Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B2B direct mail

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 6. Sep 10
Indlæg ialt: 83
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har skrevet en email der er 100% henvendt til en specifik virksomhed. Jeg vil derfor gerne sende den til deres info@xxxx.dk.

Vil det blive betragtet som spam når det ikke er noget de har accepteret, men mail er 100% skrevet til dem?

 

Jeg ved det er bedre at ringe osv., men ville gerne høre hvorvidt i vurdere det er lovligt?

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
ja det er spam
Fra Aarhus
Tilmeldt 18. Apr 08
Indlæg ialt: 64
Fra  MegaMerchandise.dk Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det er i princippet ikke lovligt at sende en uopfordret e-mail til en erhvervsdrivende.

Du skal dog være opmærksom på, at risikoen for at det får konsekvenser er uendeligt lille. Det vil kræve, at modtageren anmelder det til forbrugerombudsmanden, og såfremt de overhovedet gider at bruge tid på det (det gør de ikke, kan jeg garantere dig), så vil du i første omgang få en påtale for overtrædelsen. Hvis du herefter fortsat overtræder påbudet, kan ombudsmanden vælge at politianmelde dig, hvorefter sagen overgår til politiet, som heller ikke gør noget ved det.

Den største risiko du løber er, at modtageren bliver irriteret på at der kommer en uopfordret e-mail, og som følge heraf ikke ønsker at handle med dig - men det kan jo også være slemt nok.

Personligt har jeg modtaget en del uopfordrede mail i tidens løb, og enkelte af dem er jeg blevet sur over at have modtaget - men der er også et par stykker som rent faktisk har ført til et efterfølgende samarbejde.

Henrik "Heinz" Jacobsen - www.MegaMerchandise.dk Skandinaviens #1 indenfor merchandise til sport, musik & film.

Fra København S
Tilmeldt 1. Jul 09
Indlæg ialt: 67
Fra  Sakana Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob

Når det er business-to-business gælder der nogle andre regler. Umiddelbart tror jeg ikke det er spam, hvis du skriver til virksomheden fælles email adresse, det er noget andet hvis du uopfordrede skriver til en specifik person i virksomheden.
Du kan læse mere om det i markedsføringsloven. Se nedenfor.
http://www.markedsforingsloven.dk/markedsforingsjura/love/markedsforingsloven.html

Du kan evt. sende det med posten, der er jo mange virksomheder der sender tilbud og meget andet med posten.

Venlig hilsen
Zoë Escher

www.sakana.dk - Club Gourmet
http://zoeescher.com - Sushi og meget mere

November 2013. Irma har udråbt Zoë Escher til Danmarks sushi-ekspert nr. 1.
November 2013: Zoë Escher har lavet sushi og japanske retter som personalemad til Michelin-restauranten Geranium.



Fra KBH
Tilmeldt 9. Apr 12
Indlæg ialt: 1592
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke kontakt uopfordret pr. e-mail med henblik på afsætning af vare, salg af ydelser, samarbejdspartner etc. 

Men du må ringe til dem, og snakke lidt og spørge om du må sende dem en mail.

Fra Århus
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 432
Fra  SpilMedSmil.dk Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke om du har fået svar nok?

Ellers vil jeg anbefale dig at læse her: http://www.startvaekst.dk/ekspertsvar/51232/2002

Og svaret er at hvis det er 100 & b2b så må du godt sende uden at have fået godkendelse først. Den du sender mailen til, skal dog kunne frabede sig mails fra dig, hvis du sender mere end 1 mail.

Mvh

Emil

Passioneret omkring online marketing & Ehandel.

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lad os lige få lidt citater på bordet, så vi forholder os til fakta. :) 

Markedsføringslovens §2 siger: 

§ 2. Loven finder anvendelse på privat erhvervsvirksomhed samt på offentlig virksomhed, i det omfang der udbydes varer og tjenesteydelser på markedet.

§6 siger: 

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Det gælder for B2B såvel som B2C, uanset hvad - der skal blot være et økonomisk formål med e-mailen, og det dækker over alt fra konkret salg til branding eller samarbejde.

Den eneste situation, hvor den ikke gælder, er "C2C" - har jeg en kat, som ser sjov ud når den sover, må jeg i princippet sende en e-mail med billeder af min kat til hvem jeg end lyster, så længe jeg ikke på nogen måde har økonomisk formål med mine e-mails, men blot vil udbrede kendskabet til min kat. Det betyder også, at politikere f.eks. må sende e-mails til potentielle vælgere, uden at få samtykke først - det er forsøgt nogle gange, men det har altid givet mange negative reaktioner, men muligheden har de.

Så, kort svar: Nej, du må ikke sende uopfordrede e-mails, hverken B2B eller B2C. Svaret fra StartVækst mener jeg helt klart er forkert, og jeg har bedt dem undersøge svaret og finde lovgrundlaget for det. 

Heinz:

Du skal dog være opmærksom på, at risikoen for at det får konsekvenser er uendeligt lille. Det vil kræve, at modtageren anmelder det til forbrugerombudsmanden, og såfremt de overhovedet gider at bruge tid på det (det gør de ikke, kan jeg garantere dig), så vil du i første omgang få en påtale for overtrædelsen. Hvis du herefter fortsat overtræder påbudet, kan ombudsmanden vælge at politianmelde dig, hvorefter sagen overgår til politiet, som heller ikke gør noget ved det.

Du er naturligvis opmærksom på, at du lige har fortalt opretter, at han bare kan overtræde markedsføringsloven, ikke? Hvilke andre love mener du virksomheder ikke behøver overholde? 

I forhold til din "det gør de ikke", så findes der en del eksempler på, at de rent faktisk gør det. Et af eksemplerne drejer sig oven i købet om et firma, som blot fik 22 klager, og endte med en bøde på 10.000 kr, samt en evig registrering på forbrug.dk som et firma, der sender spam.

Den største risiko du løber er, at modtageren bliver irriteret på at der kommer en uopfordret e-mail, og som følge heraf ikke ønsker at handle med dig - men det kan jo også være slemt nok.

Heri har du dog helt ret - modtagernes straf er ofte den hårdeste, lige som den straf, du risikerer at få fra systemer som SpamCop og Spamhaus. De registrerer klager over uopfordrede e-mails, og kan du ikke forklare hvornår en given modtager har bedt om at få e-mails fra dig, får du en blacklisting på deres lister. Mange store udbydere benytter deres blacklists, og dermed risikerer du, at helt normale e-mails som ordrebekræftelser og reelle nyhedsbreve ikke ender i modtagernes indbakker, fordi modtagerens udbyder har hørt fra SpamCop/Spamhaus, at du sender spam.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Århus
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 432
Fra  SpilMedSmil.dk Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Med den argumentation og med de kilder må jeg jo trække mit svar tilbage. - Beklager hvis det har været vildledende.. Venter spændt på svaret fra startvækst. Vil du poste svaret i denne tråd?

Mvh

Emil

Passioneret omkring online marketing & Ehandel.

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil Lykkeskov:

Med den argumentation og med de kilder må jeg jo trække mit svar tilbage. - Beklager hvis det har været vildledende..

Det kan jo smutte for selv den bedste, og når selv StartVækst har fejl, understreger det jo bare, at emnet er svært.

Venter spændt på svaret fra startvækst. Vil du poste svaret i denne tråd?

Selvfølgelig. Jeg skal nok melde tilbage.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)