Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egenkontrolprogram - hjælp

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Feb 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg starter op til påske med et spisested,  og sidder nu og nørder med mit egenkontrolprogram. Køkkenet er autoriseret ved fødevarestyrelsen, jeg skal så bare registreres med mit eget cvr og p-nummer, har snakket med fødevarestyrelsen, har spurgt om der er nogen form for "starthjælp", men ikke umiddelbart, så første gang jeg højst sandsynligt ser dem er første gang de skal lave kontrolrapport med mig som ejer.  Hvis ikke der er noget i min ansøgning, der gør at de vil ud at kigge ud inden opstart. Det er en sæsonbutik ved en campingplads, så der har ikke været åbent siden sidste sommer.

Tidligere ejer har underskrevet en erklæring om at jeg kan overtage deres konrolrapporter, der er en nuværende elite-smiley, og den skal jeg jo helst bevare. Jeg laver lidt om i konceptet, og vil gerne lave mit eget materiale. Jeg har hygiejnebevis, og erfaring med køkkenarbejde, men ikke erfaring med udarbejdelse og opfølgning på egenkontrolprogrammet. Jeg har noget af materialet fra tidligere ejer, men desværre ikke det hele.

Mit spørgsmål er om der findes en god skabelon et eller andet sted, hvor jeg kan få nogle ideer til opbygning af programmet, kontrolskemaer,  ting jeg skal huske at have med osv.

Samtidig vil det nok være rart at få opfrisket reglerne omkring opvarmningstemperaturer, nedkølingstid m.m. 

Håber nogen har mulighed for at hjælpe mig lidt i gang med dette.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan her på Fødevarestyrelsens egen hjemmeside hente den information du har brug for. Ud i højre side er der også eksempler du kan downloade og så efterfølgende tilpasse.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Kontrol/Egenkontrol_med_foedevarer/Egenkontrolprogram_baseret_paa_HACCP/Sider/Forside.aspx

I visse tilfælde beder Fødevarestyrelsen om at få medsendt et egenkontrolprogram ved registrering, hvorfor du ligeså godt kan lave det inden du sender din ansøgning.

En glimrende bog, som også anvendes i undervisningsøjemed, er bogen kaldet "Almen fødevare hygiejne" som er fra Erhvervsskolernes Forlag. Den indeholder den viden som du har behov for at få opfrisket, samt spørgsmål og opgaver. Den er på 100 sider og kan klares på 1 dag.

Det er en god idé at du selv udfærdiger dit kontrolprogram, da det "tvinger" dig til at tænke i retning af dine egne forhold, som jo netop er det der skal arbejdes efter.

En "ny" ting Fødevarestyrelsen også lægger vægt på er risikoanalyse, så sæt dig lidt ind i det også, det er ikke kompliceret, det er blot et punkt der skal med i egenkontrollen.

Spørg bare hvis der er andet jeg kan hjælpe med.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 19. Feb 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fik at vide fra fødevarestyrelsen at de ikke ville se mit egenkontrolprogram ved registrering, men derfor vil jeg gerne have det helt superklar til sæsonstart, og vil netop lave det selv, for at tjekke op på alle punkter.Synes bare umiddelbart at det er lidt "tungt" at få startet op med. Tak for hjælpen, tror helt klart jeg vil skaffe bogen.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

tine eriksen:

Jeg fik at vide fra fødevarestyrelsen at de ikke ville se mit egenkontrolprogram ved registrering, men derfor vil jeg gerne have det helt superklar til sæsonstart, og vil netop lave det selv, for at tjekke op på alle punkter.Synes bare umiddelbart at det er lidt "tungt" at få startet op med. Tak for hjælpen, tror helt klart jeg vil skaffe bogen.

Du kan ikke altid helt regne med hvad de siger, men ved den elektroniske registering så har du mulighed for at vedhæfte den, og muligt den skal vedhæftes afhængigt af hvad du registreres for.

Anyway grunden til at medsende den er bl.a. at du viser du har styr på tingene, og der er ikke noget som de synes bedre om hos Fødevaresyrelsen, da det gør deres arbejde lettere og tidsforbrug mindre.

Det er vigtigt at opbygge gode relationer med dem der skal føre tilsyn med din virksomhed, og de er utroligt behjælpelige, så man kan ligeså godt tage alt den hjælp man kan få inden 1. besøg, da der oftest vil være noget de synes man kan rette lidt på.

Jeg har valgt at se Fødevarestyrelsens regioner og deres kontrollanter som en servicevirksomhed, og har derfor et rigtigt godt forhold til dem - de kommer jo og hjælper mig med at markedsføre den del af min virksomhed ved at fortælle andre i samfundet, herunder mine kunder, hvor god jeg er hehe Smile

Men jeg gør så ofte også mere end jeg skal, det virker altid godt i forhold til ikke engang at forstå det som man minimum skal, som en hel del får sure smiley´er for.

God vind med projektet.

Køb ren argan olie her

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan kun overtage de seneste 3 smileyer fra tidligere ejer, og får derved først elitesmiley ved fvst første besøg hos dig. Det sker iøvrigt indenfor 2 mdr efter opstart.

Egenkontrolprogrammet kan du finde et forslag på hos FVST. Du kan også få et professionelt firma til at udfærdige det for dig.

Fra Nykøbing Sj
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 855
Fra  Jimmis garage Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Lad være med at bruge et eksternt firma til at lave det for dig, det er penge lige ud af lommen.

Brug fødevarestyrelsens egen program, der er forklaringer på det hele og det er nem og overskueligt. Kan se der er en der har linket til det.

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du skulle vælge at bruge et professionelt firma, kan jeg anbefale Mortalin. Dem bruger jeg selv og er godt tilfreds. De laver et egenkontrol program som er skræddersyet til dit spisested. På den måde skal du ikke sætte dig ind i noget der ikke er relevant for dig. De er altid up to date med det nyeste inden for fødevarelovgivningen og retter dine skemaer til efterhånden som det bliver nødvendigt.

Det koster selvfølgelig noget, men du slipper for at bruge tid på at udfylde unødvendige skemaer, med risiko for mangelfuld udfyldning og efterfølgende bøde. Der er jo andet der er meget sjovere at lave når man starter en virksomhed op Smile

www.mortalin.dk

Pøj pøj med dit spisested

hilsen Anette

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Tilmeldt 19. Feb 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Entrepreneur - Jan:

Det er vigtigt at opbygge gode relationer med dem der skal føre tilsyn med din virksomhed, og de er utroligt behjælpelige, så man kan ligeså godt tage alt den hjælp man kan få inden 1. besøg, da der oftest vil være noget de synes man kan rette lidt på.

Jeg har valgt at se Fødevarestyrelsens regioner og deres kontrollanter som en servicevirksomhed, og har derfor et rigtigt godt forhold til dem - de kommer jo og hjælper mig med at markedsføre den del af min virksomhed ved at fortælle andre i samfundet, herunder mine kunder, hvor god jeg er hehe Smile

Jeg er også helt klart af den opfattelse at man skal samarbejde med dem, ville da ikke være noget værre end at man skulle være nervøs hver dag for at de kom på kontrolbesøg. Jeg har været i dialog med hende der er kontrollant i min virksomhed inden overtagelsen, for at sikre mig at der ikke lå store investeringer i køkkenet som jeg ikke havde været opmærksom på. Allerede her mærkede jeg helt klart at der er hjælp at hente.

Ha en dejlig søndagSmile

Tilmeldt 19. Feb 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette var jeg ikke klar over, men det er jo en stor fordel for mig at der har været styr på tingene inden overtagelsen, og så må jeg jo selv vise vejen herfra.

Tilmeldt 19. Feb 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er nu med god hjælp herindefra i fuld gang med arbejdet med egenkontrolprogrammet, bogen blev bestilt i går, kom i morges, og læst i formiddag.  Der er printet ud fra fødevarestyrelsens hjemmeside. Jeg har fået programmet fra tidligere ejer, så nu er jeg ved at stykke det hele sammen, skrive og tilrette så det passer til mit køkken, mit sprog og mine procedurer. En god måde at få det hele tænkt igennem på. 

Det var min debut på Amino-debatten, men helt sikkert ikke sidste gang jeg søger hjælp herinde. Har fulgt debatterne løbende siden jeg bestemte mig for at blive iværksætter,  fundet mange gode ting som har hjulpet mig godt i gang. Måske ender det med at jeg selv har noget erfaring jeg kan give videre af her på siden. Faktisk fandt vi den virksomhed vi har købt her på Amino for præcis 1 år siden.

1000 tak for indsparkene til dem der hjalp mig godt i gang.

mvh TineSmile

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)