Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan håndterer du indkøb af serverudstyr?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Det er egentlig et spørgsmål der har gået og strejfet lidt tid. Normalt når man køber serverinfrastruktur kan jeg nok forstå at de fleste køber dem færdige fra en producent fx. Dell eller IBM. Hvad gør du?

Personligt så køber jeg selv hardwaren til mine servere og bygger dem derefter. Det sparer mig rigtig mange penge, fx. er jeg i øjeblikket igang med at bygge en servere med en Xeon E3-1270 processor med 32GB ram inkl et serverbundkort med en indbygget Remote KVM-chip. Alt det koster mig lige under 6700 kr (ex. moms) + fragten der ikke koster specielt meget.

Skal jeg have en tilsvarende maskine, fx. en R210 II fra Dell koster det mig 23.609 kr + fragt og moms, jeg mener det var 14.500 bare for de 32gb ram.

Hvis man er hurtig kan man nemt regne ud at jeg stortset kunne købe 4 "samle-selv" servere for det samme beløb som R210 II'eren kostede, og det er jo ikke fordi at man får et dårligere serviceniveau. Jeg kan selv bedst lide at have med hardwaren at gøre, og så mener jeg også at jeg giver mine kunder en langt bedre service i tilfælde af hardwarefejl, da jeg selv kan udskifte delene med det samme istedet for at ringe til en Dell tekniker som så skal gøre det, eller at jeg skal have delen fra Dell først.

Jeg synes ikke rigtig jeg kan se hvad man får ekstra ved at købe hos Dell, hardwaren er fuldstændig den samme bortset fra at man skal ofre en time eller to på at samle sin maskine. Hvad gør i? Køber i det fra en leverandør eller samler i det også selv som mig? :-)

Hvordan får du dine servere leveret?

  • Jeg køber mine servere fra en leverandør (fx. Dell, IBM) (85,7%)
  • Jeg bygger dem selv (14,3%)
  • Totalt antal stemmer: 7
Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Fed debat!

og man bliver nok aldrig enige. Der er rigtigt stor fleksibilitet i at kunne samle og bygge selv. 
I større virksomheder, hvor fokus ligger på driften af det OS + applikationer som ligger ovenpå serveren ønsker man simpelthen ikke at servicere hardwaren. Så køber man typisk en hp,dell eller ibm - og herefter placeret et af deres kæmpe SAN løsninger bagved. Og så tegner man en fuld serviceaftale med en række garantier for udrykningstid mv, altid spareparts på lager des lige.

Jeg tror udfra hvad du skriver bestemt at samle selv er den løsning som passer dig bedst, men du kører vist heller ikke på et SAN eller noget clustering ? Hvis du selv bygger maskiner , hvilket SAN ville du så vælge?

Og alt efter hvor meget maskin power du ønsker, var det så ikke en ide at kigge et mindre blade enclousure?

Nu ved jeg ikke hvor mange ansatte du har i din virksomhed, men min gæt er ikke særlig mange >5

Hvem varetager din support når du er på ferie og løser problemet når din hardware brænder sammen?

Hvem binder kapitalen i ekstra spareparts fordi du kunne spare penge på at købe billigere hardware

Og er billigere bedre, blot fordi det fåes billigere - eller er der virkelig en gevinst at hente ved at samle selv?

Uanset hvad jeg måtte vælge til en løsning idag, ville jeg ALDRIG købe - blot lease :)

Lad være med at bind kapital i ejet hardware, vi ved jo alle hvordan det taber værdi den dag du installerer det i dit rack.

Blot et par ting i forb. med leasing
Din egenkapital reduceres ikke, og din kreditmargen i banken forbliver. 
Du sparer skat, fordi du kan fratrække det fulde beløb fra leasingaftalen i skat. 
Du kan lave højere investeringer og komme foran dine konkurrenter. 
 

Fortsat rigtigt god dag :)

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt rigtigt, dét at købe det fra en leverandør ville bedre kunne svare sig for de rigtig store virksomheder da deres IT-afdeling typisk er mere software-fokuseret. Dog har jeg også en anden hardware-ekspert (jeg mener godt vi kan kalde os eksperter på det da vi har 10 års erfaring med det), så vi er altid en til at servicere en kunde der måtte have problemer med hardwaren.

Jeg ville personligt aldrig selv lease min hardware, jeg ønsker at den skal være 100% ejet af mig selv, så der ikke er nogen evt. begrænsninger for hvad jeg må lave på den. Derudover er en evt. finansiering (via producenterne) også langt dyrere på langt sigt. Hvis jeg skulle have fået finansieret den Dell-maskine ville det have kostet mig 29000 kr. Men det er bare sådan jeg driver min virksomhed, jeg er tilhænger af total uafhængighed. :-)

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Christoffer:
Jeg ville personligt aldrig selv lease min hardware, jeg ønsker at den skal være 100% ejet af mig selv, så der ikke er nogen evt. begrænsninger for hvad jeg må lave på den. Derudover er en evt. finansiering (via producenterne) også langt dyrere på langt sigt.

Ingen siger du skal bruge producenten til leasing.

Du "ejer" den også i den tid du har den, og bestemmer 100% hvad du gerne vil med den.

Du skal blot aflevere tilbage når den udløber, eller købe den fri.

Du skal ud og ligge alle penge upfront, - hvorfor ikke ligge dem løbende, ja du betaler en smule rente- men det er langt billigere end en kassekredit, og du forbedrer din likviditet. 
Selvfølgelig bliver ting dyrere når man låner penge.

Du er stadig total uafhængig ? 

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Smith:
Du "ejer" den også i den tid du har den, og bestemmer 100% hvad du gerne vil med den.

Det der er et problem for mig er bare at jeg binder mig i en længere periode og ja, jeg betaler også rente. Derfor bruger jeg kun de penge jeg har til rådighed - en gang imellem skal jeg måske ud og bruge 5000 på en maskine som tjenes ind på måske 3 måneder, det koster mig så 60 kr i kassekreditten hvilket jeg er fuldt ud tilfreds med.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er klart hvis du kan tjene så mange penge og tilbage betale den så hurtigt, kan det måske sagtens være en fordel for dig at gøre det :) og ingen siger leasing skal bindes i 3 år :) 

De færreste hiver netop bare 50,150 eller 250.000 op af lommen når de køber servere :)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

For os er det egentlig ikke så meget et penge spørgsmål, men er afhængigt af efterspørgslen.

Vi tilbyder sådan set begge dele fordi nogle kunder især de store som feks. banker vil have mærkevare servere. Det er nok lidt en "cover your own ass" beslutning at man kan sige, jamen jeg har da bestillt det dyreste på markedet, så hvis en HD ryger så er det ihvertfald ikke fordi jeg ville spare nogle penge :)

Mvh
Markus

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Smith:
De færreste hiver netop bare 50,150 eller 250.000 op af lommen når de køber servere :)

Det er netop det ville være en fordel evt. at købe hardwaren selv og så betale de 6700 for serveren. Skal du ud og have udstyr for over 50000 kr, så ville en afdragsordning eller lign. være på sin plads, men når vi snakker 7000 er det vel nok noget man kan trække op, men det kommer selvfølgelig an på ens virksomhedsstørrelse. :-)

Fra København
Tilmeldt 29. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi køre vores infrastruktur på IBM BladeCentre, hvert BladeCenter har 12 blades / servere. Det er en dyr løsning hvis man skal købe dem fra ny. Vi køber dem i stedet brugt i Tyskland til 10% af prisen for ny.

Vi skifter diske og nogle gange tilføjer flere ram. Ud af dette får vi rigtig stabil hardware med masser kræfter og stabilitet til billige penge.

Typisk er hardwaren 2 år gammel og kommer fra en udløbet tysk leasingaftale.

Vi har rigtig god erfaring med dette!

Jeg vil dog ikke råde nogle til at købe BladeCenter hvis man ikke i forvejen her erfaring med bladecenter!

Fra København
Tilmeldt 29. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 3 (22 indlæg)