Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et simpelt spørsmål ? som ingen fra skat åbenbart kan svare på

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg går i overvejelser om at starte enkeltmandsvirksomhed. Men der er en ting som ingen i skat kan svare på og det begynder at gå mig på nerverne. Sagen er den at jeg skulle starte som selvstændig med et vagt service firma. Nu er sagen den at jeg kommer til at arbejde som underentreprenør for Samme virksomhed på timebasis men på forskællige opgaver. Jeg har hørt om engang at det med at arbejde som underentreprenør for samme virksomhed i længere tid vil blive betræktes af skat som at man er lønansat i virksomheden og ikke underentreprenør. Det spørsmål er der ingen i skat der kan give mig et klart svar på :-( ER DER NOGEN PÅ AMINO DER KAN?

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Malerfirmaet Engholm V. Maria Padua Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg mener det er noget med, at du kun tilbyder din timeløn, og ikke ``matrialer `` m.m

Derfor kan skat forlange, at den du fakturerer til, betaler din skat og  moms, hvis DU ``glemmer at betale ``

 

Fra Næstved
Tilmeldt 1. Sep 10
Indlæg ialt: 21
Fra  Mejsner IT Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du "kun" har 1 kunde i din virksomhed så kan SKAT finde på at betragte det som et ansættelsesforhold og du vil da blive beskattet som lønmodtager og ikke som enkeltmandsvirksomhed. Det vil sige at du ikke kan fratrække dine omkostninger ved firmadriften fra firma overskuddet.

Det er den forklaring jeg har fået fra både revisor og fra SKAT omkring emnet.

Jeg håber det giver lidt mere syn for sagen Smile

 

 

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Simpelt spørgsmål? Når SKAT ikke kan give dig en endegyldig forklaring på problemstillingen skyldes det at netop sondringen mellem "selvstændig erhvervsdrivende " og "lønmodtager" er en af de vanskeligste inden for skatteretten. Det vurderes på "case by case-basis" men der er naturligvis forskellige parametre for denne vurdering og som man kan påvirke.

Som der allerede er skrevet så er det korrekt at der er en overhængende risiko for at SKAT ikke vil anerkende dine "biindtægter" som erhvervsindtægt hvis du kun har een kunde.

Agter du at videreføre projektet skal du sørge for at få skruet på alle parametre i kontrakten mellem dig (din virksomhed) og din hvervgiver. Her skal du tænke særligt over hvem der har instruktionsbeføjelser samt om hvem der dækker udgifter i forbindelse med hvervets udførelse og meget mere.

Jeg vil på det kraftigste anbefale at du får en professionel til at gennemgå din kontrakt med hvervgiveren - det må ikke bare være en almindelig ansættelseskontrakt identisk med den du allerede har indgået i privat regi. Før du underskriver ville jeg så bede om et bindende svar fra SKAT omkring den påtænkte. Her fremlægger du alle detaljerne og SKAT tager stilling til den skattemæssige behandling heraf. Svaret er bindende for SKAT men ikke for dig.

/Banditten

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)