Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bogfør som kreditor, skyldig omk eller helt andet?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er ny i det med bogføring og er lidt i tvivl om hvordan jeg skal bogføre køb omkring skæringsdagen ved årsskiftet.

Jeg har lært at kreditorer er når omk er sikre og hensatte forpligtelser er når der er en usikkerhed om størrelse og tid. Hvordan gør jeg så i praksis med en faktura med faktura dato 4.1 når den vedrører arbejde / levering i regnskabsåret. Skal man så se det som en "kendt" omk der skal på kreditorer, eller en "ukendt", der skal hensættes til (da den jo er ukendt pr. 31.12.)

En anden ting er så hvad en skyldig omkostning er? er det et andet ord for kreditor eller noget helt andet?

En sidste ting. Når man får en faktura angående forudbetaling med betalingsdato i nyt år og fak. dato i regnskabsåret, skal man så hensætte til den eller tage som kreditor med tilsvarende periodisering, eller helt se bort fra den? man får jo først retten itl aktivet når man laver selve forudbetalingen kan man sige, omvendt er man måske forpligtet.

 

håber der er nogen der er lidt skarpere end mig:)

 

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Din sondring mellem forpligtelser og hensatte forpligtelser er ganske korrekt. I dit tilfælde, hvor du har en faktura med dato i det nye år men hvor det udførte arbejde vedrører regnskabsåret, vil jeg regnskabsmæssigt placere det som en gældsforpligtelse. Du kan jo se på fakturaen hvad du kommer til at betale og rent regnskabsmæssigt, vil det være mest korrekt at belaste resultatopgørelsen i det gamle år. 

Skattemæssigt og momsmæssigt er spørgsmålet om du har været retlig forpligtet til at betale beløbet i det gamle år? Hvis ikke, kan det være svært at forsvare, at tage fradraget i det gamle år.

Skyldige omkostninger er et andet ord for kreditorer. Normalt er kreditorer gæld der vedrører varekøb, hvor skyldige omkostninger har med andre udgifter at gøre.

Normalt vil jeg se bort fra udgiften med betalingsdato i nyt år og som vedrører det nye år, men har fakturadatoen i det gamle år. Helt firkantet er det jo en gæld og et tilsvarende aktiv i form af en forudbetaling.

Håber det kunne hjælpe lidt

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)