Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af navn og billede?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har i forbindelse med idé behov for at skulle bruge navn og billede på private personer. Mit spørgsmål er så, hvad det kræver og få lov til dette?

Fifa, Football manager, Fodboldkort osv. bruger billeder og navne på en meget stor database af fodboldspillere. Kan dette gøres uden, at spørge om lov?

Håber der er nogen der ved noget om dette.

Venlig hilsen

Kasper

 

Fra Lyngå, Hadsten
Tilmeldt 5. Nov 06
Indlæg ialt: 1693
Fra  Helbo Media Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Uhff... Tror ikke det er noget problem med navnene, men billederne burde du få en skriftlig tilladelse til at bruge, for at være på den sikre side.

KontorGruppen.dk - Danmarks bedste udvalg i kontorartikler.

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Feb 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

'

Det er lidt om brug af billeder her, dette er for brug på nettet, men de er sikker ikke mindre strikse med billeder på tryk.

http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/billeder-paa-internettet/

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene. Den type billeder jeg har tænkt mig at anvende er portrætbilleder. Som jeg forstår skal der bruges samtykke fra vedkommende før dette er lovligt. Modsat har jeg svært ved at tro at eksempelvis football-manager, som har en meget stor database med spillere har fået lov af hver enkelt spiller. Jeg vil forsøge at undersøge det lidt nærmere, hvis der er andre der har noget viden om dette er jeg stadig interesseret i at høre mere.

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Feb 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal også tænke på om det er billeder du selv har taget eller om det er andre der har taget dem, så er der nemlig også et spørgsmål om ophavsret og det kan godt gå hen og blive rigtigt dyrt, at bruge billeder man ikke har rettigheder til

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Kasper:
Modsat har jeg svært ved at tro at eksempelvis football-manager, som har en meget stor database med spillere har fået lov af hver enkelt spiller.

Uden at vide det, så ud fra generel viden om copyright, vil jeg tro, at de billede er købt af football-manager fra et sted der i sin tur har købt rettighederne. Det kunne være FIFA som måske i aftale med klubberne har ret til et billede og må sælge denne ret, eller det kunne være spillet som har købt retten i de enkelte klubber, til at bruge denne klubs billeder, så de kun skal kontakte en vis mængde klubber for at købe denne ret (og nok så ikke har spillere med i spillet fra en række mindre klubber)

Jeg er ret sikker på, at det ikke lovligt at udgive portrætbilleder rent kommercielt  af nogen man ikke har OK fra (jeg tror ikke man må tage mit billede fra min Amino profil og bruge som samlerserie i tyggegummipakke (selv om børn ville elske det))

Endeligt må billederne af f.eks fodboldspillerne i sig selv ha en fotograf som har copyrighten, så bare tage dem, og udgive dem går ikke

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 12
Indlæg ialt: 32
Fra  Firma Assistent Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Du bør helt sikkert have på skrift, at du har tilladelse af den enkelte person, til at bruge billederne - det er ikke engang tilladt at tage et ellers offentligt billede fra google og bruge til din markedsføring. Selv de mange bloggere må egentlig ikke bare poste billeder, som de finder på nettet af f.eks. en kendis der har et par bestemte solbriller på...ved godt det sker, men når nu du ligefrem taler om at afsenderen er et firma og ikke "bare" en blogger eller privat person - så skal du virkelig passe på! Det kan komme til at koste dig meget dyrt...

vh. Martin

Firma Assistent - Svanemøllevej 25, 2100 København Ø - tlf. 7199 6186 - www.firma-assisten.dk

Fra Horsens
Tilmeldt 19. Nov 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at vide det, så ud fra generel viden om copyright, vil jeg tro, at de billede er købt af football-manager fra et sted der i sin tur har købt rettighederne. Det kunne være FIFA som måske i aftale med klubberne har ret til et billede og må sælge denne ret, eller det kunne være spillet som har købt retten i de enkelte klubber, til at bruge denne klubs billeder, så de kun skal kontakte en vis mængde klubber for at købe denne ret (og nok så ikke har spillere med i spillet fra en række mindre klubber)

Du har fat i noget af det rigtige. Jeg mener at Football Manager i de fleste tilfælde har købt rettighederne fra de forskellige fodboldforbund (DBU, FA osv.). 

Hvis du spiller Football Manager, så tag et kig på det tyske landshold. Her har de ikke fået rettigheder, så her bruger de hverken billeder eller rigtige navne.

I England er der billeder og klublogoer på alle rækker under Premier League - så jeg tror at det enten har været for dyrt, eller ikke muligt, at få rettigheder til PL også. 

Fra Nivå
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht til fodboldkort og Footballmanager foregår det sådan;

Når en spiller skriver kontrakt med en klub, skriver han under på at klubben kan bruge spillerens kontrafej i markedsføringsøjemed og øvrige publikationer klubben måtte fremstille. Footballmanager skal derfor kun kontakte klubben for at få ret til at bruge hele truppen, ergo skal hver enkelt spiller ikke spørges personligt, da han allerede har videregivet denne ret til klubben han er ansat i.

Dette nedsætter også antal kontakter footballmanager skal kontakte for at indhente tilladelser betragteligt.

Jeg mener endda at UEFA overordnet har de samme rettigheder over alle spillere/klubber under deres paraply.

Fra Aarhus
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene. Synes det Bono argumentere for giver god mening, men jeg vil lige prøve at undersøge det lidt nærmere. Tror i det kan lade sig gøre at kontakte eksempelvis tv2, og høre, hvordan de får rettighederne til at bruge spiller navne og billeder når de laver deres årlige manager-spil?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)