Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ØV-dage... Hvad h... er nu det for noget?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

  Fredag aften sad jeg og så Nyhederne i fjernsynet sammen med min kone - og hun måtte så høre på mig og min frustration i en halv time efterfølgende.

For nu har man så tilsyneladdende i visse politikredse som et forsøg indført "ØV-Dage".
Det giver de ansatte mulighed for at ringe ind og sige at man ikke kommer på arbejde, på dage hvor man af en eller anden grund ikke lige føler sig i stand til at tage på arbejde.

Jeg vil sige at det er fuldt ud forståeligt at f.eks. en mand som aftenen før har set sin kone pakke en taske og skride ud af døren med deres to børn, måske ikke lige er den smarteste at have rendende rundt på gaden med en pistol den efterfølgende dag. Men de fleste ville nok tage en sygedag i den sammenhæng, hvilket tillidsmand og arbejdsplads nok også vil sige god for.

Så jeg fik ikke fat i hvornår de helt konkret mente det var ok at afholde "ØV-Dage", men sådan som jeg opfattede det i Nyhederne, så var det når man ikke følte at man ville tage på arbejde (meget firkantet opfattet).

Mit store spørgsmål er så blot: Hvornår kommer alle de andre offentligt ansatte; social og sundhedsassistenter, sygeplejesker, lærere, læger, kommunale arbejdere m.m. så også at kræver at de vil have ret til "ØV-Dage"?

Jeg syntes ærligt talt at Danmark i forvejen er ude på et skråplan, men nu er vi da ved at tage i frit fald efterhånden. Thorborg talte faktisk også om det samme i en 2 år gammel podcast: http://thorborg.tv/k%c3%a6re-danmark-vagn-op.html

Men det er tilsyneladddende sådan mentaliteten er i Danmark; Man vil have mere og mere - og lave mindre og mindre. Ganske enkelt - og kombineret med at man samtidig også bliver mere og mere egocentrerede (se mig (kendis-effekten, mit barn er bedre end dit, det perfekte liv), det er ikke mit problem (opførelse, gæld, overvægt, dårlig livsstil), det kan ikke være mig selv der skal gøre noget (andre må hjælpe mig med mine selvskabte problemer)) og jeg er ved at brække mig over det for at sige det lige ud...

/Jesper

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Skal de ikke selv betale for fridagen ?

 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:04
Hvor mange stjerner giver du? :

  Ærligt, så ved jeg det ikke og jeg har ikke fået undersøgt det nærmere.

Men også selvom de selv skal betale, enten i form af tabt feriedag eller afspadsering, så syntes jeg stadig at det er problematisk, at man uden varsel skal kunne tage en dag fri, uden nærmere forklaring og arbejdsgiveren må heller ikke spørge ind til det.

For mig virker det lidt i samme kategori, som da jeg for en del år tilbage var teamleder på et produktionshold, hvor tillidsmanden så pludselig fik den idé at produktionsfolkene skulle have et mødetillæg på 16 kr... Altså 16 kr. ekstra i løn om dagen, for at møde op på arbejde. Jeg blev så heller ikke synderligt populær, da jeg proklamerede at mødetillæg jo måtte være det vi normalt kaldte LØN i og med at det ligesom var noget man fik for at passe sit arbejde...

/Jesper

Fra Hyrup
Tilmeldt 10. Jul 08
Indlæg ialt: 266
Fra  BRIGITTA MATHILDE Reolmontøren Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper.

Sikke en morgen hilsen ;-)

Giver dig ret i meget af det du skriver. Som selvstændig lærer man at en "ØV dag" hurtigst muligt skal vendes til en "YES dag". Og det er efter min mening svært at gøre fra sofaen. Der kan selvfølgelig være dage hvor man har brug for andet input - en "tanke op dag"... hvor man tager fri og tager ud og finder ny inspiration. Men "ØV dag" lyder noget negativt. Nærmest deprimerende.

 

Søs


 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

nej ok..  Jeg ved det heller ikke.

Men for mig gør det nu stor forskel om de selv betaler eller ej. :)

Alle kan have en lortedag, hvor begge parter er bedst tjent med at vedkommende bliver hjemme.

Det synes jeg der skal være plads til i en moderne virksomhed - ikke kun det offentlige.

Men naturligvis skal de selv betale.

Er der ikke også noget der hedder omsorgsdage ? - Det er vel dette de er beregnet til.

Ellers har du ret i krævermentaliteten - ikke kun i Danmark, men hele Europa - se blot alle strejkerne rundt omkring i sydeuropa - de fatter jo ikke en meter. De har selv brugt over evne i årevis, og nu koster det - men de vil ikke gå ned i levestandard ( hvilket selvfølgelig heller ikke er sjovt), men nødvendigt.

"Se mig" tendensen, blive kendt osv. for enhver pris tænker jeg også tit over, med alle de lorte programmer som de unge sluger råt.

Hvor må forældrerne da være stolte når de ser deres afkom på TV, mer eller mindre afklædte, skidefulde og med snesevis af "kloge kommentarer".  Jezzzzzuuussss .

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 8. Jan 08
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Vi havde også ØV dage oppe og vende her i virksomheden dagen efter det var i tv.

Og vi blev enige om at det kunne være en god ide. Jeg ville sådan set gerne vide hvor mange af medarbejdernes fraværsdage der var sygedage og hvor mange af dem der var ØV dage. På den måde kunne jeg hurtigere skride ind hvis der var en ansat der havde nogle problemer. Jeg vil have glade og engagerede medarbejdere der yder det de skal, alt andet giver kun problemer.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dit indlæg, Jesper, er meget forståeligt.
Det er ganske let at blive indigneret over begrebet ØV-dage, men som jeg opfattede indslaget i TVavisen, var det en god og kreativ del-løsning på et konkret problem.

Der er overalt - både i det offentlige og i det private - sygefravær, som ikke skyldes sygdom, men som skyldes dårlig motivation. Lad os bare kalde det ved sit rette navn: Pjæk.
Det er vist almindeligt kendt, at arbejdet i Politiet under tiden kan være temmelig stressende, og at der under tiden opbygges store mængder afspadsering.
Politifolkene kan nu - hvis de har en ØV-dag, vælge at tage en afspadseringsdag uden at skulle ned på knæ og bede om lov.
Det vil sige, at man konvertere pjæk til afvikling af afspadsering - og det er i mine øjne en både god og lønsom idé. Det er godt for den enkelte medarbejder, at han ikke behøver føle sig skyldbetynget over sin fridag, og det er godt for Politistationen at få afviklet noget af afspadseringspuklen.

Problemet opstår selvfølgelig den dag, hvor landet invaderes af hooligans og terrorister, mens alle betjentene holder ØV-dag, men mon ikke ledelsen har en løsning på det også?

Jeg har generelt tillid til, at de fleste betjente - og andre mennesker i øvrigt - vil kunne håndtere et ØV-dagssystem på en sund og voksen måde.
Og de, der ikke kan, ville alligevel pjække. Og dér har ledelsen i forvejen en stor opgave at løse.

Det må være ledelsen på den pågældende politistation, som vurdere, om ØV-dagssystemt fungerer hensigtsmæssigt hos dem - hvis det gør, så sparer de skattekroner, og så er der kun misundelsen over gode arbejdsforhold tilbage at harselere over...

Venlig hilsen

Hans

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Det er da fint med en øv-dag. Den betales jo af dem selv.
Så en "træls" dag, som måske var blevet til en "sygedag/pjækkedag", bliver nu til en øv-dag uden udgifter for arbejdspladsen og staten.

Forstår godt din kone ikke gad høre på dit brok :-)

Husk desuden på at polititjenestemænd i forvejen er underlagt KRAV om at møde på job i tide og utide, TVUNGET overarbejde, skodopgaver hvor de hjælper med at rydde op efter at Erik på 9 år er kørt i smadder, og derefter skal hjem og fortælle forældrene den dårlige nyhed.

Og så brokker du dig over at de må tage en fridag DE SELV BETALER?
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

  Jamen, du har da helt ret i at det er bedre hvis det bliver til en selvbetalt "ØV-Dag" i stedet for en sygedag.

Men hvor længe tror du der går før andre inden for det offentlige kræver samme vilkår? Og tror du at det er noget som alle fint kan finde ud af at administrere og ikke blot fortsætter med at tage sygedage når de finder ud af at de selv skal betale?

Men det kan da også godt være at det hele bunder i at man som iværksætter har svært ved at forholde sig til disse begreber som ØV-Dag, Mødetillæg m.m... Indifferent  

/Jesper

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har jeg praktiseret i årevis, og det var en fin forretning. Man kan jo kun måle på det første år, men der sparede jeg til gengæld mange fraværsdage hos personalet på gulvet.

Jeg tror i det hele taget at en god dialog mellem ledelse og medarbejdere, når det kommer til de "uautoriserede dage udenfor job" er en rigtig god idé.

Et moderne liv er meget komplekst, - og også meget anderledes end tidligere. Om man vil forarges over det "forkælede" eller forholde sig til realiteterne må jo være op til den enkelte leder, men der er jo ikke nogen grund til ikke at  tage hånd om sine medarbejdere, som jo alt andet lige betyder rigtigt meget for hvor godt et firma fungerer.

Der findes i dag en række værktøjer man som arbejdsgiver kan benytte sig af, - og udlevelsen af det rummelige arbejdsmarked er jo én af de ting som mange arbejdsgivere kunne benytte sig af i forbindelse med indførelse af ØV-dage. Det kunne sagtens ende op med noget rigtigt positivt for alle parter, og altså være langt fra frygten for den økonomiske byrde som "forkælelsen" kunne afstedkomme.

Michael

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)