Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan starter man i E-conomic?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg er ved at starte mit regnskab op i E-conomic, men er gået i stå allerede inden, jeg rigtig er begyndt :-/

Jeg vil starte med at skrive varebeholdning, kassebeholdning, bankbeholdning og skyldige kreditorer, men jeg aner simpelthen ikke hvilken modkonto, jeg skal bruge til hhv 5520 (varelager), 5810 (kasse), 5820 (bank) og 6800 (skyldige kreditorer).

Hvis du ved det, vil jeg være super glad for at få info :)

/Nina 

Fra Skagen
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 122
Fra  Aarhus Regnskab Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Du taster bare alle balanceposterne ind uden modkonto - det hele skulle gerne gå i 0 til sidst.

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin.

Super! Det lyder jo let :)  Jeg troede altid, der skulle være en modkonto.

Nu har jeg så lagt varelageret ind på kontoen: Varelager (kredit), når jeg så tæller varelageret op ved årsafslutningen, skal jeg vel blot kreditere forskellen, hvis varelageret er blevet større og debitere forskellen, hvis den er blevet mindre ikke?

Forresten.... hvad med kreditorer. Skal de også lægges ind? og skal de så lægges på kontoen Kreditorer eller kreditorer efterposteringer Huh?

Uh, håber det bliver lettere, når jeg kommer igang.

/Nina

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Jun 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Dit varelageret skulle meget gerne være debet, da modposten er køb af varer og det sker fra banken (kredit)

Og så kan du ved årsafslutningen bogføre forskellen mellem primo og ultimo, også større varelageret debet, og varelager regulering som en konto under varekøb kredit.

kreditor og debitor siden, kan du jo selv vælge om du vil have et kreditor kartotek eller blot en samle konto.

Morten

Tilmeldt 15. Nov 09
Indlæg ialt: 327
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten.

Løbende vil jeg ved køb af varer debitere 1310 (direkte omkostninger) og kreditere banken. Det håber jeg er rigtigt, men inden jeg starter skal jeg vel have mit optalte varelager - fra det tidligere regnskabsår - ind i regnskabet, da det præsentere en værdi. Men det skal vel ikke også bogføres på samme konto som varekøb? Jeg forstod sådan på Martin, at det skal bogføres på kontoen varelager (uden en modkonto)

Jeg har tidligere brugt et andet regnskabs program og har derfor ikke overført tallene automatisk fra sidste år.

/Nina

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Jun 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du starter et nyt bogføringsprogram skal du ALTID få primo tallene på plads først, DVS. hele din balance skulle gerne gå i nul når du gør det.

Du burde kunne eksportere posteringerne i et TXT fil, hvorefter du indlæser den til excel og overføre den til Economics.

Men løbende bogfører du blot varekøb debet, bank kredit, og når året er omme så tæller du varelageret op og regulerer det over varekøbet.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)