Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er min forretningsplan god?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Sep 11
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, er ved at lave en forretningsplan. Det er et skole projekt og er ikke sikker på at det nogensinde bliver ført ud i livet. Men ville høre og i ville give noget respons til min forretningsplan. Og meget gerne nogle rettelser. Den er ikke færdig endnu, men vil nogen af jer lige ikke på det jeg har skrevet indtilvidere.

Tak

Forretningsplan for RealICE.

Idégrundlag[1]

Virksomhedsidé

Idéen bag vores virksomhed er at give konsumenterne, en helt ny smags- og oplevelsesdimension indenfor isens verden. Meningen med vores forretning er at den primært skal fungere både som isbar og café, hvor konsumenterne kan komme ind og bestille en is eller en kop kaffe, og samtidig få sig et lille afbræk fra den stressede hverdag.

Produkt

Produktet vi sælger er is. Konceptet med dette er at vi udbyder is, som kunden så kan få lov at sammensætte efter eget valg, kun fantasien sætter grænser.
Når kunden så har valgt hvilken slags is der ønskes, æltes den sammen med diverse tilsætningsmaterialer efter kundens ønske på en kold granitsten og placeres i enten vaffel eller bæger.

Målgruppe

Vores virksomhed henvender sig til alle; men vores primære målgruppe er unge, de disse ofte færdes i byen, og det er meget trendy blandt unge at gå på café med vennerne.

Behov

De behov vi ønsker at opfylde hos vore kunder er:

Fysisk Behov: Da vi udbyder is, som kan dække kundernes sult, hvis de er blevet lidt lækkersultne.

De sociale behov: Kunderne kan komme ind og sidde i vores café, og snakke med vennerne over en kop kaffe eller en is. Vi ønsker at skabe hyggeligt samvær mellem venner i RealICE


 

Data

Ud fra tabellen kan vi konkludere at tallet af solgte is, er vokset fra 1.993.000.000 til 2.176.700.000, i perioden 2006 til 2011 dette giver en difference på 183.000.000 solgte is i denne periode.
Hvis man tager indbyggertallet 5.550.000 som var indbyggertallet i sommeren 2011, svarer dette til 391 is pr. indbygger. Vi har derfor med et stort og stadig voksende marked at gøre.  

[2]

 

Fordel i forhold til konkurrenter

Vores styrke i forhold til eventuelle konkurrenter ligger i at vores produkt er relativt nyt. Dette er en banebrydende ny måde at lave is på som ikke er så udbredt i Danmark før. Vi mener at der gode udviklingsmuligheder i dette marked og vores produktionsmåde giver os en fordel overfor vore konkurrenter.

 


 

Produktbeskrivelse

Produktet vi sælger hos RealICE er is, men ikke en almindelig is. Vi har ladet os inspirere en lille smule af Paradis’ koncept, men dette har vi tænkt os at forbedre. I stedet for at sælge klassisk italiensk is, lancerer vi noget som kan kaldes for ”byg din egen is” kombineret med en café, så vi får en forretning der sammensat som de populære isbarer fra USA, som f.eks. ”Cold Stone Creamery” der kører samme koncept., vi har også ladet os inspirere af de mange caféer fra USA som er meget populære.

Fremstillingsmetoden af vort produkt adskiller sig fra konkurrenterne, da dette er en banebrydende ny måde at sælge is på, som ikke er så udbredt i Danmark. Der vil være ti forskellige varianter af is. Isen fremstilles når kunderne har afgivet bestilling, fremgangsmåden er efterfølgende at isen bringes op på en frossen granitsten, herefter vælges tilbehør dette kunne f.eks. være vaniljeis, chokoladekrymmel, chokoladesauce, lakridskrymmel, efterfulgt af f.eks. m&m’s.
Først tilsættes så en slags tilbehør, derefter æltes isen sammen med tilbehøret; f.eks. chokoladesaucen, så tilsættes der igen noget tilbehør; denne gang kunne det f.eks. være lakridskrymmelet. Altså æltes alle ingredienserne sammen i isen, på denne store frosne granitsten, så det sikres at isen holdes kold under hele produktionen.     

Samtidig vil vi også satse på at drive vores bar som en slags kombineret ”Isbar/café” altså med andre ord, så er det vi har med at gøre en ”Iscafé” hvor der også vil blive solgt forskellige former for varme- og kolde drikke, såsom; flere varianter af kaffe såsom; cappucino, espresso, almindelig kaffe og café latte. Andre varme drikke såsom; varm kakao, varm kakao m. is- eller flødeskum eller Te.  Samt kolde drikke som en milkshake lavet på isen fra butikken.

Behov[3]

De behov vi har som målsætning at kunne dække hos vores kunder er de sociale behov, samt det fysiske behov.

Som vi skrev i idégrundlaget om behov[4]; forventer vi at kunne dække det fysiske behov, samt de sociale behov hos vores kunder.

Det fysiske behov forventer vi at kunne dække med isen eller én af vores varme drikke. Kunderne går rundt og er blevet en smule lækkersultne efter enten en lang dag i skole- eller på arbejdet, eller også kunne det være efter en lang dag i byen. Derpå kommer de så forbi vores iscafé og får lyst til lidt lækkert, så de går ind og bestiller enten en is eller en varm kop af et eller andet. På denne måde for vores kunder dækket deres effektive behov og dette bliver på denne måde gjort latent.  

Det sociale behov vil vi dække ved også at drive vores isbar, som en iscafé hvor man kan komme ind og tale sammen over en lækker kop kaffe, eller en af de andre drikkevarer som vi udbyder. Vi vil indrette caféen på en hyggelig og trendy måde, så den indbyder til hyggeligt samvær mellem venner og på denne måde bliver den et sted hvor folk har lyst til at komme, for at få et afbræk fra en stresset hverdag.   

 

Adskillelse fra konkurrenter

Vores produkt adskiller sig fra konkurrenterne da dette er en banebrydende ny måde at lave is på, som ikke er så udbredt på det danske marked. Derfor mener vi at det er en gennembrudsfaktor, som kan være med til at sikre os succes på det danske marked.
Selve isen er dog stadig den samme, men måden som vores produkt bliver tilberedt på, adskiller jeg fra vores konkurrenter, da vi giver kunderne en unik mulighed for at blande deres egen is, hvor de kan få alt hvad hjertet begærer, dette udbydes ikke hos konkurrenterne.
Og samtidig med at konceptet ”iscafé” er et relativt nyt tiltag så forventer vi også at dette kan være en gennembrudsfaktor da dette kunne gå hen og skabe en ny trend blandt unge mennesker i bymiljøet. Altså kunne disse to muligheder være gennembrudsfaktorer for os på det danske marked. 

Produktpris

Vi vil lave en fiktiv prisliste, hvor vi beskriver hvor meget produkterne forventes at komme til at koste. Priserne er fastsat sådan som vi forventer at prisen på produkterne vil ligge. Vi har sat priserne relativt højt, så vi signalerer at det er kvalitetsprodukter som vi udbyder.

IS

1 kugle: 25 kr.

2 kugler: 35 kr.

3 kugler: 45 kr.

Vi forventer at omkostningerne for én kugle kommer til at ligge på 5,-, mens der skal betales 1,- for en vaffel.

Vi forventer at kunne sælge:

20.000 stk. á 1 kugle - VE = 6,-

60.000 stk. á 2 kugler - VE = 11,-

20.000 stk. á 3 kugler - VE = 16,-

Omsætning i alt

            3.500.000

VO

            1.100.000

Dækningsbidrag i alt

            2.400.000

 

Her kan det konkluderes at der vil være et dækningsbidrag på 2.400.000.

 

 

Varme drikke

Almindelig kaffe: 20 kr.

Cappucino: 25 kr.

Espresso: 25 kr.

Café Latte: 25 kr.

Varm kakao: 20 kr.

Varm kakao m. is el. Flødeskum: 25 kr.

Vi forventer at kunne sælge 30.000 varme drikke i løbet af det første år.

Samtidig forventer at omkostningerne for en kop kaffe kommer til at være 0,10,- for vand og 2,- til selve kaffen. I tilfældet med cappucino skal der også tilsættes kakao dette kommer til at koste 1,25,-.

Vi forventer at sælge:

7.000 kopper almindelig kaffe - VE = 2,10,- pr. kop

4.000 kopper cappucino - VE = 3,35,- pr. kop

4.000 kopper espresso - VE = 3,10,- pr. kop (da der skal bruges noget ekstra kaffe)

4.000 kopper café latte - VE = 3,10,- pr. kop (da der også skal bruges ekstra kaffe)

7.000 varm Kakao - VE = 1,35,- pr. kop

4.000 varm Kakao m. is el. flødeskum - VE = 2,35 pr. kop (da der skal bruges fløde eller is)  

 

Oms i alt

680.000

VO i alt

71.750

Dækningsbidrag i alt

608.250

 

Som det kan ses her, vil der umiddelbart være et dækningsbidrag på 608.250.

I alt vil der altså være et dækningsbidrag på 3.008.250, hvilket tager udgangspunkt i vores indtjening før alle andre omkostninger er betalt.

 

Markedsbeskrivelse

Vores primære segmenteringskriterier er alder og livstil. Vi har valgt alder, da vi satser på unge mennesker, som fx går en tur i byen og vil på café. Den nye og moderne metode til at lave isen vil også tiltrække unge mere. Vi har valgt livsstil, da vi mener at det er det moderne menneske, også kaldt nord, som vil være køber. Vi ser dette ud fra gallups kompas:

 

[5]

Vi diskuterede i gruppen om indkomst skulle være et af de primære, men konklusionen blev at, da det ikke vil have nogle større indflydelse i økonomien køber man nok isen alligevel. Her fandt vi sammen ud af at det handler om hvem der vil købe den, altså om du er moderne eller fx individ (øst).

For at vise vores primære segmenteringskriterier med mere overblik har vi lavet en segmenteringsmatrix.

 

Alder

 

 

Livsstil

10 til 25

25 til 50

50+

Moderne

Segmentering 1

Segmentering 2

Segmentering 3

Individ

Segmentering 4

Segmentering 5

Segmentering 6

Traditionel

Segmentering 7

Segmentering 8

Segmentering 9

Fællesskab

Segmentering 10

Segmentering 11

Segmentering 12

 

 

 

 


Vi har valgt segmentering 1+2 som vores primære målgruppe, fordi at produktet tiltrækker primært moderne mennesker i alderen 10 - 50.

Selvfølgelig er der ting som bopæl der også er relevant, da det primært er unge moderne mennesker fra Sjælland og specielt København, men da der kommer mange turrister til København, både fra andre landsdele og andre lande.

 

 Vi regner med at sælge 100.000 is om året, som svare til 33 is i timen, som vi mener, er meget realistisk. Derudover sælger vi kaffe, og vi regner at der vil blive afsat 20.000 kopper kaffe til personer, som ikke køber is. Derfor regner vi med at få 75.000 kunder pr. år. Grunden til det er at vi regner med at der vil være nogle gengangere i specielt is, men også i kaffe.
Da vi også gerne vil finde ud af hvad forbruget pr. kunde gør vi det, at vi finder afsætningen og dividere med antal kunder: 130.000/75.000= 1,73
1,73= 1,73 produkt pr. kunde.
130.000 er afsætningen (100.000 is og 30.000 kopper kaffe)
Vi har skrevet 20.000 kopper kaffe, men det er kun kaffe uden is. Derfor skriver vi 30.000 kopper, da vi regner med at der bliver solgt 10.000 kopper kaffe til personer, som også vil have is.

Konkurrenter

Vores største konkurrenter vil uden tvivl være andre isboder. Specielt isboder med kvalitets is, da det er det samme vi vil have. Caféer vil også være konkurrenter, da de har cirka samme målgruppe, som vi har.

Konkurrenceparametre
De vigtigste konkurrenceparametre har vi valgt at mene er: Pris, kvalitet, innovation, omgivelse og service.
Dette går vi meget op i, og vi er helt klart de førende på markedet når det gælder innovation og kvalitet. Ved at vi har valgt alderen 10-50 og specielt 10-25 år mener vi det skal være et sted tæt på strøget med inventar, som tiltrækker specielt unge. Servicen er derfor også vigtig. Servicen skal være frisk i form af ungt personale. Et eksempel på hvad vi mener med at servicen skal være frisk er at arbejderne fx skal jonglere med tingene/kaste rundt med tingene imens han/hun laver isen, da det ser mere levende, ungt og friskt ud. En anden måde vi vil gøre servicen mere frisk er tøjet de går i. Vi forestiller os det det gode gamle klassiske amerikanske cafe uniform. Et sæt bestående af grønne bukser, hvid skjorte og en grøn vest udover og så skal man have grøn solskærm på (til sommersæsonen). Dette vil virke moderne i Danmark, da det ikke er set så tit, og stadig har et frisk look.
Men punktet vi vil blive førende på er innovationen, da der kun er en anden butik der laver is på lignende måde. Forskellen på os og den er:
1. Vores er café, og den anden er isbod
2. Den anden ligger i tivoli
Derfor mener vi stadig det er innovation, da det er en café, med is salg som primært salg, og da den anden ligger i tivoli gør den til en mindre konkurrent for os, da man så mere skal se tivoli som en konkurrent, da den ligger derinde.
Hvis vi skal finde en svag side må det jo være pris, da det er en del dyrere end andre isboder, men modsat de andre boder får man bedre service, bedre kvalitet og så er det dejlige omgivelser de befinder sig i.

 

Salg og markedsføring

Beliggenhed

 

Beliggenheden er rigtig vigtig, når man som os, har en fysisk forretning hvor kunderne skal komme ind i butikken. Derfor har vi valgt at placere vores isbar i det indre København, hvis muligt på strøget eller en af sidegaderne. Her har vi størst mulighed for at få kunder ind i butikken, da dette er et sted hvor mange mennesker kommer forbi. Her kommer en masse forbigående, modsat andre steder hvor folk kører i biler på vejene.

 

Selve forretningen skal være moderne og farverigt udsmykket og se eksklusiv ud. For at tiltrække de unge, moderne kunder som vi hos RealICE sigter efter. Der vil være moderne møbler, deriblandt sofaer mm. som skal sikre et hyggeligt, men stadig moderne café look.

 

 

Markedsføring

 

Sales Promotion ved opstart og løbende

 

Størstedelen af vores salgs- og markedsførings arbejde vil formodentlig hovedsageligt være baseret på sales promotion i form af loyalitetsprogrammer, konkurrencer mm. Et eksempel på et loyalitetsprogram vi kunne finde på at køre kunne være, at vi giver den sjette is gratis hvis man har købt fem og fået et kryds for hver på en kupon. Vi planlægger også at lave en klub som kunderne kan være medlemmer af og dermed få rabatter og evt. PR som nyhedsbreve. Vi vil også lave konkurrencer, hvor man kan vinde is eller gavekort til forretningen. En af disse konkurrencer vil starte ved åbning af forretningen for at skabe opmærksomhed omkring forretningen. En artikel om opstarten af forretningen i en avis ville være yderst ideel, og vi regner med få skrev sådan en i en lokalavis.

 

Website ved opstart

 

Vi planlægger også at få lavet en hjemmeside, således at vi kan fremstille vores forretning for kunderne virtuelt. Så de kan orientere sig, om åbningstider, sortiment, priser og meget mere, hjemmefra.

 

Reklame på længere sigt

 

I første omgang vil vi forsøge at holde reklameomkostningerne nede, således at vi undgår et eventuelt underskud. Derfor regner vi ikke med at anvende betalte reklamer i opstartsfasen af virksomheden. Men på længere sigt planlægger vi at have nogle radio-spots om sommeren, og måske nogle reklamen i gratisblade som fx Chili, som mange unge læser.

 

 

Årlige reklameomkostninger

 

Omkostningerne vil være forholdsvis lave. Vi vil selvfølgelig have nogle udgifter i forbindelse med konkurrence og diverse loyalitetsprogrammer, men de bliver ikke så høje. Vi skal have hjælp til at sætte en hjemmeside op, da vi ikke selv har kompetencerne til dette. Dog mener vi igen ikke at dette vil blive særlig dyrt.

 

Så vi regner ikke med at reklameomkostningerne bliver særlig høje ved opstarten. Men hvis vi senere hen beslutter og for radio-spots og reklamer i blade, vil disse selvfølgelig forhøje reklameomkostningerne.

 

Prispolitik

 

RealICE vil være en moderne og trendy isbar, som udstråler kvalitet. Dertil kommer forholdsvis høje priser. Vi vil prisfastsætte efter den markedsbaserede prisfastsættelses metode, da vi mener at denne vil passe bedst til vores prispolitik. Prisen vil formodentlig være ret høj, hvilket nogle vil mene er indbegrebet af kvalitet. Dog skal prisen selvfølgelig også tilpasses afsætningen af produktet. Med andre ord så, satser vi på folk der køber ind under det sociale købemotiv veblen; da disse køber ind til høje priser, som for dem signalerer god kvalitet. Derfor har vi valgt at satse på høje priser, for at skaffe kvalitetsbevidste kunder til vores forretning, som kan være med til at skabe et godt ry for vores butik.   


Rasmus 

Fra Bryrup
Tilmeldt 25. Jan 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus,

Jeg kan godt lide konceptet og elsker der fra USA - der er bare langt mere farverigt cafe- og restaurantliv! Nå, men med det sagt så vil jeg hurtigt bide mig fast i haserne af det som jeg synes mangler i jeres forretningsplan...nemlig business casen.

Det er fint nok at I har lavet lidt gæt på salg af is, mv. men I er nødt til at sætte det op imod den omkostning det er at få den rigtige placering - hvordan ændrer salgstallene sig f.eks. hvis I lå i gågaden i Viborg, Odense, eller lignende??

I det konkrete eksempel mangler i simpelthen en udregning på hvad det koster at leje lokaler, købe inventar, betale lønnninger, betale renter i banken (medmindre I har pengene kontant), m.m.

Det hele smides i en Business case som I så skal simulere med...det kan blive jeres vigtigste værktøj til f.eks. at sætte mål for forretningen og til at overbevise en bank-mand, jeres koner, m.m.

Håber det giver lidt!

Dbh. Tobias Baldrian Madsen

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Rasmus

Sjovt projekt, husk ogås i din business case at tænke på hvor lang sæsonen for issalg er i DK, Jeg kender ikke tallene men gætter på at 80% af salget ligger om sommeren dvs i løbet af 2-3 mdr

engelbrecht94:
Hvis man tager indbyggertallet 5.550.000 som var indbyggertallet i sommeren 2011, svarer dette til 391 is pr. indbygger.

Statistik er noget besværligt noget, men det hjælper ofte at gøre det konkret. Spiser DU 391 is om året? kender du nogen Babyer eller pensionister der spiser 391 is om året?

Der er noget helt galt med det tal, som jeg frygter er basis for jeres projket.

 

Men bare klø på - i er kommet langt allerede

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)