Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

cms ? kode fra bunden ?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 17
Fra  ADD-Data Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Generelt set er der både fordele og ulemper ved færdiglavet CMS.

Ofte kan de præfabrikerede CMS systemer være svære at skille ud fra de andre som er baseret på samme system.

F.eks. i branchen for salg af edb ser man tit onlineshops og sider som ligner de hinanden utroligt meget.
Se f.eks. dem her er baseret på dandomains webshops.


Men med de rette samarbejdspartnere kan det godt lade sig gøre at lave noget relativt unikt.
Se f.eks. på hvad virksomheden har af referencer og andre sider de har lavet som er baseret på det samme system.
Find ud af om deres system skalere til dit behov.

Hvis man vil have noget som rækker ud over rammerne i de fleste CMS systemer så kan man med fordel få det lavet fra bunden.

Dog er der mange ting som spiller ind.


- Hvor meget vil man skyde i det.
- Hvor høj prioritet har websiden for firmaets drift.
- Er websiden ligefrem firmaets primære indtægtskilde.
- Hvor stor er virksomheden. Hvor mange.

Men umiddelbart lyder Peder TakeTwo.dk’s bud ikke helt ved siden af. Og efter et hurtigt kig på hvad de har lavet så ser det jo heller ikke værst ud. Dog har jeg ikke nærstuderet siderne.




Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Per

Jeg har kigget lidt på din side, og det ser ud til at de behov du hovedsagligt har er noget brugerstyring, og så håndtering af annoncer. Det tror jeg som udgangspunkt ikke der er ret mange CMS''er der har out of the box.

Som jeg ser det, så kan du få meget ud af at udvikle et system der er skræddersyet til dit behov helt fra bunden. Her mener jeg ikke at du skal få udviklet et CMS, for det er der ingen grund til. Du skal bare have et system der gør det nemt for dig at foretage præcis de handlinger du har brug for i din forretning.

En anden mulighed er at bruge et CMS framework. Her mener jeg et CMS der har nogle stumper du kan bruge til systemet, og så kan du få udviklet resten efterfølgende. Der ville Umbraco CMS (open source .NET) nok være værd at kigge på. Det har en indbygget medlems håndtering, og så er det ekstremt venligt at integrere til andre datakilder (f.eks. din annoncedatabase).

Det der er vigtigt for dig at gøre først er at få nedfældet hvilke opgaver det er du som administrator har brug for at udføre på hjemmesiden, og ud fra det så vurdere om disse funktioner kan forventes af et CMS, eller om det er mere fornuftigt at få det specialbygget.

Noget du nok ikke skal forvente er at finde et produkt der allerede har det hele.

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige en ting til...

Hvad end du vælger, så husk lige at tænke over om du kan skifte leverandør senere, hvis enten den nuværende leverandør lukker og slukker, eller hvis samarbejdet går i ged. Så hvis du får lavet det fra bunden, så skal du sikre dig kildekoden, og hvis du vælger et CMS, så sørg for at det er et hvor du kan skifte partneren ud. Ellers sidder du i saksen hvis den eneste partner der findes ikke har tid til at hjælpe dig.

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for de venlige ord Claus.


Dato: 21-04-2007 20:26:48
Forfatter: Claus E. Lindhardtsen

Jeg har kigget lidt på din side, og det ser ud
til at de behov du hovedsagligt har er noget brugerstyring, og så
håndtering af annoncer. Det tror jeg som udgangspunkt ikke der er ret
mange CMS''er der har out of the box.





Vores egetudviklede cms kan klare begge dele, hvis der er tale om afsindigt mange brugere kan det godt være at der skal udvikles et tillægsmodul før brugerhåndteringen bliver sådan rigtig elegant. Men det kan sagtens klares gennem systemet.


Dato: 21-04-2007 20:26:48
Forfatter: Claus E. Lindhardtsen

Det der er vigtigt for dig at gøre først er
at få nedfældet hvilke opgaver det er du som administrator har brug for
at udføre på hjemmesiden, og ud fra det så vurdere om disse funktioner
kan forventes af et CMS, eller om det er mere fornuftigt at få det
specialbygget.





Dette er en rigtig vigtig pointe, altså at få skrevet ned helt præcist hvad du forventer.
Jeg vil tror at langt det meste af hvad du kunne ønske af funktionaliteter kan udvikles som modul add-ons.

Som jeg tidligere har sagt så mener jeg at det at udvikle et cms helt fra bunden vil blive meget omkostningsfyldt. Det kan godt være at der er nogle småting som vil blive forbedret, men jeg tror ikke det kan forsvare de ekstra omkostninger der er forbundet med det.

Mvh Peder

P.s. De ting jeg har skrevet er selvfølgeligt ikke kun gældende for vores cms, der er sikkert en hel del andre udbydere her inde som tilbyder den samme fleksibilitet.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)