Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms-ly i Schweiz?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Marslev
Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 10
Fra  Viking Software Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har skrevet et stykke software, som jeg skal til at sælge online. Det kommer til at koste omkring 30€ (inkl moms) om året. Jeg har lige nu et software konsulent firma (Fionia Software ApS), som jeg godt vil kunne sælge det fra. Men hvis jeg gør det, skal jeg lægge 6€ i moms.

Hvis jeg nu i stedet laver et datterselskab i Schweiz og sælger derfra, ser det anderledes ud. I stedet for 25% i moms har Schweiz kun 8%. Dvs at momsen kun æder 2,22€. En besparelse på 3,78€ - langt over 10% forøgelse af værdien!

Jeg bor i DK og har ikke tænkt mig at ændre det, og jeg udgør ledelsen i min virksomhed. Så jeg er klar over, at et Schweitzisk datterselskab stadig skal lægge dansk skat. Men det skulle jeg jo alligevel.

Spørgsmålet for mig er nu:

- Er der usete hajer i farvandet her, eller er det problemfrit at lave dette nummer?

- Kan nogen her fortælle ca. hvilket prisniveau jeg skal forvente for at have et meget simpelt lille selskab i Schweiz?

Ud over prisen her, er der også en fordel i at blive fri for dankort betaling gennem Nets, så jeg kan spare lidt penge herhjemme på at undgå dem. (Og det vil fryde mig at blive fri for dem.)

Det er ikke lykkedes mig at finde svaret på moms spørgsmålet, så jeg håber nogen her kan hjælpe.

Fra Marslev
Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 10
Fra  Viking Software Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke, om det gør en forskel, men jeg har et holding selskab som ejer af mit nuværende ApS, og det ville i så fald også skulle eje selskabet i Schweiz.

Fra Glostrup
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 54
Fra  shipbeat.com Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Vi har været i præcis samme situation i The Social Digits, sådan som reglerne er skal du ikke momse salg uden for Danmark. Det skal opgives i en anden kollonne til SKAT og det er det. 

Den eneste årsag til at rykke til Schweiz ville være en lavere firma skat.

Mvh, 

Krestian

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12665
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Det lyder som en lidt absurt ide for at spare lidt moms kontra alt det besvær du vil opleve.  Har du overhoved gjordt dig klar hvor meget du kan sælge eller hvad det koster at starte firma i Schweiz?

Hvem er dine kunder (private eller erhvev)? hvad for lande skal produktet sælges til?

 

Ravn

 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Som tidligere nævnt, skal der ved salg tages højde for modtagerens land i forhold til moms indeholdelsen. Da du vil fakturere i euro lyder det ikke til, at være primært dansk salg alene du sigter efter, men snarere internationalt format.

Det er defor ikke den primære årsag til folk laver selskaber i Schweiz, dette er snarere pga. Den noget lavere virksomhedsskat.

I forhold til at oprette et datterselskab i schweiz( under dit Holding) vil du jf. Globalindkomstprincippet fortsat skulle beskattes af indkomsten i dit holdingselskab. Det man typisk gør er at lave et holdingselskab i Schweiz, som man sælger rettighederne til og lader det fakturere driftsselskabet for anvendelse af softwaren. Derved får du minimal beskatning i dit danske selskab og kan opspare pengene i Schweiz, til lavere selskabsleg. Dog skal du fortsat betale udbytteskat jf. Danske regler.

-mvh Christian

Statsautoriseret revisor - København

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Obs! Finten slipper næppe helt forbi skats næse og man skal sørge for og have sin dokumentation i orden. Alternativet er en transfer pricing sag, som kan risikere og koste dyrt i dansk skattebetaling!

Statsautoriseret revisor - København

Fra Marslev
Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 10
Fra  Viking Software Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:
Som tidligere nævnt, skal der ved salg tages højde for modtagerens land i forhold til moms indeholdelsen.

Tak, Cef, det var lige præcis det tip, jeg havde brug for, for at slå denne ide ud af hovedet. Jeg var ikke klar over, at virksomheder uden for EU skal afkræve moms ved salg til EU borgere.

Fra Marslev
Tilmeldt 25. Dec 05
Indlæg ialt: 10
Fra  Viking Software Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu, hvor jeg har sporet mig ind på, hvad der er op og ned i denne sag, skal den lige følges til døren, hvis andre falder over samme tråd.

Vi fik slået fast, at der ikke er en stor fordel i at kræve moms fra et land uden for EU, da der skal afregnes moms i salgslandet.

Inden for EU har Skat samme holdning som til skat: Moms skal afregnes med danske sats, hvis virksomheden er skattepligtig i DK. Se eksempelvis denne afgørelse: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1987180&vId=0

Af denne grund kan jeg ikke bare proforma slå op i Luxembourg og bruge 15% moms sats i EU uden reelt at flytte firmaet derned.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)