Amino-brugere er ikke useriøse, de har blot enormt meget fokus på de ting, der kan måles og nemt kvantificeres. Ja, og så er de ekstra gode købmænd, da det ofte er deres egne penge de bruger.
Hvis man skriver en tekst til en Adwords-annonce, så kan man både måle klikprocent på annoncen, såvel som konverteringer til køb eller lignende. Her er det nemt at sige, at den tekst, som skaffer flest klik og konverteringer, er den bedste.
Og, ikke bare kan man sige at det er den bedste, den relative værdiforøgelse (hvor meget bedre end dener i forhold til den bedste tekst du selv havde skrevet) er også nemt at regne ud.
Det er et relativt simpelt regnestykke.
Men, hvordan måler man kvaliteten og værdien af en tekst, der bruges mindre aktivt?
Det kan være en velskrevet faq, en god e-mail signatur, en tagline eller en hvilken som helst anden tekst, som ikke skal munde ud i en specifik handling lige nu?
Det er her det bliver svært.
Bilbasen, Edbpriser og lignende sites er fantastiske til at sammenligne priser fordi de varer de indeholder allesammen er næsten ens, og de forskelle som måtte være er relativt enkle at fortælle om.
Det samme gør sig ikke gældende når vi snakker ikke-aktiv tekst, logodesign, webdesign, programmering eller alt muligt andet, som involverer et diffust slutprodukt, der er summen af den enkeltes samlede viden og kreativitet og som næsten udelukkende (i hvert fald med begrænsede ressourcer) kan bedømmes subjektivt.
Derfor er det vigtigt, at dem, som udbyder opgaver, husker at kigge på andet end prisen alene, samt at dem, som byder på opgaver, er gode til at fortælle hvorfor lige præcis deres løsning er flere penge værd.
Easy as that.
NB: Som en lille sidenote, så tror jeg også at looket og tonen på Amino kan være med til at skræmme mange store, etablerede firmaer væk - både når vi snakker det med at byde og udbyde opgaver - men det er okay, for Amino's kerne er primært de små, som gerrne vil være større.