Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man på nogen måde komme til at hæfte personligt og økonomisk for et SMBA????

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
Hvorvidt SKAT ved en lukning af selskabet ved en konkurs eller tvangsopløsning vil forsøge at gøre ledelsen personligt ansvarlig herfor er meget uvidst, om end stærkt tvivlsomt, men det er absolut en mulighed.

Jeg er meget enig med Tonny i at det er tvivlsomt om SKAT vil gøre personligt ansvarligt ansvar gældende - om end det er teoretisk muligt - i denne sag.

Derfor kan den oplagte løsning jo være bare at afvente at selskabet bliver oversendt til tvangsopløsning/konkurs. Enten slipper man får regningen eller også skal den betales. Uanset hvad bliver man ikke dårligere stillet end nu. Hvilken model smba'et lukkes efter er op til trådstarters egen moral.

Det vigtige i denne tråd er, at slå fast at der ved at starte firma/selskab også følger pligter og ansvar som ikke bare kan fejes væk med den begrundelse at der er begrænset hæftelse i selskabet. Man påtager sig et stort ansvar ved stå som leder af et selskab. Det er let at stifte et selskab i Danmark - og lige så let at lukke det igen når man opdager at man ikke har brug for det. Hvis dette var gjort fra starten, kunne lukningstidspunktet være ført tilbage til stiftelsestidspunktet.

/Henrik

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 08:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jack:

ved du om der er nogen forskel på personlig hæftelse når vi sammenligner SMBA & ApS ?

Den personlige hæftelse afhænger af vedtægterne.

I et SMBA er der aftalefrihed, og man vil kunne aftale en ubegrænset resthæftelse.

For ApS'er skal 1/4 af kapitalen være indbetalt dog mindst 80.000.

Men hvis du spørger til ledelsesansvar, så er det min vurdering, at der nok er en nuanceforskel mellem ledelsens ansvar i ApS'er og i SMBA'er.

I et SMBA skal ledelsen "kun" handle i overensstemmelse med almindelig god ledelse.

I et ApS skal ledelsen derudover leve op til nogle specifikke krav til ledelse, som er beskrevet i selskabsloven.

Det er blot min umiddelbare vurdering.

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

@Jens Jeg er kun glad for at der nogle seriøse i blandt dem der også sælger SMBA'er, da jeg synes at mange af de annoncer jeg ser er fyldt med rosende ord og at man kan bruge dem til stort set hvad som helst.

Netop at der er meget få domme omkring SMBA'er gør at jeg ville være nervøst for at anvende dem.

At der er klare linier omkring hvad ledelsen skal tage sig af i et ApS ser jeg kun som en fordel. Så ved man hvad man skal rette sig efter.

Endelig synes jeg at et SMBA ikke giver det samme imagemæssige indtryk som et ApS - ikke fordi et ApS er noget særligt i dag.

Spørgsmålet er om det er værd at tage kampen om de 5.000 kr. Jeg ville selv betale og komme videre med mit liv. Hvor mange penge kan man tjene på den tid man skal bruge på at kæmpe om de 5.000 kr.?

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)