Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stifter til s.m.b.a selskab på dagpenge??

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jane Kjeldsen:
Jamen hvis deres krav er at han er 100% til rådighed så er det ikke noget problem for det vil han stadig være.

Du skal være opmærksom på at i forbindelse med stiftelse af et SMBA kræves der aktiv deltagelse af stifterne. Det vil sige at hvis du skal have godkendt et SMBA kræver det at I begge aktivt tager del i SMBA'ets drift.

/Henrik Koudahl

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jane Kjeldsen:

Michael Pausgaard:

Svaret kommer meget enkelt fra A-kassen( i mit tilfælde); 100% til rådighed for arbejdsmarkedet og ikke nogen "jamen" løsning undervejs.

Jamen hvis deres krav er at han er 100% til rådighed så er det ikke noget problem for det vil han stadig være.

Men jeg prøver at ringe til hans fagforening i morgen og høre hvordan de forholder sig til det.

 

Men du rammer ind i problemet omkring det som Henrik Koudal så korrekt beskriver  det.          - Begge deltager skal være aktive i SMBAét.  Vi vil gerne alle have svar på smutveje og gode råd til hvordan den drejes, men A-kassen er et tungt område desværre. Jeg har brugt rigtig lang tid på det område, og må erfare at der ikke er nogen specielle smutveje.

mvh.

Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46511
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Han skal da dels selv ringe til sin A-kasse - Du får ikke et konkret svar på en anden persons tilknytning tror jeg og tænk hvis du misforstod et eller andet - så du skulle føle dig ansvarlig for at han mistede dagpenge? Når han har svaret - så skal han bekræfte det til dem hvis det er JA, så han ikke bagefter mister støtten, og kassen mener han må ha misforstået det eller forklaret det forkert i telefonen. 

Jeg tror han får nej, de fleste a-kasser er meget imod alt der lugter af CVR og dagpenge, og vil nok mene, at de risikerer at bruge dagpenge som iværksætter støtte, og det vil de normalt ikke risikere.

Han kan godt skifte a-kasse normalt også som dagpenge modtager (den mulighed blev åbnet jan 2006) - dog generelt kun til tværfaglige a-kasser som ex Dana og ASE med flere. Det finder han ud af ved at tale med en af dem, og de skal så ordne overflytning så der ikke mistes optjeningsperiode. Igen - alt på skrift

held og lykke til ham, og lad os høre hvad de sagde.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Et SMBA er udelukket grundet de forudsætninger Henrik nævner for at køre et SMBA.

 

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46511
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
Et SMBA er udelukket grundet de forudsætninger Henrik nævner for at køre et SMBA
det er jeg også 99,9999% sikker på

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Zip it!John..jeg er 100%.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 5. Dec 07
Indlæg ialt: 651
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Zip it!John..jeg er 100%.

 

MvH

Peter

 

Se - det er en revisor der ved, når han taler.

Tilmeldt 7. Sep 09
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er skam helt klar over den del med at være aktiv i et smba..

Vi har fået tilbudt at overtage et firma han var ansat i på et tidspunkt, hvor der i øjeblikket er en enkelt kunde og en enkelt ansat. Firmaet lukker ned her i løbet af foråret og vi kan så overtage navnet, uniformer osv. Men så vidt jeg har forstået skal der være en i firmaet der har den uddannelse det kræver for at arbejde i firmaet. Så han vil være aktiv i den forbindelse at vi ikke kan have den kunde og ansatte uden at han var der. Og så vidt jeg har kunne læse mig til så betragtes man som passiv hvis man ikke har nogen interesse i firmaet, og kun har skrevet under for at "hjælpe" den anden stifter.

Selvfølgelig er det planen at der skal tages kontakt til nogle af de gamle kunder i det firma og give dem et nyt tilbud, men umiddelbart er det noget han kan klare udenfor de 37 timer han skal stå til rådighed for a-kassen, så planen er at han skal være på lønningslisten inden sommer.

Træt af upersonlige broderier på væggene?? www.ditbroderi.dk

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 02:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Pausgaard:

Se - det er en revisor der ved, når han taler.

Jeg vil nu stadig anbefale at spørge en statsautoriseret revisor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46511
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:
Jeg vil nu stadig anbefale at spørge en statsautoriseret revisor.
Uanset autorisation eller ikke - kan han ikke tage stilling til A-kasse og dagpenge med nogen som helst større sikkerhed end Peter, og han skulle være en meget modig (og ikke voldsomt smart) mand hvis han turde svare JA, og derefter garantere at dække tabet, hvis a-kassen svarede nej, hvilket han ville risikere ved et sikkert svar.

Det er helt OK ikke at føle sig sikker på svarene her, og det er grunden til at vennen det drejer sig om SELV skal høre sin A-kasse om hvad de accepterer, og vil han gå videre, evt spørge Dana eller ASE eller andre tværfaglige, om DE kunne tænkes at acceptere at udbetale dagpenge til en medejer af et SMBA og om han så kan skifte til dem + bekræfte det telefoniske svar til dem skriftligt hvis det helt mod min forventning skulle være positivt.

Reglerne er klare, man må ikke har den slags forpligtelser som et smba giver ejerne og samtidigt få dagpenge, men der sker da intet ved at spørge a-kassen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (28 indlæg)