Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg få en medejer i min enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. En af mine venner er trådt med i forretningen, så jeg skal finde ud om jeg kan gøre ham medejer, eller om jeg er tvunget til at at lukke virksomheden og starte et I/S i stedet.

Jeg ved at man i en enkeltmandsvirksomhed kan ansætte folk, men jeg har ikke lyst til at skulle udbetale fast månedsløn :) vi vil hellere se om der kommer nogle penge ind i virksomheden, og udbetale hist og her når vi har lyst.


På forhånd tak,
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja så er det I/S, ApS eller nogen vil sige SMBA. Uanset form, så få lavet en fuld ejeraftale, hvem bestemmer hvad, hvem må bruge penge på hvad og hvordan skilles i hvis den ene vil ud igen

I/S har solidarisk personlighæftelse - ApS eller SMBA ikke, ApS kræver kapital på 80.000 kr (ikke en omkostning men en kapital) kan stiftes hurtigt, SMBA kræver ikke kapital men har så sine egne regler, og nogen ser lidt skævt til det - og tager lidt længere at stifte.

Du kan i øvrigt jo sagtens ansætte i dit CVR uden at skulle betale fast månedsløn, det er jo bare hvad I aftaler, at han får et eller andet hver gang et eller andet er indtjent eller udført

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for det hurtige svar. Så det er altså slet ikke muligt at være 2 ejere i en enkeltmandsvirksomhed?
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej felixen,

Navnet siger vel næsten sig selv :)
Enkeltmandsvirksomhed = En enkelt mands virksomhed.

Så nej, som John skriver, bliver du nødt til at stifte et I/S, ApS, Amba eller A/S, hvis du skal have din partner med ind som ejer.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, to kan ikke eje en enkeltmandsvirksomhed. Ikke engang hvis de to er gift med hinanden Sad

Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du behøver ikke nødvendigvis udbetale fast månedsløn selvom du ansætter en medarbejder.

Læs mere om at ansætte her: http://www.virk.dk/ansætselv

Tilmeldt 1. Feb 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene amino'er. Ser ud til jeg må lukke firmaet og åbne et nyt :)

Fin ide Julien, men i vores tilfælde er det ikke den opsætning, vi helst vil have.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du behøver jo ikke direkte at lukke firmaet. Hvis der ikke er nogen værdier i firmaet/sættes en købesum har det ingen konsekvenser at optage en ny medarbejder. Er der værdier anses du at have solgt halvdelen af firmaet til vedkommende og det kan så alt efter omstændighederne udløse avancebeskatning af dig. Taler vi om større beløb og større avancebeskatning kunne løsningen være at lave en skattefri virksomhedsomdannelse til selskab hvorefter den nye nytegner anparter svarende til 50%. Så udløses der ingen skatter.

Uanset om vi taler om overgang til I/S eller ApS skal firmaet have nyt CVR-nr og det betyder selvfølgelig nyt brevpapir m.v.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)