Ja, hvis fragtselskabet accepterer forsendelsen så er det deres ansvar men det er noget som siger sig selv at der kan være nogle fragtfirmaer som tager forbehold for mangelfuld indpakning såsom at sende 3 flasker rødvin i en bagerpose eller lignende, men hvis embalagen er i orden og skaden sker pga. fragtfirmaets håndtering så er det deres ansvar.
Overskrifen ""Hjælp!!! Mine fragtmænd smadrer halvdelen af alle forsendelser!"" indikerer over for mig at fragtmændene smadrer forsendelserne, hvor imod en overskrift som f.eks. ""Hjælp!!! Halvdelen af alle mine forsendelser er pakket for dårligt ind !"" ville indikerer noget helt andet.
Det er det lækre ved tekster: Der er mulighed for at tolke dem forskelligt :o)
For mig at se er der helt klart noget galt med den måde varerne er sikret på, hvis halvdelen af dem går i stykker. Med mindre det gælder for halvdelen af alle de forsendelser det pågældende fragtselskab håndterer, for så ligger problemet et andet sted.
Det er klart at når der sendes en spand maling uden anden emballage, så bør fragtselskabet afvise at tage den med, da de bør vide at den ikke vil kunne klare deres måde at håndtere pakker på. Men så snart det ligger i en kasse, er det jo ikke muligt for dem at se, om forsendelsen er forsvarligt emballeret / beskyttet.
I virkeligheden burde trådstarter skulle erstatte de andre forsendelser der måtte tage skade, pga. mangelfuld emballage. Jeg ville da i hvert fald blive ret irriteret hvis vores pakker blev søbet ind i maling, fordi et andet firma ikke kan finde ud af at sende deres pakker forsvarligt.
Vi bruger Post Danmark, og hvis vi sender "udsatte" pakker, skal vi betale ekstra for at få et "forsigtig" mærke på pakken. Men til gengæld ved de så også, at dette er en pakke der skal behandles mere forsigtigt. Ellers har de jo ikke en chance. Og jeg vil gå ud fra at de fleste fragtselskaber har vilkår, der fraskriver dem for ansvar ved mangelfuld emballage.
Som jeg læser trådstarters indlæg, er hele problemet at han ikke har lyst til at betale hvad det koster, at hans varer kommer ubeskadiget frem. Jeg har svært ved at se at det skulle være fragtselskabets ansvar, at han vælger at spare penge på dette. Hvis det er fordi at forretningen ikke kan hænge sammen med denne udgift, bør hele konceptet tænkes om. Alternativt kunne man kigge på hvad konkurrenterne gør, for jeg tror ikke på at det er alle der har samme problem.