Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problemer med ophavsret omkring software

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 21. Nov 11
Indlæg ialt: 5
Fra  SteamAds.com Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, jeg står med en værre kattepine, og forhører mig rundt omkring med hjælp, da jeg gerne vil være stensikker i min sag.

Jeg er en freelance udvikler, og har lavet et stykke software for en kunde. Kunden har betalt mig på timebasis.

Kunden har haft problemer med at betale deres regninger, og da deres gæld nu er rundet 80.000 kroner i manglende løn, har jeg lavet et påkrav på at få mine penge udbetalt.

De har sendt mig en modkontrakt som siger at de først vil betale næste måned, og i mellemtiden skal jeg arbejde gratis for dem, da jeg pga. påkravet har afsluttet mit ansættelsesforhåld.

I koderne står der at jeg har lavet softwaren, og det ikke må tages i brug uden en licensaftale med mig. Dog kan jeg se at de allerede har langet en del kopier af mit software over disken, og tjent glimrende, da de har taget en temmelig fed pris. (Nogle kunder har jeg set skulle have givet over 100.000 for en kopi af softwaren, så det er noget der er noget værd.)

Problemet er, at når jeg kigger i loven om ophavsret, så står der :

"Som følge af softwareproducentens eneret kræver enhver form for installation og anvendelse af software tilladelse fra producenten – i daglig tale ”licens”."

Denne virksomhed har ikke nogen licens, jeg har ikke skrevet mails eller sagt eller skrevet under på at de må bruge softwaren, og da jeg ikke har fået min løn, har jeg naturligvis gjort oprør.

Dog siger deres advokat, at virksomheden har ophavsretten, fordi jeg kun var ansat. Dog har jeg aldrig haft en ansættelseskontrakt, da jeg fungere som ekstern konsulent, der originalt bare skulle hjælpe dem igang.