Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Et weekendfirma som bibeskæftigelse.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Køge
Tilmeldt 24. May 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 02:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens!

Jeg overveje at starte et firma som leverer serviceydelser (håndværk), men da jeg er almindelig lønmodtager samtidig med opstarten af dette, synes jeg at det begynder at blive lidt kringlet.

Lidt om mig selv.
Jeg hedder Sebastian, er 26 år og er lærling i et håndværkerfirma.
Idéen består i at opbygge en kundekreds indtil jeg er færdig som lærling (ca. 2 år), men samtidig også tjene penge "ind" i firmaet. Med andre ord, jeg vil arbejde og tjene penge til firmaet, men IKKE udbetale løn, da jeg som sagt er almindelig lønmodtager og lever pænt på dette.

Jeg vil købe en bil som jeg også kan bruge privat, men vil det ikke være det nemmeste at købe den privat og så udtale statens takster for kørsel når jeg bruger den erhvervsmæssigt? Men kan jeg købe den for firmaets penge?
Jeg regner med ca. at arbejde 2 weekender om måneden da jeg også gerne vil holde lidt fri.
Med andre ord, jeg skal IKKE leve af firmaet, men opbygge en kundekreds samt købe f.eks billige materialer og kunne fratrække moms. Men hvordan dææælen gør jeg lige med den bil der?
Det er faktisk mit pt største problem.

Jeg har set på bogføringssystemer, læst guider, undersøgt markedet, jeg har markedsført, lavet visitkort m/ tilhørende arbejdstøj og ja hele pivetøjet. Jeg har tilmeldt spurgt flere andre selvstændige i samme branche og spurgt om der er et marked for det. De siger ja.

Da mit arbejde vil foregå fortrinsvist i weekenden (og måske om aftenen) kan det få folk til at overveje om det er sort, og det vil jeg selvfølgelig ikke lægge navn til, så derfor skal jeg også momsregistreres.
Og der kommer mit næste problem.

Hvad gør jeg med B-skat vs. A-skat da jeg nu er lønmodtager, men ikke skal have løn fra virksomheden?
Når man ejer en enkeltmandsvirksomhed er lønnen jo reelt overskuddet (Så vidt jeg har læst) og bliver derfor trukket B-skat.
Men da jeg er lønmodtager mandag til fredag, så kører jeg på A-skat. Forvirret? I know I am!

Der er også alt det med købsmoms og salgsmoms, jeg bliver sgu lidt forvirret på området (Og jeg plejer faktisk at være ret god til tal og økonomi), men lige der bliver jeg lidt forvirret. Så har i nogle gode fifs eller gode guides, så jeg kan se det i det store billede? :-)

Som sagt, jeg mangler lige det sidste "kick" til at komme i gang og jeg håber selvfølgelig at I alle kyndige mennesker herinde, kan hjælpe mig med at lette fra startbanen ;-)

Kom frisk folkens!

Fra Køge
Tilmeldt 24. May 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Du.

Hvad siger firmaet du er i lære hos, til at du gerne vil starte eget firma?

Fordi det er vel indenfor samme branche, eller hvordan?

Mvh Tobias.

Fra Køge
Tilmeldt 24. May 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ved jeg ikke, men da mit lærefirma ikke udfører arbejde i weekenden, "stjæler" jeg ikke noget fra dem.

Desuden bliver det gjort i min fritid, og hvad jeg laver i min fritid er min egen sag, ikke firmaets :-)

Firmaet arbejder hovedsagligt i Københavnsområdet og jeg selv ligger i lokalområdet Køge og omegn, så den store konkurrence skulle der ikke blive :-)

Kort fortalt.
Så burde der ikke blive de store problemer :-)

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej du.

Det er jo super.. Ville blot gøre dig opmærksom på det, hvis du ikke var det i forvejen..

Det ville være ærgeligt at starte op, for så at blive fyret af mester, fordi du har opstartet en konkurrent til dem..

Mvh Tobias.

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal lige skimme din ansættelseskontrakt igennem, da der faktisk på nogle står udspecificeret, at du ikke må have andet arbejde ved siden af, eller andre varianter af denne (meget brugt er det, at skrive i ansættelseskontrakten at du ikke må have andet arbejde ved siden af, indenfor samme, eller tæt beslægtede brancher, eller have kontakt til kunder indenfor branchen uden for arbejdstiden)

Tilmeldt 27. May 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg selv har haft egne virksomheder er jeg MEGET enig med Silversand. Din mester skal være meget forstående da man normalt som ansat ville prøve at sælge eller anbefale det firma man arbejder for, hvor alt hvad du kender til vil du tage selv og derved mister din mester en reference. (sådan vil en typisk chef se på det) 

Fra Køge
Tilmeldt 24. May 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår jeres bekymring, men da jeg er lærling, har jeg en uddannelsesaftale som er skrevet igennem mit uddannelsessted og ikke hos mester selv.

Jeg har lige kigget min uddannelsesaftale (kontrakt) igennem, og der står intet af det, som i nævner :-)

Husk at når jeg er lærling, så gælder der andre regler end hvis det f.eks er en svend eller anden arbejdskraft der er ansat :-)

Håber i har mere ro i sindet nu, og vil hjælpe mig med de spørgsmål jeg stilte i det første indlæg :-)

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men der er en del at svare på. Jeg tænkte bare på, om en enkelt revisortime måske ville gavne en del - og er der ikke et eller andet med at man kan få et par timer gratis gennem kommunen? Jeg er ikke sikker. :)

Ellers må du håbe på, nogle af Aminos revisorer o. lign. kommer forbi tråden.

Held og lykke,

Christian

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 06:22
Hvor mange stjerner giver du? :

S. C:
Jeg forstår jeres bekymring, men da jeg er lærling, har jeg en uddannelsesaftale som er skrevet igennem mit uddannelsessted og ikke hos mester selv.

En uddannelsesaftale er desværre ikke nok, du skal faktisk stadig have et ansættelsesbevis, da uddannelsesaftalen ikke har alle de informationer som der er krav til på et ansættelsesbevis (har selv kørt turen med fagforeningen fordi min læreplads ikke gav mig et ansættelsesbevis under læretiden), så mester kan godt sætte sig på tværs af det, men for at være på den sikre side, så ville jeg spørge ham om det er iorden, hvis du udelukkende holder dig til weekender, undlader at bruge dit netværk på arbejdspladsen til at få svar og løsninger, samt holder dig til dit lokalområde (5-10km radius)

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)