte være Paradis. Men dén gik ikke - det er Dan-, når det er værst!
Det er vel ikke at tingene er hjemmelavede, der er det dårlige i sig selv? Det er værre, at det er sjusket, halvgjort, går-den-så-går-den og at man ikke har gjort sit bedste? For mig er et professionelt, flot foto af noget l... værre end et ærligt, hjemmegjort snap-shot.
Nå - jeg kommer vist ud ad en tangent. Men blev lige grebet ;-)
/Marianne