Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folkeskolen skal forbedres NU! Kom med forslag

Side 2 ud af 6 (58 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

OliverTermansen:

Jørgen Olsen:

Ryd lortet !

Jeg tvivler på, at det vil løse problemet med de dalende færdigheder gennem de sidste 10 år ;)

Jeg går selv i skole lige nu og et af de større problemer er helt klart at eleverne ikke gider tage skolen seriøst... Hvis lærerne på en eller anden måde kunne få deres autoritet lidt tilbage igen, ville det helt klart hæve gennemsnittet for danske elever...

En anden ting jeg tror ville virke er skole til klokken 16, så man kunne have flere fag på en dag!

Ønsket om autoriteter og orden er meget almindeligt, jeg forstår godt behovet. Men et eller andet sted vælter korthuset jo for mange.

Med ryd lortet mener jeg ikke at der ikke skal være nogen skoler, - jeg ser bare ikke noget større perspektiv i at børn tvinges igennem lortet. Og der er skolepligt i Danmark.

Jeg vil ikke have mine skolepenge igen, - men jeg vil gerne have mine 10 år igen og en forhåbning om at fremtidens børn ikke skal igennem det cirkus.

Jeg kan ikke tage skolerne seriøst, - og jeg kan ikke tage pensum fra undervisningsministeriet seriøst, og jeg kommer nok aldrig til det.

Folkeskolens pensum er BULLSHIT.

Jeg tror altså ikke at man lige kan tweake den ved at introducere et fag om innovation i 5. klasse eller lign, og få den til at fungere efter hensigten. Ihvertfald ikke hvis hensigten er at de mennesker der gennemgår lortet skal tilegne sig færdigheder de kan bruge i den virkelige verden.

Kudos til de unge mennesker der tør kæmpe imod, og lære selv.

Fra Århus
Tilmeldt 22. Oct 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De kunne starte med at indføre noget simpel disciplin, aldrig har jeg før har set elever opføre sig så respektløs overfor lærer. Derudover syntes jeg der bliver prioriteret forkert. Her mener jeg at man bør afskaffe kristendommen og dermed skaffe flere timer til som har større relevans.

Fra Billund
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Rudbech:

De kunne starte med at indføre noget simpel disciplin, aldrig har jeg før har set elever opføre sig så respektløs overfor lærer. Derudover syntes jeg der bliver prioriteret forkert. Her mener jeg at man bør afskaffe kristendommen og dermed skaffe flere timer til som har større relevans.

Helt klart ening med dig. Noget af ansvaret ligger helt klart hos læreren, men de dansker unge/børn har heller ingen disciplin idag.

Fra Holstebro
Tilmeldt 15. Sep 11
Indlæg ialt: 96
Fra  maling.nu Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronnie Gejl:

Læreruddannelsen skal forlænges til en kandidatuddannelse.

Børnene skal belønnes med materielle goder i de mindre klasser.

Der skal være flere projekter, så børn i en tidlig alder kan lære at arbejde seriøs og fokuseres med et bestemt emne.

Karakter skal indføres i de mindre klasser, så forældre og lærere har større muligheder for at hjælpe eleverne.

Gode fataliteter!

Eventuelt niveauopdeling klasserne.

Fjerne "ligegyldige" fag f.eks.: Religion, sløjd, hjemkundskab, håndarbejde, etc..

Tilføje nye fag f.eks.: Innovation, science, økonomihistorie, teknologihistorie.

De naturvidenskablige fag skal indføres tidligere i skolegangen.

Kom meget gerne med respons til vores forslag, specielt det med niveauopdelingen! :)

Børnene skal ikke "belønnes" med materielle goder, men skal undervises med og på tidssvarende undervisningsmaterialer. Min datter bliver p.t. undervist med samme læsebog som jeg blev undervist efter... For 30 år siden!

Læreruddannelsen skal ikke nødvendigvis forlænges til en kandidat, det skaber ikke nødvendigvis en bedre underviser. Til gengæld skal der stilles større krav til det faglige og pædagogiske niveau.

Projekter er der rigeligt af, undervisning på tværs m.m. Det er ikke alle børn der trives i undervisningssituationen, hvis de også skal forholde sig til en masse andre børn, mens de lærer. Unervisningsmetoderne bør varieres.

Jeg forstår ikke hvorfor der skal indføres karakter i de mindre klasser, ej heller karakterer. Det giver ikke mening, at indføre karakterer før 3. eller 4. klasse. Nemlig omkring den tid, hvor de fleste kan læse, skrive og regne i rimelig grad.

Gode fataliteterSkype-Wondering Fataliteter i skolen, ville nok skabe overskrifter og kan vel ikke være gode.

Niveauopdeling, fungerer allerede på enkelte skole. Det er som regel skolebestyrelsen på den enkelte skole, der afgør om der skal være flere spor.

De "ligegyldige" fag, er og bliver ikke ligegyldige. Danmark kan ikke leve af viden alene. Der skal også produceres varer i Danmark og det alment dannede menneske, bør have grundlæggende viden om, hvordan mad laves, tøj syes og træ behandles. Religion bør også fortsat være en del af undervisningen. Dels er Danmark kulturkristent og hvis vi ikke skal miste vores identitet og nationalitetsfølelse, er det nødvendigt at vide lidt om hvad og hvorfor. Dels er det meget praktisk, at forstå kulturen og religionen hos de mennesker der kommer til Danmark for at bo og arbejde, dels hos de mennesker vi handler med, i udlandet.

Økonomi og teknologihistorie er sådan set allerede en del af faget samfundsfag/kultur og samfund. Det kræver blot, at det faglige niveau blandt lærere og elever hæves.

Faktisk mener jeg, at folkeskolen kunne blive en hel del bedre, om forældre ville opdrage deres børn hjemmefra. Hvis lærerne ikke skulle spilde deres tid på, at lære ungerne at sidde stille og være stille, samt tage hensyn til andre omkring sig, så ville rigtig meget undervisningstid være vundet. Og skulle der ikke foregå så meget inklusion af børn der har særlige behov, fordi man sparer på specialundervisning, så ville der også være meget ekstra undervisningstid. Og hvis forældrene så ville lade være med at kræve, at deres barn og deres barn alene, var det vigtigste i hele verden. Så ville lærerne heller ikke spilde tid på at forklare Anne-Mette-Dorde eller Nikolaj-Frederik-Emil, hvorfor h*n ikke må høre musik eller spille bold i timen, fordi det forstyrrer de andre elever og bagefter forklare for en rasende forælder, hvorfor det ikke var i orden, når nu guldklumpen så gerne ville høre musik eller spille bold.

I øvrigt, så ville det være fint, at en lærer med 20 års undervisning bag sig, kunne forventes at have behov for kortere forberedelse end en ny lærer.

Og så mener jeg, at børn også skal have lov at være børn. Det vil sige, at de skal have tid hvor de selv skal finde på og lege spontane, ikke-skemalagte, upædagogiske lege, hvor der ikke foregår nogen form for indlæring!

Er håbløst dedikeret til nørderi med maling og farver. - Nørder nu også med webshop og SEO.

www.maling.nu

Tilmeldt 15. Aug 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Rudbech:

De kunne starte med at indføre noget simpel disciplin, aldrig har jeg før har set elever opføre sig så respektløs overfor lærer. Derudover syntes jeg der bliver prioriteret forkert. Her mener jeg at man bør afskaffe kristendommen og dermed skaffe flere timer til som har større relevans.

Jeg er også helt enig i det du siger! Jeg går selv i niende klasse, jeg er dog på efterskole lige nu og i den klasse jeg går i nu er det ikke helt så slemt, dog kunne der stadig være lidt mere disciplin... I den klasse jeg gik i sidste år var det dog noget helt andet! Eleverne gemte sig i skabene når læreren forlod lokalet... De gjorde grin med lærerne midt i timen... Det værste var nok at en af eleverne moonede en lærer, imens hun stod og skrev noget på tavlen...

Jeg er også enig i at man prioritere forkert. Jeg synes virkelig at jeg har spildt meget tid på kristendoms timerne... Jeg synes, at det er forældrenes ansvar at lære deres børn om religion... De timer synes jeg fint man kunne have brugt på fag som fysik og kemi, som rigtig mange har meget svært ved at forstå. Derfor synes jeg også de naturvidenskablige fag skal indføres noget før!

Fra Odense
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes den fortæller det meget godt Smile

Fra Billund
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det må jeg give dig ret i. Men tror du ikke det kunne ændres ved at dele klasser op efter evner?

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ikke meget der rører mig ligeså meget som folkeskolen. Vi har et ualmindeligt og meget skadende system.

Jeg tror det nuværende system er en udemærket løsning til lidt under halvdelen af eleverne, de resterende burde ikke sidde der.

Jeg var selv en af dem der kæmpede imod "systemet" og fik afskaffet nogle af de ulovlige handlinger at de fleste skoler systematisk bruger til at suge livsglæden, energien - og ja, iværksætter lysten ud af eleverne.

Som løsning mener jeg vi skal glemme alt om at diskutere småting som små ændringer i fagene, bedre it-systemer eller antallet af timer. Det står ærlig talt så slemt til at det er en nødvendighed at bygge hele systemet forfra, med den erfaring og viden at vi har nu.

 

Fra København S
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 110
Fra  Beerpong Liga DK Skrevet kl. 16:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes niveau opdeling er en dårlig ide! Det skaber bare større difference og kan ikke forestille mig der er noget mere demotiverende som folkeskoleelev end at blive placeret i den "dårlige" klasse. Det vil blot gøre, at de der ligger i risiko enden, vil ryge længere ned! Selvfølgelig er det motiverende for elever at blive placeret i den "gode" klasse, men nok ikke så sjovt hvis man pludselig får af vide, man ikke er dygtig nok til at være der mere. For mig at se er det bare en anden måde at give karakterer på. Du bliver opdelt i lag og bliver udsat for et kæmpe pres i en meget tidlig alder! Og drop de karakter i den tidligere alder! Hvis i gerne vil indføre innovation, så start med at give frit løb for kreativiteten! Innovation betyder netop "nytænkning eller forandring" og kan det ikke være svært at tænke i nye baner, både fra elever og lærers side af, hvis man er presset af karakter på samme tid?? 

Tilmeldt 15. Aug 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Charlotte Frich Brask:

Ronnie Gejl:

Læreruddannelsen skal...

...Tilføje nye fag f.eks.: Innovation, science, økonomihistorie, teknologihistorie.

De naturvidenskablige fag skal indføres tidligere i skolegangen.

Kom meget gerne med respons til vores forslag, specielt det med niveauopdelingen! :)

Børnene skal ikke "belønnes" med materielle goder, men skal undervises med og på tidssvarende undervisningsmaterialer. Min datter bliver p.t. undervist med samme læsebog som jeg blev undervist efter... For 30 år siden!

Læreruddannelsen skal ikke nødvendigvis forlænges til en kandidat, det skaber ikke nødvendigvis en bedre underviser. Til gengæld skal der stilles større krav til det faglige og pædagogiske niveau.

Projekter er der rigeligt af... ...undervisning bag sig, kunne forventes at have behov for kortere forberedelse end en ny lærer.

Og så mener jeg, at børn også skal have lov at være børn. Det vil sige, at de skal have tid hvor de selv skal finde på og lege spontane, ikke-skemalagte, upædagogiske lege, hvor der ikke foregår nogen form for indlæring!

Jeg giver dig ret i at det faglige materiale skal være ajour! Forslaget om belønning kommer fra et klip Martin Thorborg havde uploaded på YouTube, hvor han snakker om hans børns skole i USA, hvor de netop gjorde de og hvor det virkede!

En kandidatuddannelse ville jeg mene stillede nogle større krav til de lærerstuderende, det er selvfølgelig også en mulighed bare at stillede større krav angående gennemsnittet fra gymnasiet og beståelse!

Projekter ville jeg ikke mene der er nok af... Jeg sidder lige nu i en projektuge, sammen med Ronnie Gejl, og skriver om folkeskolen og jeg synes faktisk, at det er helt vildt svært at holde fokus og arbejde med emnet når man har så meget frihed og derfor føler jeg, at jeg har brug for mere øvelse omkring projektskrivning...

Angående karakterne... Karakter er en rigtig god måde at måle elevenes færdigheder på og de hjælper ualmindeligt meget på arbejds lysten, min engelsklærer sagde før idag, at når hun giver os en opgave spørger vi altid om vi får karakter, hvilket jeg kun kan give hende ret i, og hvis hun siger at vi ikke før karakter for opgaven forsvinder meget af vores lyst til at gøre noget ud af opgaven... Grunden til at karakter tidligere i skolen kunne hjælpe er; at man før ville kunne se hvilke elever der har brug for hjælp og så ville eleverne også gøres deres bedste i en tidligere alder og derfor bliver bedre...

De "ligegyldige" fag mener vi så godt vi kunne undgå... Jeg er en dreng der prøver at tage skolen seriøst, men med fag som kristendom, håndarbejde og hjemkundskab bliver det lidt svære... Jeg mener ikke jeg får noget ud af dem og alt det jeg ved, der omhandler de fag, har jeg selv fundet ud af uden for skolen, så jeg mener ikke de er nødvendige...

Økonomi- og teknologihistorie er meget vigtigt idag! I samfundsfag mener jeg ikke man lærer om disse og man burde også koncentrere sig om samfundet i samfundsfag... Jeg mener nu, at den økonomiske krise i 1929 i Wall Street og motorens oprindelse er ligeså vigtig som NSDAPs fremgangs metoder....

Jeg er rimelig enig i de sidste du skriver...

Side 2 ud af 6 (58 indlæg)