Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af solpaneler med samejet hus

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Vi er gift og har samejet hus, som vi har monteret solpaneler på. Vi påtænker at afskrive med "firma ordningen". Kan jeg, som tjener mest, skrive hele afskrivningen på min selvangivelse eller skal det deles ud med halvt afskrivnings beløb på hver af vores selvangivelser?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh. Ivan

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det en god ide at afskrive med "faktiske udgifter" istedet for bundfradrag vistnok på kr 7.000 det kan googles.

Er i begge to ejere af huset vil det blive fordelt, men det kan jo være liemeget da i er gift.

 

Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Poul, men jeg tænkte at det mere var noget "skatteteknisk" med princippet i at vi er to (som er gift) som står som ejere af huset og så afskrive en investering kun på den enes selvangivelse? mvh. ivan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror det er så specielt - selvom jeg tror det skal fordeles helt som renter og andet bliver -  Samejet hus og vel samejet solpanel er ret specifikt så hvis jeg var dig, så loggede jeg på skat.dk og sendte dem et spørgsmål under kommunikation i venstre side.

Så får du det, og kan bruge det. Hvis svaret ikke passer dig (ex at I skal dele det) og ikke er begrundet nok, så kan du jo tage den videre derfra evt.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ivan Timm:

... jeg tænkte at det mere var noget "skatteteknisk" med princippet i at vi er to (som er gift) som står som ejere af huset og så afskrive en investering kun på den enes selvangivelse? mvh. ivan

Ja, netop. Mange af de, der bruger solcelledebat.dk er jo netop ægtepar, der har investeret i hus og solceller, så der burde være nogen, der kan svare, men okay, det var bare et forslag.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tog det forresten som en selvfølge, at du mener solceller - ikke varmtvandspaneler.

Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

God idé, tak. Jeg har sendt en forespørgsel ved skat Yes. Mvh. ivan

Tilmeldt 22. Nov 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, det var solceller Skype-CoolSmile

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ivan Timm:

Hej Amino

Vi er gift og har samejet hus, som vi har monteret solpaneler på. Vi påtænker at afskrive med "firma ordningen". Kan jeg, som tjener mest, skrive hele afskrivningen på min selvangivelse eller skal det deles ud med halvt afskrivnings beløb på hver af vores selvangivelser?

På forhånd tak for hjælpen

Mvh. Ivan

 

Jeg googlede lige, inde på solcelleguiden.dk fandt jeg

Skematisk eller regnskabsmæssig opgørelse

Helt overordnet er der 2 metoder at vælge imellem når regnskabet for dit solcelleanlæg skal gøres op: Den skematiske metode og den regnskabsmæssige metode.

Du tager stilling til hvilken metode, som du vil anvende det første år hvor du skal lave din selvangivelse efter køb af anlægget. Valget kan ikke senere laves om.

Skematiske metode
Under den skematiske metode, som er den mest simple, skal du udelukkende betale alm. indkomstskat af den del af produktionen fra dine solceller, som overstiger dit forbrug. Dog er der en bundfradrag på 7.000 kr., som du skal overstige før du bliver beskattet. Herefter bliver du beskattet af 60% af den overskydende produktion. Prisen pr. kWh er 60 øre de første 10 år og herefter 40 øre. Du kan foretage en beregning på dit solcelleanlæg via den skematiske ordning via vores solcelle beregner.

Regnskabsmæssige metode
Den regnskabsmæssige metode, også kaldet erhversordningen eller virksomhedsordningen, giver private adgang til de mere gunstige afskrivningsregler, som også virksomheder kan gøre brug af. Den udvidede selvangivelse skal således udfyldes. Overordnet set kræver denne metode mere administration og evt. rådgivning fra revisor. Det er denne, som vi vil kigge nærmere på nedenfor.

 

Afskrivninger på solceller

Via regnskabsmetoden kan man foretage en skattemæssig afskrivning på 25% årligt af saldoen på anlægget. 1. år er saldoen lig hovedstolen og det næste år er saldoen så 25% lavere osv. Denne afskrivning, samt service- og vedligeholdelsesudgifter, kan trækkes fra i din marginalskat. Dette vil sige at værdien af afskrivningerne er afhængig af dine andre personindkomstforhold. Betaler du topskat er værdien af afskrivningerne således mere værd end hvis du betaler mellemskat af din sidst tjente krone.

Nedenfor ses et eksempel på udregningen af de skattemæssige afskrivninger i de første fem år af solcelleanlæggets levetid:

År Afskrivning Saldo
0 0 130.000
1 32.500 97.500
2 24.375 73.125
3 18.281 54.844
4 13.711 41.333
5 10.283 30.850

 

Service og vedligeholdelsesudgifter

Service- og vedligeholdelsesudgifter kan ligeledes under erhvervsordningen trækkes fra i din marginalskat. Solcelleanlæg er relativt lette hvad ang. udgifter til løbende vedligehold, men det skønnes, at man nok skal regne med 0,5-1% årligt i vedligeholdelsesudgifter i solcelleanlæggets levetid. Specielt inverteren på anlægget skal nok skiftes ud en gang i levetiden.

 

Renteudgifter

Renteudgifter trækkes fra med 33,5%, som er samme sats som på din alm. selvangivelse og oplyses under rubrik 117/felt 488. Således er der ingen forskel på den skematiske ordning og den regnskabsmæssige ordning hvad angår selve finansieringen af anlægget.

 

Indkomsten fra produktionen af el


Du skal betale skat af al den strøm, som dit anlæg producerer i løbet af året. Prisen pr. kWh er den samme, som under den skematiske metode, nemlig 60 øre pr. kWh de første 10 år og herefter 40 øre pr. kWh de efterfølgende år. Både inflation og generelt stigende elpriser i fremtiden gør at den reelle elpris vil være langt højere end denne lav sats i fremtiden. I dag er elprisen på ca. 2,1 kr. pr. kWh.
 

Krav til solcelleanlægget


Solcelleanlægget må ikke være en integreret del af dit tag, men skal være monteret på et stativ eller lign. anordning. Hvis det er en integreret del af huset, så kan man kun afskrive 4% årligt af anlæggets værdi.
 

Når du skal sælge dit hus


Det mest problematiske ved at benytte regnskabsmetoden er, at når du skal sælge dit hus, så bliver du beskattet af den værdi, som anlægget øger salgsprisen på dit hus med set i forhold til dine afskrivninger. Dvs. at når salgsopgørelsen bliver udarbejdet, så skal man individuelt opgøre prisen på grund, ejendom og solcelleanlæg. Det vil så være værdien af solcelleanlægget, som du bliver beskattet af. Er solcelleanlægget mere værd end de foretagede afskrivninger, så bliver du beskattet af forskellen.

Det kan være svært i dag at gennemskue hvad denne pris bliver opgjort til, dels pga. udvikling af teknologien og andre fremtidige forhold som elpriser, afregningsforhold osv. Men hvis du snarligt skal flytte, så kan du blive beskattet af et næsten nyt anlæg, hvor du kan have afskrevet meget i starten.
 

Få hjælp af en rådgiver


Den regnskabsmæssige metode er overordnet en mere kompliceret metode at benytte til sit solcelleanlæg og kan have indflydelse på dagpenge mv. Vi anbefaler derfor kraftigt, at man tager fat i en professionel rådgiver, som kan vejlede korrekt ud fra dine personlige forhold og dermed vurdere om det er en god ide at benytte metoden, hvor du kan afskrive på dit solcelleanlæg.
 


Side 1 ud af 2 (11 indlæg)