Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Content og kannibalisering

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København N
Tilmeldt 28. Sep 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har i en længere periode arbejdet målrettet med SEO og her har opbygning af content været en stor del af det og det har også givet mig ganske godt.

Jeg er dog kommet lidt i tvivl om hvornår man begynder at kannibalisere på sit eget indhold og hvad man gør for at undgå det.

Eksempel:
Man har en produktside der er orienteret mod et specielt produkt, f.eks. LED TV, men samtidig vil man også gerne have søgninger på afarter af dette søgeord, f.eks. "Billigt LED TV", "Pris LED TV" og så fremdeles.

I nogle tilfælde oplever jeg, at Google sagtens kan adskille siderne, så de figurerer på de søgninger jeg ønsker, men i andre tilfælde ser det ud til at de kannibaliserer hinanden, eksempelvis:

Søgning: Billigt LED TV
Placering 1. Billigt LED TV ("SEO-side´), 40. LED TV (Produktside)

Søgeord: LED TV
Placering 1. LED TV (produktside), 40. Billigt LED TV ("SEO-side")

- i dette tilfælde fungerer det efter hensigten.

Søgning Pris LED TV
Placering 15. Pris LED TV ("SEO-side"), 17. LED TV (Produktside)

Søgning: LED TV
Placering 15. LED TV (Produktside), 17. Pris LED TV ("SEO-side")

- i dette tilfælde kan jeg være bekymret for der er en kannibalisering igang.

Hvad mener i?

Tilmeldt 22. Feb 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville mene du ville få langt mere ud af at tage de 4 sider og lave dem om til 2, måske enda 1 enkelt side. Specielt efter google`s panda opdatering som godt kan se på dette som lidt duplicate content agtigt selv om det ikke er det.

Lav enten 2 sider der hedder:

LED TV biligt

og

LED TV Pris

Eller en enkelt der hedder:

LED TV - Pris på billigt LED TV

Jeg ville nok lave en enkelt. Problemet kommer først hvis du har 20 sider som beskriver forskellige keywords der alle indeholder LED TV.

Laver du løsningen med 2 sider så sørg for at krydslinke dem med modpartens keyword.

Personligt ville jeg gå efter en enkelt side med super indhold om alt sammen.

Fra København N
Tilmeldt 28. Sep 10
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det overrasker mig lidt, for jeg vil fortsat mene det handler om at give brugerne relevant information i forhold til deres søgeforespørgsel, det må jo være det Googles algoritmer arbejder hen imod.

Så hvis jeg laver en til "Billigt LED TV", så ved jeg at det er en prisbevidst forbruger, der primært orienterer sig i forhold til pris og så kan jeg hjælpe ham bedst muligt, fordi jeg ved noget om hans begrundelse for at være havnet på netop den side.

Det vil sige at flere sider giver mig mulighed for at kommunikere præcist, fordi jeg kender noget mere til min modtager, hvis jeg laver en generel side, så kommunikerer jeg med spredehagl og det kan umuligt være Googles ønske at budskaberne bliver upræcise.

Eller er der noget jeg overser?

Tilmeldt 22. Feb 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer helt an på hvor meget indholdet ligner hinanden. Hvis du kan skabe en stor nok kontrast mellem indholdet på siderne så vil det være fint, men google er begyndt at kigge på sider som disse og sige de ligner hinanden for meget. Handler siden om PRISER eller handler den om LED TV og hvis både siden "billigt led" og "led pris" handler mere om LED end de handler om priser og billig så vil de sige at de der er for stor lighed mellem dem. En god side der handler om LED TV indeholder jo både info om pris og andre ting, og det er den kvalitet google begynder at gå efter i stedet for sider med 1000 landing pages på et enkelt keyword som egenligt alle sammen handler om det samme.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)