Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan starter man det hel når man kun er 17.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen.
Vil lige ligge ud med at sige at pågrund af min alder er jeg meget seriøs omkring mine spørgsmål, og mine planer. Jeg har har arbejdet med computer i ca 4 år, men har siddet foran skærmen i langt flere. Lige nu er jeg ved at starte 2 ting op. Et firma der designer og sælger hjemmesider. Tilligere hed firmaet VisionOne, men pga. af juridiske grunde, skiftet til WDCStudio. (www.wdcstudio.dk) Desværre er siden under opbygning, da jeg helst vil ligge ud med det perfekte resultat, men om et par dage skulle den være i vinkel.

Det er andet jeg vil starte er det jeg har en hel masse spørgsmål til.
Jeg er gået sammen med en af mine venner gennem uddannelses stedet (Roskilde center for media og kommunikation.)
Vi vil lave en ny dansk side, hvor du kan deltage i konkurrencer via sms.
Der vil også være mulighed for at kunne deltage uafhængelig af internettet, og bruger funktioner så man kan se hvilke konkurrencer man deltager i.
 
Men vi skal jo have lavet en kontrakt på alt dette, for det kan jo gå hen og bliver en succes.
Problemet er bare at jeg er 17 og han er 18.
Han har et APS firma i forvejen, men er ikke interesseret i vi skriver en kontrakt på 50% på hele hans firma. Hvilket jeg forstår da han tjener godt på det andet.
 
Det skal lige sige jeg har været hos mig egen far og spørger. Men han kan ikke stå inde for et firma lige nu.

Kan han oprette et datter selvskab under sit eget? Uden det koster lige så meget som et nyt APS (125.000 i kapital)
Privat firmaer koster jo intet at oprette, men kan jeg godt stå på kontrakten selv om jeg kun er 17?
Altså sådan så jeg står som 50% ejer af firmaet.

Alle andre gode ideer og kloge ord er fuldt ud velkommende, da jeg har brug for noget hjælp med det her.
For sådan er det jo i Danmark, man anser ikke på personer under 18 for at kunne noget som helst firma messigt.
 



 
Fra Ringsted
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan ikke oprette et firma med dig som medejer før du er 18.

 
Men i kan sagtens oprette et firma han ejer (IS)
Og så kan du få option på at overtage 50% når du fylder 18.
 
Der kan være nogle skattemæssige besværligheder ved at overdrage 50% af virksomheden, men hvis i først skal ud og udvikle og sælge noget, så når du vel at blive 18 inden pengene komme ind i selskabet.
 
Grunden til at du ikke kan have firma som person under 18 er jo fordi du først er 100% myndig når du fylder 18.
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg den anden person der skal være med i det her. Og jeg har haft et ApS siden 2001, hvor jeg har været under 18. Jeg har ejet anparterne i firmaet, men har dog ikke stået som ansvarlig leder, da jeg har været under 18 på det tidspunkt.

Men lige nu prøver vi at finde ud af hvad der er nemmest, da jeg ikke har nogen intensioner om at dele mit nuværende ApS.
 
Men hovedspørgsmålet er om vi kan oprette et ApS til som datterselskab til mit, uden at vi skal bruge den samme startkapital som vi skal have til et almindeligt ApS.
 
Alternativt kan jeg oprette et personligt firma, men vil det vil nok give et problem, hvis vi skal dele indtægter/udgifter 50%.
Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :
For at starte et ApS, skal der indskydes min. 125.000 kr. i form af kapital eller aktiver. Dvs. selvom I laver det som et datterselskab af dit nuværende firma, så skal der stadig indskydes værdier for 125.000 kr. desværre...
 
Som I også selv er inde på, at vil et personligt ejet selskab være svært at dele og et I/S kan bestemt ikke anbefales! Mange begår den fejl (i mine øjne) at de opretter et I/S fordi de ikke har kapitalen til et ApS. Desværre hænger det sådan sammen, at man hæfter solidarisk og personligt for firmaet og dermed hinandens handlinger i firmaet ! Dvs. hvis den ene part går ud og låner xxx kr. i firmaet, som pludselig ikke kan tilbagebetales, så kan kreditor SELV bestemme hvem han ønsker at opkræve pengene hos ! Dvs. selvom man måske har været 2 ejere i I/S''et så kan kreditor sagtens kræve 100% betaling af lånet af den ene part... Derfor - pas ufattelig meget på med I/S !
Tilmeldt 29. Nov 05
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Først, jeg er ikke ekspert på området, men:

Hvad med at gøre således:

"Firma-BeeBo" ApS stiller med ~ 62,5K - der benyttes en del af egenkapitalen i firmaet, det koster således "intet".

BusinessBoy stiller med ~ 62,5K

Så er der kapital nok?



Tilmeldt 12. Sep 05
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man ikke lave det nuværende selskab om til et holding selskab - herefter oprette 2 nye ApS''er under holding selskabet (det ene som er det nuværende ApS) samt et nyt ApS hvor begge står som ejere?

Som jeg har forstået det, kan man flytte midlerne mellem de forskellige ApS via holding selskabet - uden at skulle svare skat.
 
Men nu er jeg ikke revisor ;o) Men derimod sælger - så det kan godt være at ideen er FOR kreativ... Nogle revisorer der ønsker at kommentere på ovenstående løsningsforslag?
 
Kan det overhovedet lade sig gøre på ovenstående måde?
Tilmeldt 21. Dec 05
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

Hvorfor opretter i ikke et Kommanditselskab, hvor ApS''et indsættes som komplemntar og i begge ejer hver 50% af selskabet som kommanditister. På den måde opnår i stadig en begrænset hæftelse, i og med at ApS''et påtager sig hæftelsen. Dermed har i faktisk opnået en slags pseudo ApS, med det plus at der ikke stilles krav om indskud. Alternativt kunne i også oprette K/S''et med BeBo som komplemnetar, hvilket er endnu nemmere, da registreringsmåden er mere simpel. Bemærk dog at BeBob herved hæfter for ALT. Hvorimod kommanditisterne kun hæfter med deres indskud.


Med venlig hilsen

Frederik.
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Angående det K/S selvskab, er der nogen der kan uddybe det mere. F.eks hvilken måde det registreres.
Kan der opstå nogen problemer ved at starte et K/S, og så senere skifte over til et APS hvis det bliver stort.
 
Vi siger mange for alle jeres indlæg.
 
Må siger der mange gode ideer der værd at gå videre med til vores revisor.

Men da vi ikke har fået noget entydigt svar, vil vi gerne have flere indlæg og ideer.
 
På forhånd tak.
Tilmeldt 21. Dec 05
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

Jeg har efterhånden registreret 5 K/S''er hvor 2 stadig eksistere og dette er ganske nemt.

Et K/S (kommanditselskab) er lavet således at det er en blanding mellem et selskab med begrænset hæftelse(kommanditisterne = indskyderne = "anpartshaverne" der kun hæfter med deres indskud, som kan være ethvert beløb og ikke som med ApS >= 125.000,-), herudover skal der være en eller flere komplementarer som er den/de daglige ledere. Komplementarene hæfter dog med ALT hvad de ejer og har. Her er det så at nogle vælger at indsætte et ApS som komplementar, hvorefter "ApS" effekten opnås, dvs. ingen personlig hæftelse.

Hvis man reg. selskabet med en person som komplementar, er det ganske lige til, idet man bare sender en registreringsblanket (hvor komplementaren skriver under som hvis det var et personligt selskab der søgtes oprettet) + vedtægter + fortegnelse over kommanditister/indskud til Told & Skat... undskyld SKAT :)... Herefter går det xx dage så har i et K/S

Hvis man ønsker et ApS indsat er det lidt mere omstændigt da der skal sendes protokoludskrift fra generalforsamling mv. til E og S, og da selskabet herved bliver et selskab med begrænset hæftelse er der krav til revision, ganske som ved et ApS. Noget der sjovt nok ikke er ved et K/S med en person som komplementar.

Håber det kan bruges til noget.

Mvh

Frederik

Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Mja det må vi jo så lige prøve at finde ud af.

Takker for hjælpen hele vejen igennem

PS: Til den flinke person som var så venlig at registrere vores domain foran næsen på os, enten for selv at udnytte ideen, eller sælge domainet til overpris, så vil jeg gerne takke dig, for vi har fundet på et bedre og kortere navn til formålet ;) Så de 99kr du spildte, kan jeg kun grine af - fjols.

Edit: Glemte lige at sige domainet er bestilt, så dine gode ideer kommer du ikke langt med. Damn hvor skulle du lige vide hvor flækkeren griner jeg har på lige nu
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)