Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bil samme fejl 6 gange, forhandler vil ikke tage retur

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger i b2c af tingen. En bil gir mange forsøg, en tlf få. Der ses på kompleksitet og omkostning/tab

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Mala:

Niels Henriksen:

Mala:
Normalt mener jeg at man siger at sælger har tre forsøg til at løse fejlen?

Ja det plejer at være det normale.

Så er 2 forsøg som  han skriver, jo ikke nødvendigvis korrekt?

Hvis du ønsker at udføre en seksuel handling med en flue, Ja, så kan det være at du har ret, men ikke nødvendigvis. :)

Kommer snart...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46495
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Købeloven siger hverken to eller tre forsøg, men inden for RIMELIG TID.

Det er helt korrekt, at 6 forsøg er mange gange og i mange fald ville udløse krav om ombytning. Biler er dyre, og der gives længere snor der, end der ville ved en simpel billig ting, da forhandleren har lov at argumentere med stort tab hvis han skal gi dig en ny bil. Om det så ville holde eller ikke holde her, er jo noget du må se om en advokat vil rådgive om.

Det er til bilforhandlerens fordel, hvis du faktisk kan bruge bilen som det er, kan du ikke det, så har du nok en bedre sag. Stiller han en anden bil til rådighed, vil det også være til hans fordel. Det er også til forhandlerens fordel, hvis det er en periodisk fejl. Du kan se hvad forbrugerrådet skriver om bedømmelserne, men jeg tror desværre, at netop biler kan give så store tab, og er så komplicerede at man får ganske lang snor. Der er m.a.o. ikke sat et antal i købeloven.

Dette er mere et principielt svar, da du jo ikke i B2B har noget med købeloven at gøreSmile

Punkter hvor der kan gives længere snor end normalt i antal reparations forsøg:

  • Hvis der er tale om en vare, du ikke bruger hver dag og kan undvære uden de store problemer
  • Hvis der er tale om en periodisk fejl, altså en fejl som kun viser sig af og til
  • Hvis der er tale om teknisk kompliceret produkt, som er vanskeligt at undersøge og reparere
  • Hvis der skal skaffes reservedele eller lignende hjem
  • Hvis sælger har lånt dig en anden vare i mellemtiden
  • Hvis sælger kan dokumentere, at det vil give ham uforholdsmæssig stort tab at ombytte i forhold til en reparation

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette er mere et principielt svar, da du jo ikke i B2B har noget med købeloven at gøreSmile

Du har fat i den lange ende. Men husk på, at Købeloven gælder også i B2B.

Købelovens § 1 a.

" Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.

Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.

Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb.

Stk. 4. Loven gælder ikke for køb, der er omfattet af den internationale købelov."

Reglerne om købers såkaldte misligholdelsesbeføjelser findes i Købelovens §§ 78 og 79.

Det er ikke en tabel, hvor man kan slå sin sutuation op og finde et svar. Det er nogle regler og overordnede principper, som er udtryk for et demokratisk sammensat Folketings afvejning af køber og sælgers modstridende interesser.

"§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

§ 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen."

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:
Du har fat i den lange ende. Men husk på, at Købeloven gælder også i B2B.

Hej Jurarådgiver Ulrik Guldbæk

Bortset fra den lille kummelurer, at du kan aftale noget andet i B2B salg, hvor i mod at en stor del af købeloven er præceptiv i forbindelse med forbrugerkøb.

Du er altså langt bedre beskyttet som forbruger i forhold til købeloven.

I princippet kommer det an på hvad parterne har aftalt i B2B handel i forhold til købeloven. 

Har parterne i en B2B handel indgået en anden aftale, også selvom de afviger og stiller køber ringere end de i § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§ 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, § 80, stk. 1, og §§ 81-87 nævnte bestemmelser, ja så er det aftalen der er glædende.

Den kan ikke lade sig gøre i et forbrugerløb at stille forbrugeren ringere end ovenstående bestemmelser.

Så har trådstarter eks. indgået en aftale om at bilen er købt som beset, hvilket vi ikke ved, så er han på spanden, hvis det er en B2B handel, hvor i mod han som forbruger vil være godt stillet i forhold til købeloven.

Forudsætningen er naturligvis at der ikke er tale om bedrageri m.v. for så skal der nok ses på nogle andre paragraffer men bevisbyrden vil også blive noget tungere at løfte. 

Det er nok det Cookie tænker på?

/Søren 

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå...jamen kort opsummeret, så kan jeg se at jeg ikke var helt galt på den Smile

Simon S Larsen Purchasing analyst

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)