Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dansk virksomhed i udlandet?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen!

Vi står overfor at skulle starte en virksomhed i Spanien. Det er dog lidt mere besværligt at åbne en virksomhed her, da der er en masse bureakrati man skal igennem og på den ø hvor vi bor, er det ret gammeldags med deres offentlige institutioner.

Derfor har vi gået og tænkt på at oprette en dansk virksomhed, hvor vi så vil kunne sørge for det meste online og få hjalp af en dansk revisor til resten. Min mand, som skal være ejer af virksomhed er udvandret fra Danmark og fast bosiddende i Spanien, men dette virker ikke som det er noget problem for at åbne en dansk virksomhed.

Vores spørgsmål ligger på hvad man gør med skat og moms når man har en dansk virksomhed som bliver drevet fra Spanien og kun operere i Spanien? Vi har jo hverken noget at gøre med import/eksport at gøre, men derfor skal vi vel stadig have et EU-momsnummer? Virksomheden er en guide service virksomhed, hvor min mand vil leje sig selv ud som guide til forskellige virksomheder. Der er derfor ikke tale om nogle konkrete varer der inkøbes og sælges.

Skal vi opgive indtægter til Spanien eller Danmark?

Skal vi betale dansk eller spansk skat?

Kan vi trække benzin, reperationsomkostninger, rejseomkostninger og den slags fra?

Kan vi indføre 2 spanske biler i en dansk virksomhed?

Hvordan ansætter man en person i en dansk virksomhed der så arbejder i Spanien og jo så formodentlig skal betale spansk skat? Vi satser på at ville have 2 ansatte?

Kan det overhoved lade sig gøre?

Jeg håber der er nogle herinde der har lidt mere forstand på det end os eller som måske kan sende os i den rigtige retning.

Mvh. Sofie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jamen det kan da lade sig gøre.

Har et lignende tilfælde, hvor en direktør bosat i Spanien driver dansk virksomhed.

Dog er dine spørgsmål ret omfattende, så kontakt en rådgiver/revisor.

Jeg vil også gerne hjælpe, men har først tid efter nytår.

MvH

Peter

 

Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da altid noget det kan lade sig gøre. Det er da en start :)

Har du nogle gode anbefalinger til hvem vi kan kontakte af revisorer? Jeg synes jeg har erfaret at det måske ikke er område som alle revisorer har lige stor erfaring indenfor.

Eventuelt kunne det også være aktuelt for os at benytte din hjælp, det er ikke noget der haster så voldsomt, da virksomheden på sin vis først skal være kørende fra ca. april måned.

Mvh. Sofie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jamen så skal du have fat på een af de 4 store.

Men de er ikke billige..oftest med en timeløn på et par tusinde.

Elers er du velkommen til  at melde tilbage til mig efter nytår.

 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

der er intet at det du skriver der er antyder det er en "dansk virksomhed", det er da en spansk virksomhed, hvori består det "danske"

 

i er ikke i dk

i driver den fra spanien

i opererer kun i spanien

 

 

Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Det danske består i at virksomheden er registreret i Danmark og har en dansk kontaktadresse. Udover dette kan du have ret i at den ikke har så meget med Danmark at gøre.

Årsagen til vi gerne vil have en dansk virksomhed er fordi det er ret indviklet at åbne en spansk virksomhed, plus at det økonomisk er rigtig dyrt både at åbne og drive virksomhed i Spanien. Vi kender ikke til de spanske love og regler, derfor ville vi foretrække at have en dansk istedet. Der er jo også sprogbarrieren der holder os lidt tilbage.
Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det så ikke på tide at lære spansk så man kan begå sig som erhvervsdrivende i landet?

Tilmeldt 24. Jun 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi kan skam også sagtens snakke spansk begge to, men derfor er det ikke altid til at forstå alle lovsamlinger og momsregler på spansk.

Men nu gik spørgsmålet ikke på om hvorvidt vi burde lære spanske eller ej. Det kan være svært for uvidende at have nogen ide om hvordan det fungere at drive virksomhed i et lokalt ø samfund i Spanien og dette er bestemt ikke noget der er ligetil. Derfor så vi helst at virksomheden er registreret i Danmark.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Sofie Klintrup:
Vores spørgsmål ligger på hvad man gør med skat og moms når man har en dansk virksomhed som bliver drevet fra Spanien og kun operere i Spanien?

Først og fremmest er jeg enig med Peter i, at virksomheden kan laves med udgangspunkt i Danmark...

MEN forretningsmæssigt lyder det nu som om I ville være bedst tjent med et lokalt firma - specielt når du som beskriver det vil operere lokalt. Mit bedste råd er at finde lokal hjælp eller evt. via revisionsfirmaerne KPMG eller DELOITTE få hjælp til at starte op.

Spanien fungerer ikke meget anderledes end Italien i forhold til bureaukrati. Her er det normalt at alle har en lokal revisor til at holde styr på ens regnskaber. Find en lokal der er engelsktalende. Det kan være guld værd i forhold til myndigheder og diverse tidsfrister, samtidig med at prisen for en lokal revisor er latterlig lille sammenlignet med danske lønninger.

Uanset om du starter op med dansk virksomhed så kan du ikke undgå at skulle i dialog med de lokale myndigheder og have dit danske firma registreret i Spanien. Ligesom I ikke undgår spansk skattepligt mv. Det er en ganske fordyrende omkostning.

/Henrik

Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad ville svaret være hvis en virksomhed blev drevet i Sverige, men hvor kunderne hovedsageligt er danske? (i første omgang udelukkende fra Danmark..)?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)