Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ordre fra Kina ved bankoverførsel - security check?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej flinke aminoer!
Jeg er ved at gennemføre en ordre hos et kinesisk firma og intet har lugtet af snyd på nogen måde - måske kan varen være noget skrammel, men det vigtigste er jeg får den.
Det er en ordre på omkring 2000$ og har nu fået proforma invoice til betaling i morgen, men jeg vil lige høre jer om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på.

Leverandøren er 10-year-gold-supplier på Alibaba - er det en sikkerhed i sig selv?

Navn på bankkonto matcher firmanavn.

Kontakt med sælger har ikke lugtet skidt på noget tidspunkt.

Har lige modtaget deres CE certifikat og business licence (og en flok andre docx'er og PDF'er) - det ser også fint ud - hvordan checker jeg det?

Hvad skal jeg være opmærksom på? Jeg er klar over at når pengene først er overført ser jeg dem aldrig igen - men bare jeg modtager ordren er det fint.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal derudover siges at jeg selvfølgelig har Googlet dem fra ende til anden - det lykkedes udelukkende at finde to der klagede over kvaliteten (og den ene muligvis pga fejlhåndtering).

Fra Holbæk
Tilmeldt 6. May 11
Indlæg ialt: 101
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Anders,

det er (næsten) umuligt at 100% sikre dig, når du ikke kender leverandøren på forhånd og heller ikke har en fælles reference med leverandøren.jeg vil dog give dig nogle gode råd alligevel.

du siger det er en ordre til 2000 USD - jeg går ud fra at du dermed mener en reel ordre, og ikke en samle.

1) betal 30% upfront, og resten når du har set dokumentation på en udfyldt kvalitets-inspektion. det kan være alt fra et optællingsark med fejl-definitioner (optimalt) eller billeder der dokumenterer ordrens eksistens. Jo længere du kan have pengene hos dig, jo bedre. den sikreste løsning er remburs, men den er også dyrere og kræver lidt mere papirarbejde. alternativt kan du overføre de 70% ved fremsendelse af B/L.

2) få sendt flere samples op - ikke bare 1 stk - men flere der skal være taget fra produktionen, og være repræsentative for kvaliteten. Arranger herefter et skype møde med video, så du kan se resten og I kan tale sammen om hele produktionen

3) er det en leverandør du skal bruge igen, vil jeg helt sikkert anbefale at du enten besøger leverandøren, eller får udarbejdet en leverandør screening af 3. part.

men: alt i alt, du kan ikke vide dig 100% sikker når du ikke har besøgt leverandøren, eller på anden vis verificeret produktionen. et guld certifikat på allibaba er ikke nok - og kan ikke dokumentere noget. men man kan sige at du kan bestille en mindre prøve-ordre for at tjekke produktionen på forhånd, og jeg er i tvivl om, hvorvidt det er det du allerede har gjort. men det er i hvert fald positivt at du bruger din sunde fornuft :)

håber du kan bruge svaret - du er velkommen til at spørge specifikt på info@plus7.dk

du kan også se videoer om emnet på www.facebook.com/itspassiondarling.

du kan også finde flere tips i bogen (easily?) MADE IN CHINA - få 2 kapitler gratis via www.plus7.dk/nyhedsbrev

held og lykke

Heidi / plus 7

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du vil være 100% sikker så send mig en privat besked. Jeg har folk i flere byer som for et beskedent beløb kan mødes med leverandøren.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja løsningen er vel generelt at få nogen man stoler på til at besøge virksomheden, men jeg vil nu også mene det skal op i en lidt større ordrestørrelse for at det kan betale sig. Det kan være jeg i den forbindelse kan få en forretningsrejse til Kina ud af det på et tidspunkt.

I denne omgang lader det dog til alt er gået som det skal og ordren er på vej. Så er spørgsmålet selvfølgelig om det er noget skrammel der er på vej eller om enheden når at tjene sig selv hjem inden den falder fra hinanden :)

Tak for svarene!

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, ellers siger du bare til. 

Jeg har aldrig mistet penge på en handel her i Kina over de sidste 7 år jeg har drevet forretning her.

Hvis jeg har modtaget noget bras så har jeg endda fået det byttet til den rigtige vare.

Men dem der bestiller for mig de er meget omhyggelige inden der bliver sendt penge afsted.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)