Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår må man sende en uopfordret mail - hvor går grænsen...

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 26. Feb 11
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for indslagene.

De forskellige indslag vidner da om hvor kompliceret reglerne åbenbart er. Når jeg skriver om at sende en mail med henblik på en aftale kan det jo være for at styrke min forretning, men udgangspunktet er at det skal være en løsning hvor begge parter får noget ud af det. Og her mener jeg ikke at jeg inddirekte vil få vedkommende til at købe mine varer, men det kan fx. være om jeg må anvende vedkommendes blog på min hjemmeside mod kildehenvisning eller lign. Altså en situation hvor begge parter gerne skulle få noget ud af det.

Men jeg forstår altså lovgivningen er meget streng hvad angår det at sende mail. Og selvfølgelig kunne jeg da ringe, men dels er det jo nemmere at sende en mail, men jeg føler jo også jeg på den måde genere fok mindst muligt. Og så er naturligvis klar over at det kan være på kant af loven. Men hvis det direkte er ulovligt, vil jeg da ikke gøre det!

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Findkollegie.dk:

Så har jeg da vist også overtrådt loven et par gange :(

Ja, det har du vist. Og endnu mere sjovt kan det blive, hvis dem du har sent e-mail til klager, så kan du risikere en bøde.

Som udgangspunkt må man aldrig sende en e-mail med henblik på markedsføring af ens service/produkt (selvom ens service/produkt skulle være gratis) uden forudgående accept fra modtageren.

Det gælder både private og erhverv.

Kommer snart...

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

henrik.andersen86:
De forskellige indslag vidner da om hvor kompliceret reglerne åbenbart er.

Det er ikke spor kompliceret. Der er bare mange, som ikke har fattet, hvor enkelt det er.

Om det er klogt af dig at kontakte andre firmaer via e-mail i netop din situation er reguleret af to ting:

1. Markedsføringslovens §6, som er klokkeklar.

2. Sund fornuft og menneskekendskab, som er lidt mere fluffy

Du risikerer at bryde markedsføringsloven, hvis man på nogen måde kan gøre gældende, at du har til hensigt at afsætte noget som helst. Og uanset, om du måske har fundet lige præcis den formulering, som gør det lovligt i henhold til markedsføringsloven, så risikerer du stadig at skulle igennem en retssag for at kunne holde på din ret - og i den forbindelse risikerer du at tabe med store omkostnigner til følge. Eller du risikerer at måtte indgå et dyrt forlig for at undgå retssagen. Du har selvfølgelig også chancen for, at det går godt, og at ingen anklager dig for spam.

Hvad angår den sunde fornuft, så tager jeg selv telefonopkald langt mere seriøst end e-mailhenvendelser. Jeg har så sent som i dag modtaget en e-mail fra én som gerne vil yde en gratis indsats for mig, men som fremstår stort set anonym. Tog jeg det alvorligt? Næh - jeg bad om yderligere information om vedkommende før jeg vil tage stilling til et samarbejde. (i dette tilfælde har jeg på forhånd givet lov til at blive kontaktet, så der er ikke noget at komme efter lovgivningsmæssigt).
Tænk på dig selv. Hvordan vil du have det, hvis nogen henvender sig til dig pr. e-mail, fordi du på din hjemmeside kan tjene penge på at promovere deres produkter? Vil du gerne have nogle hundrede af den slags henvendelser?
I langt de fleste tilfælde er det langt klogere at henvende sig pr. telefon først - din e-mail ryger simpelt hen for let ud i glemslen.

Alt dette uddyber jeg i øvrigt i dette blogindlæg, som også har link til Markedsføringsloven: http://www.amino.dk/blogs/kjersogdin/archive/2010/05/20/er-det-spam-hvis-jeg.aspx

Konklusion: e-mail No... telefon Yes

Venlig hilsen

Hans

 


 

Tilmeldt 28. Jul 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Gælder markedsføringsloven ikke kun overfor personer ??

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Spyf:

Gælder markedsføringsloven ikke kun overfor personer ??

Hvis du havde orket at følge links eller google det selv, ville du have kendt svaret:

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Det er SÅ enkelt, at det er vanskeligt at forstå, at det er vanskeligt at forstå...

mvh Hans

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

henrik.andersen86:
Og selvfølgelig kunne jeg da ringe, men dels er det jo nemmere at sende en mail, men jeg føler jo også jeg på den måde genere fok mindst muligt.

Hej Henrik

Der er faktisk mindre generende at folk ringer først. Vi bruger rigeligt tid på at sortere mails i forvejen.
Telefonsamtaler hober sig ikke op, men det gør email indbakken.

Nu er vi nok heller ikke heldige med den branche vi er i. Vi får ufatteligt mange mails fra Kina.
Det er røvirriterende at de kinesere ikke kende §6 i markedsføringsloven.
Men de ringer jo nok ikke i forvejen.Surprise

Fra Fredensborg
Tilmeldt 14. Feb 11
Indlæg ialt: 582
Fra  Findkollegie.dk Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Hvordan vil du have det, hvis nogen henvender sig til dig pr. e-mail

Jeg skal da være ærlig og sige at jeg ikke vil blive genereret hvis du nogen henvendte sig ang. en produkt/service etc. som kunne styrke min hjemmeside (fx et kollegie der gjorde mig opmærksomme på deres eksistens). Dog vil jeg self. blive generet hvis nogen henvendte sig vedr. et produkt eller service som ikke var relevant for min hjemmeside (fx "Se vores tandbørste - de er de bedste!").

Men det kan self. være svært at afgøre hvor grænsen er :) 

Modtag en månedlig e-mail med det bedste danske indhold om online markedsføring på Wizzi.dk.

Tilmeldt 28. Jul 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans

Nu gad jeg godt læse §6 så du behøver ikke gentage den....

Du svarer jo ikke på spørgsmålet...

Nogen behøver jo ikke være alle....

F.eks. er der forskel på om du tilskriver rente til en privat eller til et firma....

Du kan f.eks. godt tage en rente på 2 % pr. måned, hvis et firma ikke betaler men det må du ikke overfor en forbruger....

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer snart...

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Spyf:

F.eks. er der forskel på om du tilskriver rente til en privat eller til et firma....

Du kan f.eks. godt tage en rente på 2 % pr. måned, hvis et firma ikke betaler men det må du ikke overfor en forbruger....

ømmmm hvor skal vi hen du ?

Der er spurgt til markedsføringsloven, vedr mail

Troll ?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)