Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af billeder fra facebook

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 8. Apr 11
Indlæg ialt: 318
Fra  Stoker Invest Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino'er,

Jeg har et egenligt meget simpelt spørgsmål til jer idag. Hvordan er reglerne i forhold til brug af billeder fra facebook? Kan man downloade ligeså tosset som man vil eller hvordan fungere det? :)

Dbh,
Jonathan Stoker 

Find kviklån, forbrugslån, online lån med NemID og meget andet på findkviklaan.nu

Fra Lyngå, Hadsten
Tilmeldt 5. Nov 06
Indlæg ialt: 1693
Fra  Helbo Media Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jonathan

Billeder via Facebook kan man i princippet godt downloade og bruger lige så tosset man vil, men problemet er bare at det ikke er lovligt, da Facebook overtager rettighederne på billederne, så snart de er uploadet til deres side.

Prøv eventuelt at gå Facebooks regler igennem. Der står mere om hvad du må - og ikke må!

KontorGruppen.dk - Danmarks bedste udvalg i kontorartikler.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Helbo:

Billeder via Facebook kan man i princippet godt downloade og bruger lige så tosset man vil, men problemet er bare at det ikke er lovligt, da Facebook overtager rettighederne på billederne, så snart de er uploadet til deres side.

Ja det er jo fra brugerens side.

Men du ser jo også at eks Ekstra Bladet bruger det i deres avis. Samt TV2 m.fl.

Hvis du laver en App så står det også at du giver lov til at de kan bruge billeder osv. Jeg kan også huske at det var omtalt i et eller andet TV program på et eller andet tidspunkt.

Og jeg kan jo d/l alle mine venner´s billeder.

Så hvorfor ikke. Er det ikke bare at du frasiger dig rettighederne til dine billeder når du uploader dem til Facebook.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jonathan Stoker:
Jeg har et egenligt meget simpelt spørgsmål til jer idag. Hvordan er reglerne i forhold til brug af billeder fra facebook? Kan man downloade ligeså tosset som man vil eller hvordan fungere det? :)

Billeder er beskyttet af copyrigthtuanset hvor de publiceres, når man så vælger at lægge billeder op på Facebook, så giver du Facebook lov til at bruge billederne som de vil, men fotografen har stadig copyright op billederne. Dette betyder også at andre bruger ikke har lov til at tage dine billeder og bruge dem. Så du kan ikke bare tage billeder fra dine vener og bruge dem som du vil.

Her er udklippet fra Facebooks regler, der giver dem retighederne til at bruge dine billeder som de vil.

For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (IP License). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Pedersen:

For content that is covered by intellectual property rights, like photos and videos (IP content), you specifically give us the following permission, subject to your privacy and application settings: you grant us a non-exclusive, transferable, sub-licensable, royalty-free, worldwide license to use any IP content that you post on or in connection with Facebook (IP License). This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.

Ja så hvis jeg laver en app og brugerne godkender mine regler og jeg har hentet alle hans billeder så må jeg bruge dem som jeg vil.

This IP License ends when you delete your IP content or your account unless your content has been shared with others, and they have not deleted it.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

@Lykkebjerg

Nu er jeg ikke jurist men det er sådan jeg læser reglerne, og så længe de ikke bryder nogen lovgivning må aftalen jo være gyldig.
Det er jo brugerens egen pligt at læse reglerne inden de acceptere dem.

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altid den der har taget billedet som har rettigheden til det - med mindre denne rettighed udtrykkelig er overdraget eller delt med en anden.

Det der står i det der er citeret fra Facebook - er at man giver Facebook (og kun Facebook) lov at benytte det indhold man har lagt op - indtil man sletter det igen.
Selvom jeg har slettet billedet, er det måske stadig tilgængeligt på Facebook fordi en af mine venner har delt det - og så må FB stadig bruge det.

MEN - Dette giver ikke alle andre ret til at benytte billeder og ander fra min profil.

Gå altid ud fra at man ikke må benytte billeder der ligger på nettet.

Tilmeldt 18. Jan 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dirch,

Først og fremmest beklager jeg at rive op i en gammel tråd. Men det relaterer til det som jeg vil spørge om.

Det ser ud til du er fotograf, og derfor antager jeg du ved en del om billedrettigheder.

Lad os sige man "liker" en side på Facebook (f.eks. Coca-Cola) og den side uploader et billede. Er det billede så stadig under fotografens (og Facebooks) rettighed?

Jeg spørger fordi jeg har ladet mig fortælle at de "offentlige Facebooksider" (dem der ikke kræver venskabsanmodning) er så åbne, at visse rettigheder frafalder. Jeg skrev til Facebook-teamet, men har endnu ikke fået svar. Derfor har jeg i mellemtiden også undladt at benytte mig af sådanne billeder.

Ethvert svar er yderst værdsat. Mange tak.

Tilmeldt 13. Feb 06
Indlæg ialt: 381
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Morten

Desværre ikke. Udgangspunktet er vist at fotografen/virksomheden beholder ophavsretten medmindre de aktivt eller udtrykkeligt giver afkald på den. Facebook har som sådan ikke rettigheder til billeder der uploades men brugeren giver dem en licens til at vise billedet på Facebook

Tilmeldt 18. Jan 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Aha, på den måde.

Øv, øv. Jeg havde lige håbet. Men så var det måske meget godt at jeg lige væbnede mig med tålmodighed!

Mange tusind tak for svar!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)