Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bankrådgiver/sælger ødelægger boligdrømme?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 1. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie: Hvis vi for eksempel tager udsnit i denne bolig: [View:http://www.amino.dk/cfs-file.ashx/__key/CommunityServer.Discussions.Components.Files/10/7534.MG120722_5F00_sag.pdf

Lånet ligger på et 30-års lån.

Jeg får 15.000.- udbetalt efter skat.

Varme osv ligger i 5.400, dog tror jeg det er et par der har andel i boligen, så lad os for god ordens skyld sige 3.000 om måneden.

Her har vi så alle de kriterier jeg søger i lejligheden hvor en lav boligafgift medfølger:

Burde dette ikke kunne lade sig gøre? mvh Jesper

Andelsbolig
Bolig 50 m²
Værelser 2
Etage 1.sal
Bygget år 1942
Pris 649.000 kr
Boligydelse 2.381 kr
Anv. udgift 450 kr
Oprettet 07-08-2012
Liggetid

84 dage 

Tilmeldt 1. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 1. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten: Angående boligen, ligger der nok 5-10 år. Jeg har ingen fremtidige planer angående studie eller andet således. Så man kan kalde det mit fremtidige hjem.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46509
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er i alle fald en del af de oplysinger din bank skal ha - du kan regne med en samlet husleje med lånet indregnet på ca netto 7-9.000  - men det er et klart ca tal fra min side, og banken kan let regne det korrekt ud. Tilbage har du så ca 7.000 til alle andre faste udgifter, mad og fornøjelser, og jeg kender ikke bankernes rådighedskrav - men tror det er for lidt

Få listet alle dine faste udgifter og tag anpartspapiret med ned og bed om samtale med en bankrådgiver så I sidder hen over et bord og regner på det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Jesper

Du efterlyser noget "insight" i hvordan banker tænker. I mit daglige virke sidder jeg med ansvaret for controlling (kontrol af om vores rådgivere gør tingene ordentligt) af hele vores privatområde, i det finansielle institut jeg arbejder i. Så jeg vil gerne forsøge at give dig et indblik i, hvorfor "vi" tænker som vi gør.

Det du skal vide om banker er, at vi i kølvandet på denne skønne finansielle krise jo er blevet pålagt e utal af forskellige krav og påbud fra såvel myndigheder som vores internationale omverden, hvor vi jo i bund og grund ofte henter de penge vi låner videre til dig. Derfor er det meget vigtigt for os, at vi fremstår som "et godt papir", og det skal vores kunder derfor også gøre.

Når vi derfor kigger på en kundes økonomi, så kigger vi efter 3 ting, som man siger: Stabilitet, stabilitet og stabilitet. Jeg ved det er kedeligt og yderst konservativt, men der desværre nu en gang sådan det er. Finanstilsynet ("vores" kontrolmyndighed) har f.eks. en mening om, hvor meget vores kunder skal have i rådighedsbeløb. Efterlever vi ikke de "anbefalinger" så kan det medføre "dårlige karakterer". Dårlige karakterer medfører yderligere dårligere rating (vurdering som institut - "vores" økonomivurdering man man måske sige), som giver os dårligere priser, der forringer vores konkurrenceevne og dermed også vores evne til at tilbyde vores kunder så gode og billige produkter som muligt.

Nåh ... jeg kan se, at det kan blive en langhåret forklaring her, som jeg allerede har opildnet mig selv til at gå i gang med ...

For at vende tilbage til dit egentlig spørgsmål: Hvordan tænker banker?!

Well, vi er jo forskellige, som flere andre indlæg også indikerer. Vi har forskellige fokusområder, segmenter og interesseområder. Men grundlæggende håndterer vi jo alle privatkunder.

Når man kigger på en privatkundes engagement, så er det vigtigt for os, at vi er betrygget i, at kunden rent faktisk kan betale sine forpligtigelser. Og dermed menes ikke alene økonomisk, men at vi også vurderer det er en situation, som er "udholdelig" for kunden. Det nytter derfor ikke noget, at vi bevilger vores kunder et lån, som betyder deres rådighedsbeløb falder 5.000,- kr. om måneden, og de kun har 1.500,- kr. tilbage at leve for. Det er ikke en holbar situation og bitter erfaring (og ikke mindst sindssygt dyr) siger bare, at folk ofte ikke kan gå på kompromis med deres levestandard, ikke ret meget i hvert fald. Nuvel, det er én af tingene. Ydermere er vi også på dette område reguleret, i det der findes såkaldt "god skik" for finansielle institutter, der påbyder os at sikre os, at kunden HAR RÅD og MULIGHED for at tilpasse sig sin nye økonomiske situation.

Hvis kundens rådighedsbeløb falder, så skal man kunne sandsynliggøre, at kunden rent faktisk kan klare sig for det nye rådighedsbeløb. f.eks. Har de nogle andre udgifter, der forsvinder, har de sparet en masse penge op, stiger de i løn, har de klaret sig for et lavere rådighedsbeløb tidligere, etc.! Hertil kigger vi på adfærd og såkaldte "bløde værdier". Betaler kunden til tiden, er der ofte overtræk, har man formået at spare op, er der "styr på økonomien", og en laaaaang række andre parametre (der givetvis er forskellige fra institut til institut).

Altså er en vurdering af en kundens økonomi et stort "symfoni" af parametre, som der skal vurderes på. Og jeg vil også tro, at det der derfor din nye bank har bedt dig vente 5-6 måneder, for at kunne indsamle denne type "data".

Håber dette giver dig en lille smule mere indsigt i, hvad der er årsagen til de til tider kryptiske svar, som din bankrådgiver måske synes at give dig.

Tilmeldt 1. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja omkring det beløb sådan cirka. Ved at Danske Banks rådighedsbeløb ligge på omkring de 6000 om måneden. Har skam været til møde med min rådgiver omkring boligen osv. Dog afviste han en uge senere grundet at "jeg var ny kunde" i banken.

Mvh Jesper Dyrby

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46509
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperDyrby:
Dog afviste han en uge senere grundet at "jeg var ny kunde" i banken
Ja så er jo nok inde på forrige fine indlæg, hvor netop de tre faktorer, stabilitet, stabilitet og stabilitet var ganske afgørende. Det kan man så sige, er med til at fastlåse kunderne, for det er jo sandt, at selv om der er mange opfordringer til SKIFT bank, så er det ikke så let, specielt ikke hvis man står med lånebehov der kan bringe en lidt på kant med rådighedsbeløbene.

Alligevel har du jo ikke meget at andet at gøre. Sammel alle dine oplysninger på en letlæst side 

Din månedlige indtægt før og efter skat.

Alle faste omkostninger listet - forsikring - transport - medlemskaber - og alt andet

Din hidtidige forbrug til mad og den type omkostninger

Din kommende bolig - dens faste omk. om måneden + evt el og varme

Dit lånebehov i kr (regn med, at dine 40.000 forsvinder til købs omkostninger, flytning lidt maling osv - Men nævn dem på samme side som Opsparing)

Ha også en forklaring på hvorfor du vil skifte bank - og så ind til 3 banker - tag et par store som Nordea og Jyske f.eks. og en eller to små banker og først når det er færdigkørt ved du, om du er købt eller solgt. Siger de 3 andre lige så meget nej som DDB, så må du helt enkelt indse, at du skal lede efter noget billligere - måske ned i 2.500 faste omkostninger og 350.000 i anpartsbeløb, måske noget 1,5 værelses

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus jeg takker! Du burde jo næsten være min rådgiver! Endelig fik jeg et overblik omkring bankers tankegang, såvidt også hvad de går op i hos en kunde. Jeg tror min frustration ligger i, at vi til mødet gennemgik alting med beløb osv og regnet på alle mine afgifter m.m. således at det føltes somom rådgiver lagde op til at dette værdibrev kunne fås i om en uges tid, det var også gradvist også det indtryk jeg fik udaf mødet. Med citat fra hans egen side "Jeg skal bare lige regne tallende igennem igen, så kontakter jeg dig". Dog bliver dette opkald ikke en fornøjelse, da jeg får fortalt at der kommer til at gå 6 måneder før lånet kan gennemføres! Selvom han forsøgte at redde den ved "Det ser rigtigt fornuftigt ud" osv osv. Her ligger også grunden til dette oplæg, eftersom jeg følte mig ført bag i lyset! Nu føler jeg lidt mere kontrolleret angående hvorfor min rådgiver mente således, selvom jeg stadig føler jeg faldt lidt for hurtigt ind i sækken! :-D

Mvh Jesper

Tilmeldt 1. Apr 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:

Din månedlige indtægt før og efter skat.

Alle faste omkostninger listet - forsikring - transport - medlemskaber - og alt andet

Din hidtidige forbrug til mad og den type omkostninger

Din kommende bolig - dens faste omk. om måneden + evt el og varme

Dit lånebehov i kr (regn med, at dine 40.000 forsvinder til købs omkostninger, flytning lidt maling osv - Men nævn dem på samme side som Opsparing)

Disse ting fik vi også gennemgået på mødet, hvor jeg havde sendt det hele på forhånd således, at han kunne udregne på lånets størrelse., det var netop derfor jeg fik følelsen af at et lån allerede var hjemme.

De 40.000, vil nu vokse i løbet af de måneder der går, så håber jeg, at jeg vil kunne komme tættere og tættere på et lån ved dem eller en anden bank!

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)