Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr.: Mulig konkurs pga. kontrakt

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Jul 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg fik for 1½ år siden den ide at starte med et agentur og skrev her under på en 3 årig kontrakt med et italiensk firma.

Nu viser det sig imidlertid at jeg ikke kunne overholde den kontrakt, da min anden virksomhed har fået succesmen også oparbejdet en del gæld, som jeg gerne vil have afviklet først.

Det italienske firma er nu ikke tilfreds og vil naturligvis have mig til at overholde de årlig indkøb, hvorfor de vil have mig til at betale de 20.000 euro som kontrakten lød på for i år.

Jeg har skrevet et brev til dem og forklaret dem at jeg er interesseret i at samarbejde og fortsætte, men at jeg ikke kan overholde kontrakten, da jeg både har gæld hist og her, som skal betales af først.

Jeg har også påpeget at jeg igennem dem altid har ventet 2-3 mdr på levering, men hvis jeg køber igennem tyskland, så får jeg de samme varer fra det samme sted kun efter 8 dage (tyskland bestiller samme sted som jeg hos det italienske firma).

Jeg er fuldt ud klar over dilemmaet her og hvad værre er, så jeg har jeg underskrevet kontrakten som enkeltmandsvirksomhed den gang (jeps, hjerneblødning, det erkender jeg)

Er det nogle af jer her som kan give et råd hvad man kan gøre i sådan en situation ?

Det skal siges at det italienske firma stormer frem i europa og hele tiden forøger omsætningen med over 30-50% per år.. Det går vildt godt for dem, hvorfor de lange ventetider for os småkøbere..

Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre ud over måske at konsultere en advokat og høre hvilke muligheder jeg har i sådan en situation.

Nogen råd herinde ?

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Tror man skal se din kontrakt, før man kan udtale sig specifikt.

Men der må stå specificeret hvad din bod skal være, hvis du ikke køber det aftalte.
Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har skrevet under på en kontrakt (uden huller), der binder dig til et minimumskøb over tre år, så siger min fornuft mig også, at du er skyldig at betale minimumsbeløbet, selvom du ikke bestiller varer der matcher beløbet.

Men... hvis de har misligholdt kontrakten i form af manglende levering, kunne det samtidig betyde at du ikke behøver at overholde dine forpligtelser, såfremt det har hindret dig i at opfylde din del af kontrakten.

Vh Brian

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 31. Jul 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige siddet og nærlæst kontrakten og følgende tekst står der i "express Cancellation Clause"

express Cancellation Clause

1.1 

The parties have the faculty to cancel the agreement in advance. According to art 1456 of the civil code, by communicating their wish to aveil of this clause, by registered Letter and return receipt if contractual  terms are violated according to previous articles 1,2,3 and 8, save all further rights to refunding of damage.

1.2

in addition, the parties have the right to cancel the agreement in advance on basis of the previous point, in the event of one of following conditions:

- the lack of delay of payment, even of one invoice having passed  from due payment date.
- the non-observance of the Grantors price list
- The start of procedures that demonstrate the dealers insolvency or state of voluntary Liquidation
- Any modification in the dealers structure or management, such as variation in ownership or administration.

 Duration and Cancellation of the Agreement

a: This agreement shall be valid for 3 years as signing this document and will be tacitly considered to be renewed upon its expiry

b: Either party may withdraw from this agreement at any time by means of registrered letter and return receipt giving not less then 6 months prior notice

c: The parties agree that upon the cessation of this agreement, for any reason the dealer shall not be  entitled to any indemnity, liquidation or other benefit of any nature.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nortico:
Det skal siges at det italienske firma stormer frem i europa og hele tiden forøger omsætningen med over 30-50% per år.. Det går vildt godt for dem, hvorfor de lange ventetider for os småkøbere..

Det må være irriterende for det italienske firma at have store årlige vækstrater og så sker der ikke noget på det danske marked. Helt ærligt kan jeg godt forstå, hvis dine italienske samarbejdspartnere ikke er glade.

En kontrakt er en kontrakt - også i Italien. Men de personlige relationer er mindst lige så vigtige. Hvorfor ikke tage en dialog direkte med dem - alternativt hvis du ikke kan opfylde kontrakten så overvej at træde tilbage eller evt. hvis kontrakten har mulighed for det - overdrag agenturet til en anden.

/Henrik

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvilken branche befinder agenturet sig inden for?

Med de vækstrater du beskriver kan jeg ikke forestille mig andet end at en anden virksomhed med stærkt fundament står klar i kulisserne til at overtage. Så gælder det bare om for sig at finde dem.

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
En kontrakt er en kontrakt - også i Italien. Men de personlige relationer er mindst lige så vigtige. Hvorfor ikke tage en dialog direkte med dem - alternativt hvis du ikke kan opfylde kontrakten så overvej at træde tilbage eller evt. hvis kontrakten har mulighed for det - overdrag agenturet til en anden.

God pointe Henrik.

Men i princippet er han velogsåinsolvent hvis ikke han kan svare enhver sit, hvorfor dette måske kan løse ham fra kontrakten.

Men anyway, jeg ville personligt forsøge som Henrik foreslår at overdrage eller ligefrem sælge agenturet fra. Med vækstrater i den størrelsesorden kan der være interesserede

Køb ren argan olie her

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er muligt at han kan blive løst fra kontrakten som følge af insolvens, men han kan stadig være forpligtet at honorere de krævede €. Vi har ikke fået refereret hele kontrakten, kun et lille udsnit.

Ellers enig med Henrik Koudahl om at du skal forsøge at tage en dialog med dem.
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)