Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problemer med ophavsret omkring software

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Nov 11
Indlæg ialt: 5
Fra  SteamAds.com Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, jeg står med en værre kattepine, og forhører mig rundt omkring med hjælp, da jeg gerne vil være stensikker i min sag.

Jeg er en freelance udvikler, og har lavet et stykke software for en kunde. Kunden har betalt mig på timebasis.

Kunden har haft problemer med at betale deres regninger, og da deres gæld nu er rundet 80.000 kroner i manglende løn, har jeg lavet et påkrav på at få mine penge udbetalt.

De har sendt mig en modkontrakt som siger at de først vil betale næste måned, og i mellemtiden skal jeg arbejde gratis for dem, da jeg pga. påkravet har afsluttet mit ansættelsesforhåld.

I koderne står der at jeg har lavet softwaren, og det ikke må tages i brug uden en licensaftale med mig. Dog kan jeg se at de allerede har langet en del kopier af mit software over disken, og tjent glimrende, da de har taget en temmelig fed pris. (Nogle kunder har jeg set skulle have givet over 100.000 for en kopi af softwaren, så det er noget der er noget værd.)

Problemet er, at når jeg kigger i loven om ophavsret, så står der :

"Som følge af softwareproducentens eneret kræver enhver form for installation og anvendelse af software tilladelse fra producenten – i daglig tale ”licens”."

Denne virksomhed har ikke nogen licens, jeg har ikke skrevet mails eller sagt eller skrevet under på at de må bruge softwaren, og da jeg ikke har fået min løn, har jeg naturligvis gjort oprør.

Dog siger deres advokat, at virksomheden har ophavsretten, fordi jeg kun var ansat. Dog har jeg aldrig haft en ansættelseskontrakt, da jeg fungere som ekstern konsulent, der originalt bare skulle hjælpe dem igang.

Kan nogen give mig nogle råd, eller har været i samme situation? Virksomheden påstår hårdnakket at de ejer alt softwaren, også selvom de nægter at betale. De copyrights jeg havde skrevet ind i koden har de slettet flere steder, men man kan stadig finde dem, da det er gjort ret sjusket, og de har allerede solgt nok kopier af softwaren til forlængst at tjene pengene ind.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

HVis du er ansat som ekstern konsulent og IKKE af virksomheden som ansat så har du ophavsretten til dit software. Jeg ville lige sikre mig at de var klar over at du ikke var ansat i den periode, hvorfor du netop, som du selv skriver, har fuld ophavsret til din software. 

De skal naturligvis betale de 80K du har til gode. Hvad der skal ske derudover efersom de bruger "piratsoftware" (software de ikke har betalt for rettighederne til) kan der måske pålægges dem noget ekstra. Det lyder som en virksomhed, der vil have det hele for ingenting - den slags er der desværre rundt omkring. Og jeg har ingen sympati for folk der tager røven på andre ved ikke at betale deres regninger. Få fat i en god advokat og giv den gas - det koster mindre end du tror.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Kan huske en lignende sag tidligere.
Dengang fik udvikleren medhold og at det var software udvikleren (selvom han var ansat som ekstern konsulent) der havde retten til produktet.
Videreudvikling på koder og softwaren havde udvikleren rettighederne på og virksomheden måtte ikke sælge softwaren videre.
Dog måtte firmaet gerne bruge softwaren som den var leveret og det som var leveret inden der blev gjort opmærksom fra udvikleren at den var helt galt.

Mener du har en rigtig god sag, men for at vinde den kræver du går til advokat og ikke yderligere har videre dialog privat med firmaet. (kun igennem din advokat!)

Held og lykke

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

PS: DU kan gøre krav på alle de penge de har tjent på dit software / dine koder ved videresalg.
Det vil sige kan de ikke dokumentere salgsbeløb bliver der et skøn.
Så du kan ende op i at få mange penge (hvis firmaet så bare ikke går konkurs naturligvis).

 

Fra København
Tilmeldt 21. Nov 11
Indlæg ialt: 5
Fra  SteamAds.com Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er netop bange for at virksomheden går konkurs... Der stoppede andre udviklere sammen med mig, som lagde påkrav, da de var almindeligt ansat. Deres fagforeningen har kigget på virksomheden, og meldt ud at det nok kommer til at sende en konkursbegæring.

Men der er enighed om at de ikke har ret til dette... Kan ikke forstå hvorfor deres advokat puster sig så meget op når jeg nævner det.. Han siger at jeg kan "få op til halvandet års fængsel hvis jeg bliver med med at påstå jeg har ophavsretten til softwaren", og kan ikke se hvor han får det fra...

Fra København
Tilmeldt 21. Nov 11
Indlæg ialt: 5
Fra  SteamAds.com Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for de hurtige svar.

Jeg ser ingen fremtidigt håb for virksomheden, da de kun har ét produkt, og det er mit. Det sælger som varmt brød, men hvis det bliver taget fra dem, er den sku slem.

Der er også kun få ansatte tilbage i virksomheden, da jeg gik forsvandt 3 andre ansatte også fra arbejdspladsen, så det siger lidt ;)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)