Det er en problemstilling, som du bør forelægge de enkelte affiliate netværk. Jeg bygger mit indlæg på formodninger om, hvordan det kan lade sig gøre. Dog uden at have noget konkret kendskab, kun lidt løse erfaringer :-).
Anyway...
For at opnå det ønskede resultat, bliver du nød til at sammekæde data fra de forskellige netværk. Det kan enten gøres live, eller med udtræk fra de respektive affiliate netværk.
1) En live løsning vil kræve at dit domæne, har mulighed for at aflæse de forskellige netværks sporingscookies. Helt konkret skal din side aflæse tidspunktet for, hvornår den er sat. Siden eksekverer herefter sporingskoden, for det netværk, med den nyeste cookie. Det tror jeg ikke på du får lov til.
2) Alternativt skal du bygge en robot der logger ind i de forskellige affiliate netværk administrationssystemer (der hvor du manuelt logger ind nu). Robotten skal herefter trække en liste over hvilke salg netværket har generet, samt kende tidspunkt for hvornår sporingscookien for salget er sat (ikke hvornår selve salget er sket). Disse data skal behandles, og kædes op mod hinanden. Til slut har du en enkelt liste, hvor du kan se hvilke affiliate netværk der har genereret hvilke salg. Hvis det er muligt, skal robotten også gå ind og annullerer de salg, som ikke er gyldige. Alternativt skal det gøres manuelt. Denne løsning er dog skrøbelig overfor ændringer i affiliate netværkets administrationssystem. Til info er det samme teknik som jeg benytter her. Jeg tror ikke det er en løsning der kommer til at fungerer i praksis.
3) Affiliate netværkene skal understøtte tredjeparts sporing. Det vil sige at sporingen ligger ved et mediebureau/dig selv, som har en række forskellige affiliate netværk tilknyttet. Det minder på mange måder om løsning 1), men hvor der er en central tredjeparts cookie der er nøglen til sporing. Udfra værdien af den, laves sporingsopkaldet til det rigtige netværk. Det kunne se sådan her ud:
netværk-A affiliate URL -> tredjepart affiliate URL (cookie sættes til netværk-A) -> destination URL
netværk-B affiliate URL -> tredjepart affiliate URL (cookie sættes til netværk-B) -> destination URL.
netværk-C affiliate URL -> tredjepart affiliate URL (cookie sættes til netværk-C) -> destination URL.
cookie vil være tilknyttet netværk-C. På kvitteringssiden laver du et sporingsopkald til tredjeparten. Tredjepart bekræfter at der er en cookie, og kan se den senest er sat af en konti fra netværk-C. Tredjepart sørger for at lave et sporingsopkald til netværk-C, som kæder salget sammen med den respektive publisher.
Dette ville køre fuldstændig automatisk. Facebook annoncering / Adwords, vil du også kunne kombinerer med denne løsning, ligesom du har mulighed for at tilbyde et affiliate program, udenom et affiliate netværk. Dette må være løsningen. Men det kræver at de forskellige URL'er ved affiliate netværket, peger på tredjepart affiliate URL'en, og ikke direkte til destinations URL'en.