Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogen advokater, med copyright som specielle?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jacob Widahl:
Det kræver desuden, at der er sket et eller andet form for tab for dig.

Det tror jeg, du har galt fat i, Jacob.

I Ophavsretslovens § 83 står der:

Erstatning og godtgørelse

§ 83. Den, som forsætligt eller uagtsomt overtræder en af de i §§ 76 og 77 nævnte bestemmelser, skal betale

1) et rimeligt vederlag til den forurettede for udnyttelsen

2) en erstatning til den forurettede for den yderligere skade, som overtrædelsen har medført.

Stk. 2. Ved fastsættelse af erstatning efter stk. 1, nr. 2, skal der tages hensyn til bl.a. den forurettedes tabte fortjeneste og krænkerens uberettigede fortjeneste.

Stk. 3. I sager, der omfattes af stk. 1, kan der derudover fastsættes en godtgørelse til den forurettede for ikke-økonomisk skade.

 

Især stk. 3 er interessant i denne sammenhæng.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Widahl:

Mht. erstatning skal du nok ikke regne med det helt store. Det kræver desuden, at der er sket et eller andet form for tab for dig. Du kan så rette et krav om godtgørelse (et krav der, i sidste ende, nok ikke engang vil være værd at forfølge), men så igen - dit primære formål vil jo være, at han fjerner DIN tekst, så DU fremstår mere unik. Start med at gøre ham opmærksom på, at han skal fjerne teksten. Fjerner han den derimod IKKE, skal du selvfølgelig fremsende krav om godtgørelse.

Der tager du altså grueligt fejl... Selv korte tekster kan ende med at koste krænkeren flere tusinde kroner, da research mm også indregnes, som en del af krænkelsen. For copyright ejeren skriver sjældent en tekst ud af det blå, og der kan man altså få godt gjort del tid, som der er blevet benyttet til research mm. Men igen det kommer an på, hvor små sko ejeren af teksten går i. Jo mindre sko, des mere kompliceret sag, des mere arbejde skal der lægges i og des større advokatomkostninger. Så det kan sjældent betale sig i sidste ende at være over mega grådig...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Aarhus C
Tilmeldt 2. Oct 11
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Der tager du altså grueligt fejl... Selv korte tekster kan ende med at koste krænkeren flere tusinde kroner, da research mm også indregnes, som en del af krænkelsen. For copyright ejeren skriver sjældent en tekst ud af det blå, og der kan man altså få godt gjort del tid, som der er blevet benyttet til research mm. .

Ja, han kan få godtgjort tid til research osv. - men det er nok sværere at påvise et tab, så han kan få erstatning. Mht. om det er værd at forfølge, skal du jo holde den mulige godtgørelse op imod udgifter til advokatomkostninger, og så ifht. den konkrete sag.

Men det er da klart, at der kan opstå tilfælde, hvor du helt sikkert skal forfølge et krav om godtgørelse. :)

Fra Aarhus C
Tilmeldt 2. Oct 11
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

Det tror jeg, du har galt fat i, Jacob.

I Ophavsretslovens § 83 står der:

Erstatning og godtgørelse

§ 83. Den, som forsætligt eller uagtsomt overtræder en af de i §§ 76 og 77 nævnte bestemmelser, skal betale

1) et rimeligt vederlag til den forurettede for udnyttelsen

2) en erstatning til den forurettede for den yderligere skade, som overtrædelsen har medført.

Stk. 2. Ved fastsættelse af erstatning efter stk. 1, nr. 2, skal der tages hensyn til bl.a. den forurettedes tabte fortjeneste og krænkerens uberettigede fortjeneste.

Stk. 3. I sager, der omfattes af stk. 1, kan der derudover fastsættes en godtgørelse til den forurettede for ikke-økonomisk skade.

 

Især stk. 3 er interessant i denne sammenhæng.

Venlig hilsen

Hans

Ja, godtgørelse og vederlag. :) Erstatningsbetaling kræver at der er sket et tab jf.

Hans Stokholm Kjer:
2) en erstatning til den forurettede for den yderligere skade, som overtrædelsen har medført.

Og stk. 3 nævner jo specifikt godtgørelse :) Så jeg siger ikke, at han IKKE kan få godtgørelse, jeg siger bare, at erstatning kræver tab (eller skade, som der står i paragraffen). :)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jacob Widahl:
Så jeg siger ikke, at han IKKE kan få godtgørelse, jeg siger bare, at erstatning kræver tab

Så er vi helt enige.
Man kan selvfølgelig ikke få erstattet noget, man ikke har mistet.

Hans 

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :
--
Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg tillader mig at bidrage med et eksempel fra det virkelige liv.

En kunde havde fået kopieret en del tekster, ca. 120 stk. af ca. 1/4 op til 1 hel A4 sides længde. Teksterne var tilføjet lidt tekst, så de var ca. 80-90% identiske med min kundes, når man så på dem som helhed.

Efter første henvendelse fjernede de med det samme, men ville ikke betale noget. Vi stævnede så. 4 uger før hovedforhandlingen i Retten indgik vi forlig, hvor modparten betalte min kunde 225.000 kr.

Forskellige faktorer spiller ind i den slags sager. Men generelt skal man være klar til at stævne, før krænkeren får penge op ad lommen. Det er dog de færreste, der lyst til at stå og forsvare en klokkeklar krænkelse nede i Retten, når det kommer til stykket.

Men regn ikke generelt med, at krænker betaler efter første henvendelse.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Først tak for alle svarene.

Min største bekymring er at jeg bliver straffet af Google. Nu er jeg endelig kommet højt op på en af mine vigtigste søgeord "Garra Rufa", hvor jeg er rykket fra side 15 til side 2.

Min tekst, kunne gøre at jeg igen ryger ned, hvor ingen ser min site på google og det vil koste mig kunder.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46511
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal hitte noget bedre end det latinske "garra Rufa" som dels ikke nødvendigvis er det hr og fru Jensen søger på, og dels kan føre til en masse irrelevant - SYNES jeg uden forstand på søgeord men med interesse for dit projekt.

I hvor høj grad nettets søgeord, overhovedet får folk til at putte fødderne ned til rensefisk ved jeg ikke, men hvis det er det - så tror jeg ord som rensefisk - allergifisk - psoriatisfisk o.l.  kan gi mere end "garra rufa"

Alt held til dig herfra

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Feb 10
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 02:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Såfremt det skulle ende med en sag, så husk under alle omstændigheder, at få sat en dato på den tekst som du mener er krænket. For du skal kunne bevise, at din påstand om overtrædelse af din ophavsret er begrundet. Da det teknisk set lige så godt kan være dig som har nappet det fra ham/hende. Heldigvis, er der allerede dato på deres Facebook side kan jeg se. 

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)