Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

serviceydelse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hey..

Har en virksomhedsplan på tegnebrættet hvor kerneproduktet er en serviceydelse. Men jeg kan ikke helt se klart og tydeligt for mig, om det egner sig til Franchise.

På den ene side er der soleklar logik i at sprede forretningen geografisk - evt. via franchise. Men der hvor jeg er i tvivl er om serviceydelse generelt er særligt velegnet til franchise... Forstået således at serviceydelsen bliver solgt ved opsøgende salg - og der derfor hurtigt kan opstå hård intern konkurrence om gode kontrakter... Løses dette typisk ved en form for "distriktsopdeling", eller er dristriktsopdeling det første tegn på at Franchise ikke er det rigtige koncept?

Case:
Serviceydelsen er rettet et par specifikke brancher. I Glostrup ligger en oplagt kandidat til en stor saftig kontrakt. Franchisetager A har henvendt sig flere gange - uden succes. Nu starter Franchisetager B, og det første han gør er at pakke attachetasken og ringe på ude i Glostrup.. (uden at vide at A har været der).. Således er virksomhedens brand på en måde sat i miskredit, fordi det virker uorganiseret at en ny sælger af samme ydelse (udadtil) fra samme firma uanet retter henvendelse.

Jeg ved der er eksisterende serviceorienterede franchises derude, men jeg kan ikke se ind bag facaden om der er slået geografiske linjer for, hvor den enkelte franchisetager må opsøge kunder.
Fra Humlebæk
Tilmeldt 1. Jan 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Det bedste er helt sikkert at dele det op i distrikter.

Nu ved jeg ikke hvem målgruppen er, men jeg ville give franchisetagerne en mindre område som kunne vokse efterhånden som salget steg. D.v.s. de mere ambitiøse erhverver sig efterhånden større områder end de mindre ambitiøse.

 

Jeg kan ikke se hvorfor serviceydelser ikke skulle kunne deles op i distrikter.

 

 

Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

 

Det er en klassisk problemstilling du beskriver, men jeg mener ikke det afholder os fra at lave franchising, og det afholder ikke franchisegivere fra at lave franchising. Det er ofte franchisetager som ønsker at have et distrikt, og jeg har da være ude for at beskrive et system hvor franchisegiver blot sikrer at der ikke åbnes enheder inden for et specifikt område. Denne sikring skal ikke afholde en kunde fra at vælge en franchisetager som har etableret virksomhed et helt andet sted.

 

Det vigtige er at skitsere et koncept hvor markedet bliver bearbedet mest effektivt muligt.

 

Mange hilsner

 

Bo Zoffmann

 

Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 03-07-2007 10:28:54 Forfatter: LG
Jeg kan ikke se hvorfor serviceydelser ikke skulle kunne deles op i distrikter.




Det kan det (vel) også.
Det jeg bare får smagen af, er "en regional opdelt salgsafdeling med provisionsløn"...

Vinduespudsning.
Rødsok Vinduespudsning
Bliv franchisetager i Ålborg og lav opsøgende slag for at få dine kunder. Hvis to andre også åbner Rødsok Vinduespudsning i Ålborgsk opland, så bliver de konkurrenter på et helt andte plan end to 7/elevens på gadehjørner i samme gade... netop fordi det er opsøgende salg.

Derfor tænker jeg at virksomhedsmodellen i virkeligheden er bedre tjent med et hovedkontor og lokalafdelinger rundt om i landet. Hvor hårdt, flittigt og dygtigt arbejde lokalt bliver belønnet... at kalde dette for Franchising er vel en tilsnigelse.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)