Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dørsalgsloven i praksis

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 09
Indlæg ialt: 195
Fra  Supra Media Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil høre, om nogen har et kvalificeret bud på, om Dørsalgsloven også gælder i B2B-sammenhæng?

Dvs. om det er forbudt for et firma at banke på et andet firmas dør og tilbyde en vare? Forbrugerne forskånes heldigvis for den slags (bortset fra indsamlere, Jehovas Vidner osv.), men hvad med firmaerne..?

Mvh.
Søren

Fra Aarhus
Tilmeldt 18. Apr 12
Indlæg ialt: 37
Fra  Formuler Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har det her fra Familieadvokaten:

Under emne 621 "Dør & Telefonsalg" - står der at man har fred på sin bopæl og arbejdsplads - gælder det kun private forbruger - eller er reglerne de samme, hvis et firma opsøger et andet firma på samme måde?

Som f.eks hvis et firma uopfordret skriver til en på ens arbejde, at man senere vil blive ringet op for at drøfte indholdet af brevet? Eller en sælger uopfordret forsøger at besøge en på arbejdet?

Det jeg mener er, at der kan jo blive forsøgt denne form for kontakt til en, hvis man f.eks er ansat med indkøbsbeføjelser på sit job. Er det så tilladt?

SVAR:

Loven gælder kun for såkaldte "forbrugeraftaler", og de defineres på følgende måde i § 1 stk 2:

"Ved en forbrugeraftale forstås i denne lov en aftale, som en erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv".

Et firma må godt opsøge et andet firma i håb om at kunne sælge et eller andet. Men det står dig og andre ansatte frit for at afvise sådanne henvendelser, fx "jeg ønsker ikke at handle med folk, der uopfordret skriver til mig og senere kontakter mig".

Det skal dog siges, at den slags - efter min erfaring - bestemt ikke er velkomment. Det er en bedre idé at ringe og lave en aftale først, ellers spilder du både din egen og virksomhedens tid.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sorenfl

Dørsalgsloven gælder ikke b2b

Tilmeldt 20. Apr 09
Indlæg ialt: 195
Fra  Supra Media Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :

@Hein: Det kommer an på, hvad man vil sælge. Hvis der ligger fem slikbutikker på en gade, og man vil uddele prøver på det nye lakridsbolsje, man har lavet, vil det være dumt at ringe i forvejen ... bare min pointe.

@Advokaten: Tak for svaret. Spørgsmålet er så, om firmaer, der drives fra en privat bopæl, også gerne må opsøges? Juridisk spindsfindigt spørgsmål.

Fra Middelfart
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 66
Fra  DAMAVI Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker at det nok mere er markedsføringsloven vi skal have i spil når vi taler b2b?!

Som jeg har forstået det, må man gerne ringe eller sende "snail-mail" til eksempelvis "økonomichefen". Men skal man sende en E-mail, skal man have tilladelse af modtageren - og altså kunne adressere den med navn!

I min verden er det ulogisk, idet jeg som eksempelvis økonomichef meget hurtigere kan få en mail fra hånden, end en telefonopringning, hvis ikke jeg er interesseret i produktet.

Omvendt forstår jeg til fulde, at man ikke må sende generelle e-mails ud i hobetal. Det betragter jeg selv som at spamme!

Mvh Tina Johansen

Damavi

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan bare slå dig løs når det drejer sig om b2b.

Jeg så, at en ande først ville anbefale at di ringede i forvejen. Afhængig af hvad du vil sælge, er det ikke altid nødvendigt. Det er også nemmere at få en personlig kontakt, ved at dukke op på firmaets adresse. Det er for nemt at afvise sælgere/mødebookere over telefonen.

Vi har erfaring med at gå ind og banke på hos store og små virksomheder. Det er forskelligt hvordan det modtages, så man skal selvfølgelig kunne klare et "nej tak". De har jo heller ikke meget grund til at sende dig afsted med en kraftig overhaling, da det vil skade deres image at give en flink fyr tørt på, hvis han pænt har spurgt om de kunne undvære to minutter.

Vh Brian

Venligst

Brian Phillip

Fra København
Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 223
Fra  Tekstcentralen Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må skam gerne uanmeldt banke på døren hos andre firmaer. Det er jo sådan, mange professionelle sælgere arbejder. Nogle gange kan det bedre betale sig at ringe først og forsøge at få et møde i stand. Men ikke altid. Det afhænger af, hvilken branche du er i, hvad du sælger - og hvor travlt dine potentielle kunder har.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

sorenfl:
Tak for svaret. Spørgsmålet er så, om firmaer, der drives fra en privat bopæl, også gerne må opsøges? Juridisk spindsfindigt spørgsmål.

Hvis der er registreret en virksomhed på adressen, og henvendelsen er med henblik på salg til virksomheden og ikke privatpersonen, så er jeg ret sikker på at det er tilladt, ligesom det også er tilladt at kontakte virksomheden telefonisk.

Men problemet er vel ikke større, end at du bare beder sælgeren om at skride, og aldrig dukke op på din adresse igen? Han / hun har forhåbentlig bedre ting at tage sig til, end at besøge et emne han / hun ved ikke bliver til en kunde. Gadecanvas tager lang tid, så det gælder for sælgeren om at få mest muligt ud af hvert besøg.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)