Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Misbrug af families slægtsnavn som Brand uden retmæssig adkomst hertil - hjælp udbedes!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 12. Jan 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 01:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke sikker på, dette er det rigtige sted at spørge, i såfald undskylder jeg for den forkerte placering - men det var det tætteste jeg kunne komme mit spørgsmål, som mest af alt beror sig på jura.

Vi er en familie med et beskyttet slægtsnavn som vi kun er 11 i Danmark der bærer. Under dette slægtsnavn har vi markedsført 3 enkeltmandsfirmaer og ønsker naturligvis at beskytte vores efternavn mod udefrakommende der ikke har en oprigtig interesse heri.

Desværre er dette nu sket.
Slægtsnavnet er blevet udsat for plagiat / snylteri, eller hvad vi nu skal kalde det - og så må vi til fadet.

Faktum er, at personen der plagierer sig på vores efternavn, ikke har en retmæssig adkomst hertil i og med at hans oprigtige efternavn er fjernt fra vores, men dog synes det lyder fedt - og derfor brander sig under navnet, trods navnet er beskyttet af navnelov og varemærke og patentstyrelsen omkring beskyttede navne.

Jvf. lov om navne i Danmark er et beskyttet efternavn mulig at føre en sag på, når vedkommende  snylter på navnet og herfor pålægge ham bøde, for brugen af dette.
Men det er måske lige voldsomt nok i starten - men kan gå hen og blive en realitet såfremt det ikke stopper.

Min problemstilling er som følger:

  • Jeg har kontaktet personen der misbruger slægtsnavnet for at stoppe hans brug heraf. Såfremt dette ikke sker er der, som vi ser det, 2 muligheder...
  1. At anlægge en klagesag i domæneklagenævnet for at få stoppet brugen af vores efternavn, problemet består i, at domænet i sig selv ikke indeholder vores slægtsnavn, men det fremgår af øvrige sider under domænet. Herunder som email mv. Med andre ord; registrantens rigtige fornavn - kun.

    Eksempel:
    http://eksempel.dk
    benytter ikke vores efternavn i adressen, men på sitets øvrige sider og titel fremgår det som Eksempel Efternavn.

    Spørgsmål: Vil det svare sig at anlægge en domæneklage mod dette misbrug, da vores slægtsnavn som sagt ikke fremgår af selve domænenavnet, men kun af øvrig website + subpages - vil det gennem dette være mulig at få nedtaget domænet på baggrund af misbrug af navneloven på selve sitet?

  2. Såfremt misbruget fortsætter, må formodes at registranten af http://eksempel.dk ikke ønsker at imødekomme vores anmodning om undladelse af brug af slægtsnavn og der må derfor anlægges retslige skridt mod misbruget.

    Hvem eller hvor henvender man sig i sager om misbrug af beskyttede navne?
    En advokat vil jo naturligvis blive nødvendig, men jeg tænker om nogen har nogle tidligere erfaringer og cases med misbrug af beskyttede efternavne og i givet fald, hvordan sagen endte?

Til sagen skal endvidere siges, at der ved Brand ikke er foretaget varemærkeregistrering via dkpto.dk men kun et "uregistreret varemærke".

Såfremt nogen kan svare på de ovenstående spørgsmål, i større eller mindre grad, vil vi naturligvis være meget taknemlige for enhver hjælp vi kan få i forbindelse med at få stoppet misbruget af et brand som ikke har nogen retmæssig adkomst til familiens slægtsnavn.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 02:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

For at DK-Hostmaster skal kunne tage sig af en domæne klagesag, skal det være et DK-domæne og det skal være selve domænenavnet der krænker jeres rettigheder. 

Eksempler på sager som DK-Hostmaster kan tage sig af ( coca-cola er varemærket )
billig-coca-cola.dk
cocacola.dk
c0ca-cola.dk 

Eksempler på sager som ikke høre til som domæne klagesag ved DK-Hostmaster
coca-cola.sodavand.dk 
billig.dk/coca-cola.html
cocacola.net 

Uanset hvordan siden er opbygget, og hvor meget siden krænker varemærket i form af tekst og billeder, så er det ikke en sag for DK-Hostmaster. De kigger udelukkende på domænenavnet. 

Fra Stoke
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 866
Skrevet kl. 04:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det virkelig så slemt at en gut har lavet en hjemmeside med jeres "slægtsnavn" ? Jeg mener bare, oplever i på grund af det nogen problemer, chikaner, forvirringer, salgsnedgang, konkurrence eller andet der kunne motivere en decideret sag ud af det?

Hvis man har et eller andet hyggewebsite der sælger tændrør eller ligende og i er i dyrebranchen, så kan jeg virkelig ikke se problemet. Men der er vel ekstra grund til jeres problem, går jeg ud fra.

Fra Stoholm
Tilmeldt 9. Sep 08
Indlæg ialt: 311
Fra  Responsivemedia Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Schneidereit:

For at DK-Hostmaster skal kunne tage sig af en domæne klagesag, skal det være et DK-domæne og det skal være selve domænenavnet der krænker jeres rettigheder. 

Eksempler på sager som DK-Hostmaster kan tage sig af ( coca-cola er varemærket )
billig-coca-cola.dk
cocacola.dk
c0ca-cola.dk 

Eksempler på sager som ikke høre til som domæne klagesag ved DK-Hostmaster
coca-cola.sodavand.dk 
billig.dk/coca-cola.html
cocacola.net 

Uanset hvordan siden er opbygget, og hvor meget siden krænker varemærket i form af tekst og billeder, så er det ikke en sag for DK-Hostmaster. De kigger udelukkende på domænenavnet. 

Må en side godt hede cocacola-blog.dk eller coca-cola-info.dk ?

Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 352
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Bruno Høiberg:
Må en side godt hede cocacola-blog.dk eller coca-cola-info.dk ?

Jeg synes ellers Caspers forklaring var ganske klar, men svaret er nej.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Bruno Høiberg:

Må en side godt hede cocacola-blog.dk eller coca-cola-info.dk ?



I Caspers eksempler indgår "cocacola" ikke i .dk domænenavnet, da disse er henholdsvis "billig" og "sodavand".

I dit eksempel indgår "cocacola" i domænenavnet, og det er derfor ikke tilladt.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

jeez123:
og derfor brander sig under navnet, trods navnet er beskyttet af navnelov og varemærke og patentstyrelsen omkring beskyttede navne.

Jeres slægtsnavn er nok beskyttet jf navneloven (Det er alle slægtsnavne der bæres af 2000 eller færre personer) og misbrug kan som du selv er inde på straffes med en bøde.

At et efternavn er beskyttet er ikke automatisk det samme som du generelt har fået et uregistreret varemærke. Jo - det har du inden for de brancher (klasser), hvor du i dag bruger det. Så spørgsmålet må være om han kan slippe igennem med at bruge jeres efternavn som brand med sit eget oprigtige navn som ejer i en vareklasse, som ikke strider mod jeres nuværende forretninger?

/Henrik 

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

 

Måske kan denne afgørelse hjælpe

http://www.domaeneklager.dk/uploads/tx_tcfilesorter/2000-096-lillienskjold.pdf

 Hilsen

Kenneth

 Måske er der nogen der læser dette - der ved noget eller kender nogen der kan hjælpe med nedenstående.

Hej

Jeg søger en mp3 afspiller eller en anden form for digital afspiller.

Krav

Hukommelse: min.750 GB. max. 5 GB

Det jeg skal bruge er en afspiller hvor det kun er mig der har mulighed for at indspille på. det må ikke være muligt at tage kopi af indholdet(jeg tænker et special stik?)

Der skal være tilslutning til høretelefoner mini jack

Jeg skal kunne se hvornår der er blevet afspillet og hvor meget der er blevet afspillet (i % eller i tid)

Størrelsen er ikke afgørende

Den skal køre på batteri, indbygget genopladeligt, min 4 timers brug.

Mængde: 200 stk. med mulighed for genbestilling.

Håber det er nok til at komme med en priside og leveringstid.

Venlig hilsen

Glasmager

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ups Undskyld for dobbelt post

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)